تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۰
۰
plusresetminus
از رسوم کارمانیا در عید فطر چه می‌دانید؟

از همراهی امام جماعت با «صلوات » تا بستن سر با «قوتو»

تاریخ‌شناس کرمانی گفت: در گذشته خانم‌ها در عید فطر سر خود را با قوتو می‌بستند و معتقد بودند انرژی ازدست‌رفته ماه رمضان، جایگزین می‌شود.
از همراهی امام جماعت با «صلوات » تا بستن سر با «قوتو»
سید محمدعلی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر در خصوص آداب و رسوم مردم کرمان در گذشته در عید فطر گفت: مردم مسلمان و معتقد کرمان از دیرباز همواره نسبت به برگزاری مراسم‌ها و به‌ویژه اعیاد حساسیت خاصی داشتند و آن‌ها را با تشریفات بسیار برگزار می‌کردند و هم‌‌اکنون هم با همان حساسیت برگزار می‌کنند.

این تاریخ‌شناس کرمانی ادامه داد: در گذشته وقتی امام جماعت برای برگزاری نماز عید فطر می‌خواست به محل برگزاری نماز مراجعه کند، تعدادی از افراد دور تا دور او را می‌گرفتند و عده‌ای صلوات می‌فرستادند و عده‌ای هم قرآن می‌خواندند و با این تشریفات امام جماعت را به محل برگزاری نماز عید فطر می‌آوردند.

وی افزود: انجام این کارها، برای نماز آن‌قدر اهمیت داشت که به‌صورت ضرب‌المثل درآمد؛ هم‌اکنون می‌گویند «فلانی را با سلام و صلوات آوردند»؛ که این سلام و صلوات مربوط به برگزاری آن مراسم و نماز عید فطر است.

گلاب‌زاده ابراز کرد: بعداز نماز، نمازگزاران سعی می‌کردند که با نقل و خرما هم خودشان افطار کنند و هم زمینه افطار دیگران را فراهم کنند تا این روز را با شیرینی برگزار کنند.

این تاریخ‌شناس کرمانی عنوان کرد: بعداز این مراسم نیز، نمازگزاران به زیارت اهل قبور می‌رفتند و عزیزان خود را که از دست داده بودند زیارت می‌کردند و پس‌از آن برای دیدار پیران و بزرگان فامیل راهی منازل آن‌ها می‌شدند و به‌ انجام صله‌رحم می‌پرداختند.

وی اظهار کرد: مراسم دیگری که برگزار می‌شد، «جا خالی‌بار ماه رمضان» بود؛ شب اول شوال و بعد از اتمام ماه رمضان، افراد هنگام سحر، بیدار می‌شدند و سحری می‌خوردند و اسم این روزه‌شان را «جا خالی‌بار ماه رمضان» می‌گفتند.

گلاب‌زاده تصریح کرد: مراسم دیگری که گاهی بعد از عید فطر برگزار می‌شد و به این ترتیب بود که زنان کرمانی روز خود را با چادر می‌گرفتند و الکی به دست داشتند و کلیدی به آن می‌زدند و صاحب‌خانه که صدا را می‌شنید یا جواب مثبت می‌داد و یا جواب منفی.

این تاریخ‌شناس کرمانی خاطرنشان کرد: البته در گذشته خانم‌ها در عید فطر سر خود را با قوتو که محصول کرمان است، می‌بستند؛ به‌این صورت که قوتو را رقیق می‌کردند و به سر خود می‌زدند و معتقد بودند انرژی که در ماه رمضان از دست داده‌اند با این کار جایگزین می‌شود.

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcawwn6m49nye1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین