تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۵
۰
plusresetminus
مهدیه خوشوقت، یکی از بانوان جهادگر بسیجی شهرستان رودبارجنوب است، که با همت مردانه خود چراغ امیدی را در محله طرح کرامت روشن کرده است.
چراغ امیدی که به همت بانوی جهادی در محله طرح کرامت روشن است
به گزارش راه آرمان، به نقل از رودبار ما، مقام معظم رهبری در تعریف بسیج می‌فرمایند: "این هم هنر امام بود؛ امام (رضوان‌الله‌علیه) بسیج را تشکیل داد از متن مردم. بسیج، چیزی جدای از مردم نیست؛ بسیج، همین انسانهای موجود در اقشار مختلف مردمنداند در دانشگاهند، در مزرعه‌اند‌ در بازارند، در دستگاه‌های گوناگون مسئول و غیرمسئولند، امّا بسیجی‌اند، جزو مجموعه‌ بسیج‌اند. بسیج در واقع یک انتخاب ویژه از میان آحاد ملّت است؛ یک نماینده از مجموعه‌ی ملّت است؛ بسیج این است".
 
 
لذا هفته بسیج فرصت مغتنمی است تا از الگوها و الگوسازی‌های این مکتب ماندگار امام خمینی (ره)‌ سخن به میان آید. هر چند مردم در اتفاقات مختلف بیش از گذشته با حضور و بروز بسیج و توانمندی‌ها و خلوص عمل جوانان این سرزمین آشنا شده‌اند، اما خوب است یادآوری شود که عرصه ظهور بسیج تنها در میدان‌های عملیاتی نیست. تفکر بسیجی در حوزه‌های جهادی، علمی و اقتصادی نیز در این سال‌ها خوش درخشید که نمونه‌هایی که در ادامه می‌آید شاهدی بر این ادعاست.
 
 
مهدیه خوشوقت، یکی از این افراد است، که با همت مردانه خود دغدغه رفع موانع رشد جمعیت و رفع آسیب‌های اجتماعی محله طرح کرامت را دارد و با تلاش خود جهت رفع مشکل محرومان تلاش می‌کند.
 
 
گوشه گوشه اینجا چراغی روشن است
 
 
زیر و بم کار جهادگران پر از خاطراتی است که هر یک از آنان، خود ماجرایی از شوق زندگی به دنبال دارد. هر کمکی، لبخندی به لب نشانده و باز کردن هر گرهی، امیدی به قلب‌ها داده است، همه چیز از یک اتفاق ساده شروع می‌شود. از اینکه نیت کنی و بتوانی بلندنظری خود را به همه تعمیم دهی.
 
 
یک نیت والا و گردهمایی یک گروه فعال و خیرخواه، حاصلش می‌شود جهادگرانی که در عرصه کمک به نیازمندان و رفع آسیب‌های اجتماعی یک منطقه قدم‌های بزرگ و موثر برمی‌دارند. قدم‌هایی که رد آن در زندگی افراد نیازمند و محرومان به چشم می‌خورد.
 
 
تا آن‌که روزی روزگاری این جهادگران قصه خود را بازگو می‌کنند، قصه‌ای که آن‌ها را دور هم جمع کرده و به آن‌ها خط و ربط دوستی و معرفت نشان داده است.
 
 
حرکت پراراده و برکت بی‌شمار
 
 
حالا حرکت و خیرخواهی به قدم‌هایشان برکت می‌دهد و با مرور گذشته، به خاطرات زیبای خود جان می‌بخشند: روزی که بیماری را از بیمارستان مرخص کردند بیماری که خانواده‌اش برای هزینه درمان او با سختی مواجه شده بودند.
 
 
یا روزی که سیسمونی یک نوزاد را تهیه کردند و مادر خانواده محروم از دیدن لباس و وسایل نوزادش، شوقی تازه را تجربه کرد.
 
 
زمزمه‌هایی از دعای خیر
 
 
در کوچه پس‌کوچه‌های نقاط محروم شهرک انقلاب یا اینکه بهتر است بگوییم محله طرح کرامت و گروه جهادی شهیده افضل، هر جا نامی از این گروه جهادی به میان بیاید، دعای خیر هم پشت سرشان زمزمه می‌شود.
 
 
مهدیه خوشوقت مسئول گروه جهادی شهیده افضل رودبار جنوب این‌چنین به خاطرات جهادی خود می‌پردازد: به هر حال کمک به نیازمندان پر از خاطره است و هر کدام از آن‌ها پس از دریافت کمک‌های ما احساس شادمانی می‌کنند.
 
 
 
وی بیان کرد: مثلاً مریضی که دقیقه ۹۰ در بیمارستان نیازمند کمک مالی بود و هزینه‌ مداوای او توسط خیرین تامین شد یا خانواده‌ای که سقف منزلشان خراب بود و نیاز به تعمیر داشت، قدردانی و خوشنودی هر یک از آن‌ها، برای ما امیدبخش بوده و چراغی برای طی کردن ادامه مسیر است.
 
 
نمی‌خواستیم محرومان در حسرت شادی باشند

 
خوشوقت با اشاره به اینکه در مناسبت‌های مذهبی برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم، اظهار کرد: در طول ایام هفته برنامه‌های خوبی را به همت بانوان محله در مناسبت‌های مذهبی با محوریت مسجد برگزار می‌کنیم، در ابتدا مسجد منطقه ما امکانات زیادی از جمله خانه عالم، خادم،  برای خواهران نداشت، من با پیگیری های فراوان و جلسات متعدد و جذب خیرین توانستیم امکانات مسجد را گسترش دهیم.
 
 
دغدغه افراد نیازمند را درک می‌کنم
 
 
وی در خصوص علت دغدغه‌مندی خود برای انجام کارهای اجتماعی و فرهنگی گفت: من اهل روستا هستم و از نزدیک شاهد مشکلات بوده‌ام و به همین دلیل سعی دارم اکنون در حد توان به افراد نیازمند خدمت کنم.
 
 
بانوی جهادگر بسیجی  ادامه داد: تا بحال چندین خانوار که مشکل مسکن داشتند از جمله خرابی و اجاره منزل اقدام کردیم و سر رو سامانشان دادیم؛ خرابی منزل را با بنا صحبت می‌کنم و تعمیر می‌شود.

 
همچنین با کمک خیرین اردوهای رایگان مشهد را برای زیارت اولی‌‌ها برگزار می‌کنیم.
 
 
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار رودبار ما که انگیزه شما برای آغاز فعالیت های جهادی آن هم در این سطح گسترده چه بود، بیان کرد: از جمله انتظارات موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی از نهاد مردمی بسیج، توجه به مسئله خدمت رسانی و محرومیت زدایی است و با این نگاه در سال‌های اخیر مسئله تشکیل گروه‌های جهادی اولویت اول بسیج قرار گرفت و امروز شاهد سازماندهی جمع کثیری از داوطلبان بسیجی در این گروه‌ها هستیم و قشر خواهران همچون همیشه در این عرصه هم خوب درخشیدند.
 
 
خیلی از بزرگواران هستند که شاید فعالیت بیشتری از ما داشته‌اند اما دیده و شناخته نشده و در عین گمنامی در حال جهاداند؛ من نیز کار متمایزی انجام نداده‌ام و هرچه بوده و هست از لطف خدا و اهل بیت و همکاری بی‌چشم داشت خواهران در پایگاه بسیج و گروه جهادی است.
 
 
مسئول گروه جهادی شهیده افضل در پاسخ به این سوال که آیا شما قرارگاه جهادی بودید و یا اینکه به صورت خودجوش پای کار آمدید، گفت: در پی فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی  مبنی بر کمک مومنانه، ساز و کار منسجم، هماهنگ، فراگیر و جهادگونه‌ای شکل گرفت به طوری که پایگاه  خواهران مسجد ما نتوانستند نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشند.
 
 
به محض شروع کار جهادی هزار فکر و دغدغه به ذهنت هجوم می‌آورد که هزینه ها را از کجا تامین کنم؟ آیا از عهده رفت وآمد به مناطق محروم و شناسایی خانواده‌های بی‌بضاعت برمی‌آیم؟ ساماندهی گروه‌های جهادی سخت نیست؟ چطور اعتمادسازی کنیم که بانوان هم بتوانند پای کار بیایند؟ و هزاران فکر و سوال دیگر.
 
 
این بانوی جهادی برگزاری کلاس روخوانی و روان‌خوانی و حفظ قرآن برای کودکان و کمک به حفظ یک آیه قرآن به صورت روزانه را از دیگر فعالیت‌هایی دانست که نسبت به انجام آن اهتمام داشته است، افزود: اکنون و در ایام امتحانات دانش آموزان به همراه دو همیار دیگر به برگزاری کلاس‌های کمک آموزشی اقدام کرده‌اند.
 
 
کمک به بازاریابی صنایع دستی
 
 
این بانوی پرتلاش جهت فروش هنر دست بانوان محله طرح کرامت که در سوزن دوزی مهارت بسیاری داشته ولی برای فروش محصولات خود با مشکلاتی مواجه بودند پیگیری‌هایی را نیز انجام داده است و موجب فروش و ایجاد اشتغالزایی برای این افراد شده است.
 
 
خوشوقت خاطر نشان کرد: به همت بسیج سازندگی سپاه شهرستان تولید ترشی‌های خانگی را در شهرستان راه اندازی کردیم.
 
 
آموزش خیاطی به ۷۰ نفر از بانوان محله
 
 
مسئول گروه جهادی شهیده افضل خاطر نشان کرد: یکی دیگر از کارهای ما تلاش برای ایجاد اشتغال بانوان بود که در این رابطه ۷۰ نفر در کلاس‌های آموزش خیاطی، گلابتون دوزی و سوزن دوزی شرکت کردند و ۲۰ نفر از این راه امرار معاش می‌کنند.
 
 
وی شناسایی افراد باز مانده از تحصیل را از دیگر فعالیت‌های خود عنوان کرد و گفت: با پیگیری‌های و همت مدیریت آموزش و پرورش رودبارجنوب موفق شدیم تا طرح تثبیت درسی کلاس تقویتی برگزار کنیم.
 
 
این بانوی جهادگر افزود: کلاس‌های مشاوره فردی نیز با محوریت مسجد محله طرح کرامت در حال اجراست و هدف ما از این طرح رشد جمعیت و افزایش میزان باروری بوده است که در این راستا با همکاری مرکز بهداشت و درمان منطقه در حال پیگیری هستیم.
 
 
وی تصریح کرد: می‌خواهیم در این جلسات علاوه بر ترغیب افراد به فرزندآوری، بانوان مسائل خود را مطرح و در حد امکان مشکلات قابل حل آن‌ها را رفع نمائیم.
 
 
تلاش برای افزایش نرخ جمعیت محله طرح کرامت
 
 
خوشوقت با اشاره به اینکه تلاش داریم تا موانع موجود را رفع و تمایل بانوان به فرزند آوری را افزایش دهیم، اظهار کرد: در حال شناسایی زوجین نیازمند هستیم و آن‌ها را جهت دریافت کمک هزینه جهیزیه به خیریه‌های مختلف معرفی و لوازم ضروری زندگی برای آن‌ها فراهم شود.
 
وی یادآور شد: ارائه مشاوره به نوجوانان، تهیه غذای گرم به صورت روزانه و توزیع میان نیازمندان، توزیع بسته‌های حمایتی نیز از کارهایی است که نسبت به آن اهتمام داشته‌ایم.
 
 
معرفی ۱۵ نفر به کمپ ترک اعتياد
 
 
این بانوی جهادگر بیان کرد: به همت ناحیه مقاومت بسیج سپاه رودبارجنوب و کمک خیرین ۱۵ نفر از معتادین محله طرح کرامت را تحویل کمپ ترک اعتیاد دادیم.
 
 
وی در پایان خواستار شد: از مسئولان می‌خواهیم که در بحث ساخت مکان فرهنگی، ورزشی برای جوانان و بانوان محله گامی بردارند.
 
 
این فعالیت ها تنها گوشه‌ای از تلاش‌های شبانه روزی بانوی است که در شهرستان در حال جهاد برای برچیدن محرومیت از یک محله است، این گروه جهادی ابتدا با پنج نفر کار خود را شروع کرد ولی در حال حاضر نزدیک به ۴۰ نفر عضو فعال دارد.
 
 
در دنیایی که بسیاری از افراد در فعالیت‌های روزمره به سود و زیان شخصی خود توجه دارند، این بسیجیان هستند که بدون منت در تمامی میدان‌ها وارد می‌شوند و در صدد رفع رنج و درد دیگران و حل مسائل و مشکلات اجتماعی اطراف خود را دارند.
 
 
بسیجیان آن‌چنان همت بلندی دارند که در هر مقطعی از زندگی نقش جدیدی برای خود ایفا می‌کنند تا بتوانند فردی موثر در خانواده و جامعه باشند.
 
 
آن‌ها با الگوگیری از شهدا  بسته به شرایط ذاتی و خانوادگی به این مهم دست پیدا می‌کنند همیشه به‌ دنبال موقعیت‌ سازی هستند و از موانعی که بر سر راه آن‌ها قرار می‌گیرد نه تنها هراسان نمی‌شوند بلکه این موانع را تجربیاتی شیرین قلمداد می‌کنند.
 
 
 
انتهای خبر/پورحیدر
https://armanekerman.ir/vdchwqnzw23nxzd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما