تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۵
۰
plusresetminus
چهارشنبه‌سوری به‌وقت کارمانیا؛

از پرتاب کوزه برای رفع کهنگی تا گرفتن فال سوزنو

کارشناس مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در گفتگویی آداب و رسوم قدیم کرمانی‌ها در چهارشنبه‌سوری را تشریح کرد.
از پرتاب کوزه برای رفع کهنگی تا گرفتن فال سوزنو
فاطمه رضاپور در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ درخصوص آداب و رسوم مردم کرمان در مراسم چهارشنبه‌سوری گفت: برای برگزاری این آیین، مردم استان کرمان با برافروختن آتش و دور هم جمع شدن، اجرا می‌شود.

این کارشناس مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: برای اجرای آیین چهارشنبه‌سوری در هر محله و کوچه خار، خاشاک و هیزم‌‌ها را روی هم جمع و پشته‌ هیزم‌ها را به فاصله دو الی سه متری روی زمین در محله، کوچه و حیاط آش روشن می‎‌کنند و پس از آن افراد از روی آتش می‌پرند.

وی با بیان اینکه در گذشته تمامی زنان و مردان از روی آتش می‌پریدند و یا دور آن می‌چرخیدند و این شعر را می‌خواندند «زردی ما از تو، سرخی تو از ما، مریضی ما از آتش، سلامتی آتش از ما»؛ بعد از زغال‌ها را از روی آتش برمی‌دارند و بر روی آن‌ها کندر و اسپند می‌ریزند و زغال‌ها را اطراف خانه می‌گردانند.

رضاپور با بیان اینکه در قدیم مقداری از آتش را در اجاق و تنور می‌گذاشتند و بر این باور بودند که اجاق و تنور خانه همیشه گرم خواهد ماند، عنوان کرد: پس از آنکه آتش خاموش شد، خاکستر آن را داخل آب روان می‌ریختند تا نحسی چهارشنبه‌سوری ازبین‌برود.

این کارشناس مردم‌شناسی با اشاره به اینکه از دیگر آیین‌های چهارشنبه‌سوری در کرمان فال دوره‌ای، فال‌گوش، فال سوزنو و بخت‌گشایی بوده است، اظهار کرد: فال سوزنو به این صورت بوده است که زنان در شب چهارشنبه‌سوری دور هم می‌نشستند، یک سوزن خیاطی در دست می‌گرفتند، بر روی آن نیت می‌کردند، بعد سوزن را داخل ظرف آب می‌انداختند.

وی افزود: در این فال معتقد بودند، در صورتی که سوزن به‌صورت عمودی در ظرف آب قرار گیرد حاجت فرد برآورده نمی‌شود و در صورتی که سوزن ته ظرف قرار گیرد حاجت شخص برآورده خواهد شد.

رضاپور با اشاره به اینکه از دیگر رسومی که مردم کرمان در گذشته در چهارشنبه‌سوری انجام می‌دادند، انداختن کوزه از روی پشت بام بود، خاطرنشان کرد: این رسم به این صورت بود که اهالی خانه در غروب چهارشنبه‌سوری، کوزه‌ای را پر از آب می‌کردند و داخل آن جو، گندم، سبزی و سکه قرار می‌دادند، سپس آن را روی پشت بام می‌بردند و آن را به داخل کوچه پرت می‌کردند تا بشکند و کهنگی سال را با کوزه کهنه ازبین‌می‌بردند و افراد فقیر در کوچه‌ها می‌گشتند تا سکه‌هایی که از داخل کوزه پرت شده است را بردارند.

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdchmwnzm23nxqd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین