تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۲۹
۰
plusresetminus
اشرف رئیس اداره تامین و تولید و فروش فرش دستباف و صنایع دستی و مس  کرمان گفت: در سال 1395 به دلیل بدهی هایی که دولت از بابت بیمه قالی بافان داشته است دیگر کسی را بیمه نکردند و طبق آمار بیمه شدگان سال 95، 8 هزار نفر اعلام شد که در حال حاضر این تعداد به زیر 5 هزار نفر رسیده است.
حذف بیمه بافندگان قالی به بهانه های مختلف/عدم تخصیص بودجه جهت تسهیلات در سال جاری/دستمزد پایین و نوسان قیمت مواد اولیه
 به گزارش راه آرمان؛ دار قالی با فرهنگ و هنر ایرانی عجین است، آنقدر که شاهد ایجاد خرده فرهنگ قالیبافی در جای جای ایران هستیم. هنوز هم که هنوز است، با وجود مشکلاتی که بر سر راه قالیبافی ایران هست و با وجود رقبایی که از نقشه‌های قالی ایرانی کپی برداشته و با ماشین سعی در تهیه قالی ایرانی می‌کنند، بازهم قالی ایرانی سرآمد است.
هر قدر قالی ایرانی جلوه‌گری می‌کند و چشم‌نواز است، شرایط قالیبافان که عمدتا زنان هستند، بد و ناراحت‌کننده است.
از چندین سال پیش و حتی وقتی کار قالیبافی رونق داشت و صادرات قالی باعث می‌شد دسترنج قالیبافان با قیمت نسبتا مناسبی خریداری شود، قالیبافان جزو سه دهک پایین جامعه محسوب می‌شدند.
در شرایط کنونی که وضعیت آنها بسیار بدتر شده و حمایت‌هایی که قالیبافان در روز سختی بیشتر به آن احتیاج دارند یا قطع شده یا در حال قطع شدن است.
چند دهه پیش نه فقط در روستاها که در شهر‌های کوچک و بزرگ ایران قالیبافی به عنوان یکی از مشاغل مهم، برای تعداد قابل توجهی شغل ایجاد می‌کرد.
از زنان قالیباف که روی دار قالی می‌نشستند و در همکاری با هم رج می‌زدند و قالی را بالا می‌بردند؛ گرفته تا کسانی که در کار رنگ‌رزی و نقشه‌کشی بودند و همچنین فروشندگان، رفوگران و ... همه از این طریق امرار معاش می‌کردند. به دلایل مختلف اکنون مشاغل مرتبط با قالی سهم کمتری در بازار کار ایران دارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد قالیبافان عمدتا از دهک‌های پایین جامعه هستند و با همین فرض بود که آنها جزو گروه‌هایی قرار گرفتند که باید حمایت بیمه‌ای می‌شدند.
بر اساس قانون، دولت موظف است زمینه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن دسته از شاغلانی را که کارفرمای مشخص ندارند، فراهم کند.
به منظور اجرای این قانون گروه‌های مختلفی تحت پوشش قرار گرفته‌اند که قالیبافان نیز جزو آنها هستند. در واقع به منظور حمایت از این گروه‌ها دولت حق بیمه‌ای را که کارفرما باید بپردازد به تامین اجتماعی می‌دهد تا این افراد با پرداخت مبلغ کمتری از مزایای بیمه بهره‌مند شوند. هرچند با اجرای این طرح تعداد قابل توجهی از قالیبافان بیمه شدند، اما مشکلات پیش آمده باعث شده بیمه شماری از قالیبافان قطع شود.
حذف بیمه بافندگان قالی به بهانه های مختلف
اشرف رئیس اداره تامین و تولید و فروش فرش دستباف و صنایع دستی و مس  کرمان  در گفتگو با راه آرمان در رابطه با بیمه قالیبافان کرمانی اظهار کرد: قالیبافان  تشکل صنفی ندارند و گسترده و قالی باف خانگی هستند و اطلاعات دقیقی از آنها در دسترس نیست به همین دلیل تعداد کمی از آنان بیمه هستند.
وی گفت: در سال 1395 به دلیل بدهی هایی که دولت از بابت بیمه قالی بافان داشته است دیگر کسی را بیمه نکردند و طبق آمار بیمه شدگان سال 95، 8 هزار نفر اعلام شد که در حال حاضر این تعداد به زیر 5 هزار نفر رسیده است که در طول این 5 سال، بیمه تامین اجتماعی بیمه شدگان قالی باف را به بهانه های مختلف حذف کرده اند.

اختصاص بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر جهت قالیبافان
رئیس اداره تامین و تولید و فروش فرش دستباف و صنایع دستی و مس  کرمان  خاطرنشان کرد: با پی گیری هایی که ما و اداره صمت انجام داده ایم در سال گذشته مرکز ملی فرش ایران بیمه ای برای قالی بافان اختصاص دادند که با بیمه تامین اجتماعی متفاوت است و اسم آن صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر است که پرداخت حق بیمه آن بسیار پایین است .
اشرف عنوان کرد: در حال حاضر کسانی که متقاضی بیمه هستند به صندوق مذکور معرفی می شوند.
وی خاطرنشان کرد: تفاوتی که این بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایری با بیمه تامین اجتماعی دارد این است که این بیمه دفتر خدمات درمانی ندارد و تنها شامل مستمری می شود.

بیمه سلامت هزینه ای دوباره جهت ارائه خدمات درمانی
رئیس اداره تامین و تولید و فروش فرش دستباف و صنایع دستی و مس  کرمان  ادامه داد: از مرکز ملی فرش جهت خدمات درمانی پی گیر شدیم که در پاسخ بیان کردند که دارندگان چنین بیمه ای می توانند از بیمه سلامت استفاده کنند، که این امر مستلزم این است که دوباره برای استفاده از دفتر خدمات درمانی بیمه سلامت باید هزینه مجددی پرداخت شود.


دستمزد پایین و نوسان قیمت مواد اولیه

اشرف عنوان کرد: قشر قالی بافان یک قشر مظلوم محرومی هستند با وجود شرایطی که بر جامعه و اقتصاد حاکم است قیمت قالی به شدت افزایش یافته و به همان نسبت قیمت مواد خام و اولیه ای که اصالت داشته باشد برای بافت فرش به طور مثال نخ و ریس پشمی و رنگر زی گیاهی افزایش چندبرابری پیدا کرده است و به همان نسبت قیمت فرش هم بالا رفته  و این در حالی است که دستمزد قالیبان افزایش پیدا نکرده و این برای قالیبافان صرفه اقتصادی ندارد و قالی بافان خانگی اکثرا اقدام به بافت قالیچه های کوچک می کنند به اندازه ای که بتوانند هزینه بیمه خود را پرداخت کنند.
وی تصریح کرد: اما کارگاه های تولیدی که به صورت مجتمع ای و متمرکز هستند و قالیبافانی که دراین مجموعه اشتغال به کار دارند از دریافت حقوق خود مطمئن هستند و می دانند که مسئولیت فروش با خود مجتمع است وبالاخره اینکه وضعیت قالی باف در این مجموعه بهتر است.
نفوذ دلالان در بازار فرش
رئیس اداره تامین و تولید و فروش فرش دستباف و صنایع دستی و مس  کرمان  اذعان کرد: قالی باف خانگی وقتی بافت قالی اش به اتمام می رسد باید تا زمان فروش قالی منتظر بماند که هزینه ای دریافت کند تا بتواند مواد اولیه برای بافت فرش جدید خریداری کند و در اینجا دلالانی وجود  دارند که منتظر چنین فرصت هایی هستند و می دانند که قالی بافان خانگی دچار مشکل شده اند و نیاز به فروش قالی  و تهیه مواد اولیه دارند بنابراین قالی آنها را به نصف قیمت خریداری می کنند و در فرصت مناسبت با قیمت بالا به فروش می رسانند.
اشرف خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر شرکت های تعاونی وجود دارند که مواد اولیه را در اختیار قالیبافان قرار می دهند و زمانی که بافت قالی به اتمام رسید آن را از تولید کنندگان خریداری می کنند.
بافندگان باید به نقش های جدید و رنگ های روشن روی آورند
وی در انتها به کلیه بافندگان قالی و فرش توصیه کرد: از نقش های قدیمی با رنگ های لاکی و سرمه ای دیگر استفاده نشود زیرا سلیقه مشتری و بازار نسبت به گذشته فرق کرده است از نقش های جدید با رنگ های روشن استفاده کنند به طور مثال «فرش سرام کرم » که بیشترین مشتری را دارد.
 
عدم بیمه تامین اجتماعی جهت بافندگان
اسلامی رئیس اداره فرش سازمان صمت شمال استان کرمان نیز در رابطه با بیمه بافندگان قالی اذعان کرد: بیمه تامین اجتماعی به دلایل زیادی پذیرش ندارد و بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر در حال پذیرش است که حق بیمه آن به صورت سالانه دریافت می شود که در سال 99، 840 هزار تومان و در سال 1400 هنوز افزایشی صورت نگرفته است و کسانی که می خواهند از این بیمه استفاده کنند همچنان می توانند به اتحادیه  و اداره فرش مراجعه و معرفی نامه جهت بیمه دریافت کنند.
وی گفت: این بیمه بیشتر به صورت بازنشستگی و مستمری بگیری است و در رابطه با درمان بافندگان می توانند از بیمه سلامت استفاده کنند.
معرفی بیش از 8 هزار بافنده جهت بیمه به مرکز ملی فرش ایران   
رئیس اداره فرش سازمان صمت شمال استان کرمان تصریح کرد: از شهریور سال 99 تعداد 8 هزار و 100 نفر به مرکز ملی فرش ایران جهت بیمه معرفی شده اند و براساس پی گیری های انجام شده قرار بود  طبق مصوبه دولت حق بیمه  برای سال اول رایگان باشد اما تاکنون پولی که می بایست به حساب صندوق واریز می شد و بیمه ها شروع شود هنوز انجام نشده و گفته شده در دولت آینده انجام خواهد شد.
اسلامی همچنین به تسهیلات مشاغل خانگی اشاره و بیان کرد: تسهیلات مشاغل خانگی وجود دارد و همچون روال قبل بافندگان می توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام را انجام دهند که مبلغ 20 میلیون تومان با سود 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله به آنان پرداخت خواهد شد.
عدم تخصیص بودجه جهت تسهیلات در سال جاری
وی خاطرنشان کرد: البته هنوز در سال 1400 بودجه ای در این زمینه تعلق نگرفته است که اگراختصاص یابد ممکن است مبلغ تسهیلات بیشتر شود.
رئیس اداره فرش سازمان صمت شمال استان کرمان در رابطه با اینکه برخی بافندگان گلایه دارند که حق بیمه آنان قطع شده است، عنوان کرد: از سال 96 بیمه هیچ بافنده ای قطع نشده است مگر اینکه خود بافنده حق بیمه خود را در مهلت یاد شده پرداخت نکرده باشد که در آن صورت طبق ضوابط و قانون قطع خواهد شد.
اسلامی از برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی فرش در تهران خبر داد و گفت: شرکت کلیه بافندگان قالی و فرش در این  نمایشگاه به صورت رایگان صورت می گیرد.
وی به بیمه تکمیلی قالیبافان اشاره کرد و افزود: در خصوص بیمه تکمیلی بافندگان که در استان انجام می شود بیمه ایران است که در خیابان امام جمعه نبش کوچه 20 ساختمان پارک طبقه دوم واحد 4 انجام می شود که کلیه قالیبافان بیمه شده در این شرکت بعد از 15 سال حق بازنشستگی و دریافت مستمری دارند.
رئیس اداره فرش سازمان صمت شمال استان کرمان گفت: از ابتدای شهریور ماه سال گذشته تعداد 8 هزار و یکصد نفر جهت بیمه به تهران معرفی شده اند اما متاسفانه به دلیل کمبود بودجه همچنان این مسئله مسکوت مانده است و با پی گیری های صورت گرفته قول انجام داده شده است.
اسلامی تصریح کرد: تمامی مشخصات ارسال شده بافندگان جهت بیمه ثبت شده است به محض اینکه لیست بیمه انجام شود به صورت پیامک به بافندگان قالی وفرش ارسال خواهد شد.
 
انتهای پیام/نامجو
 
  https://armanekerman.ir/vdcen78zxjh8wpi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما