تاریخ انتشار :جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۰۴
۰
plusresetminus
واکسن و آپارتاید جهانی

کرونا رمز تجارت سلامت دنیا / کووکس به نام عدالت به کام قدرتها

چرا واکسیناسیون کند است؟
کشورهای قدرتمند دنیا نه تنها با خرید گسترده واکسن، واکسیناسیون خود را در اولویت قرار می دهند بلکه به دنبال سود خود از بیماری کرونا هستند.
کرونا رمز تجارت سلامت دنیا / کووکس به نام عدالت به کام قدرتها
به گزارش راه آرمان، با شروع همه گیری ویروس کووید19 در جهان کشورهای مختلف برای پیدا کردن روش درمان، دارو موثر و از همه مهمتر ساخت واکسن تلاش های خود را آغاز کردند. در این میان رقابتی گسترده بر سر ساخت واکسن در جهان شکل گرفت. کشورهای مختلف تلاش های خود را برای ساخت واکسن آغاز کردند بعضی کشورها با کمک یکدیگر ساخت واکسن مشترک را انجام دادند، بعضی کشورها به تنهایی واکسن ساختند و برخی دیگر نیز در ساخت واکسن تاکنون ناموفق بوده اند.
با شروع شیوع ویروس دلتا در ایران یکی از مباحث مهم در رسانه ها بحث کندی واکسیناسیون بوده است. ایران برای تامین واکسن خود سه روش ساخت واکسن داخلی، تولید مشترک و واردات را انجام داده است. از سال گذشته که نخستین محموله واکسن وارد ایران شد تا کنون بیش از 25میلیون دز واکسن به کشور وارد شده است. بیشتر این واکسن ها از نوع سینوفارم چینی بوده اند. همچنین واکسن های کره جنوبی، روسیه و هند نیز در میان واکسن های وارداتی وجود
دارد.

وضعیت واکسن در دنیا
آمارها نشان می دهد چین بیشترین میزان تولید واکسن را در جهان داشته است که 42 درصد آن را به دیگر کشور ها داده است، آمریکا جایگاه دوم تولید را داشته است اما فقط 3درصد آن را به دیگران داده است، اتحادیه اروپا و هند جایگاه های بعدی میزان تولید واکسن در در دنیا را در اختیار دارند که به ترتیب 28 و 35 درصد واکسن های خود را صادر کرده اند. انگلیس جایگاه پنجم تولید واکسن را دارد. نکته قابل توجه آنکه این کشور تنها یک درصد واکسن خود را صادر کرده است و از سوی دیگر بزرگترین وارد کننده واکسن از اتحادیه اروپا محسوب می شود.
گفته می شود با ادامه وضع موجود واکسیناسیون جهانی دو تا سه سال به طول می انجامد.

آپارتاید واکسن یا انحصار آن
با ساخت اولین واکسن کرونا در دنیا کشورهای مختلف پیش خرید آن را آغاز کردند. این روند با در ادامه با صدور مجوز آزمایش بالینی در برخی کشور ها، صدور مجوز استفاده اضطراری برای واکسن ها در کشورهای مختلف و پس از آن تایید واکسن ها توسط سازمان بهداشت جهانی شیب تندتری گرفت. تب داغ خرید واکسن به قدری گسترش یافت که کانادا 10 برابر نیاز خود واکسن پیش خرید کرده است. همچنین آمریکا و انگلیس حجم بالایی از واکسن را پیش خرید کردند. در ادامه نیز با اغاز واکسیناسیون کشورهای ثروتمند 110 برابر کشورهای فقیر واکسن تزریق کردند.
این روند باعث شد تا سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی از وضعیت توزیع واکسن در جهان و سیطره کشورهای قدرتمند بر آن ابراز نگرانی کنند.

کووکس
ناکام در عدالت

اتحاد جهانی برای واکسن با مشارکت کشورهای در حال توسعه و دولت‌های اهدا کننده کمک‌های مالی، سازمان بهداشتجهانی، یونیسف، بانک جهانی، صنایع واکسن‌سازی کشورهای صنعتی و در حال توسعه، مراکز تحقیقاتی، تشکل‌های مدنی و نهادهای خیریه طرحی را را به نام کووکس آغاز کردند.



هدف این طرح توزیع عادلانه واکسن در بین کشورهای دنیا است. 76 کشور دنیا متعهد به پرداخت مبالغی شدند و در مقابل سازمان بهداشت جهانی تضمین کردن ضمن تامین رایگان واکسن برای 80 کشور فقیر دنیا، واکسن خریداری شده توسط دیگر کشورها را نیز به دستشان برساند.
اما به رغم تامین مالی بیش از 80 درصدی منابع مالی واکسن، شرکت های تولید کننده واکسن درصد کمی از واکسن های مورد تعهد خود را تامین کرده اند.  به طور مثال ایران از جمله کشورهایی است که ضمن مشارکت در برنامه کوواکس، موافقت‌نامه‌های استفاده از تسهیلات کوواکس را امضا کرده است. کشورمان با واریز ۲۰۰ میلیون یورو ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ ا از نوع آسترازینکا از کوواکس خریداری کرده است. اما تنها 3 میلیون دز آن تامین شده است.
رسانه های غربی، کندی تولید واکسن هند را عامل اصلی
این عقب ماندگی معرفی می کنند اما در واقع آمریکا متهم اصلی است.

داستان آمریکا و پول
آمریکا حدود 60 درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده است. این کشور با تبلیغات گسترده از برنامه خود برای ارسال 111میلیون دز واکسن به دیگر کشور ها خبر داد. اما در عمل فقط 8 میلیون دز واکسن به دیگر کشورها ارسال کرده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا یک روز پس از به قدرت رسیدن فرمانی را صادر کرده است که براساس آن شرکت های آمریکایی موظف هستند تامین نیاز داخل این کشور را در اولویت قرار دهند.
جو بایدن پس از آن در کنگره گفته است آمریکا مهد دموکراسی است و مهد واکسن هم خواهد بود. اما تامین نیاز داخلی اولویت دارد. من به جای تمرکز بر دادن واکسن به دنیا  ترجیح می دهم نظامیان آمریکایی را واکسینه کنم.
هرچند تحریم رسمی در خصوص کرونا وجود ندارد اما آمریکا نه تنها درخصوص واکسن بلکه صادرات دیگر اقلام پزشکی حتی سرنگ و سوزن را هم کاهش داده است. به طوریکه یک شرکت هندی اعلام کرده است که شرکت های آمریکایی طرف قراردادش به تعداتشان در قبال تامین اقلام پزشکی مورد نیاز بیماران کرونایی مانند سرم عمل نمی کنند.
همچنین آمریکا از زمان ترامپ تحریم های غیررسمی و رسمی علیه ایران وضع کرد که دسترسی کشورمان به داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی را به شدت کاهش داد.
همچنین پیش خرید 120 میلیون دز واکسن توسط ایران نیز با سنگ اندازی های آمریکا در نقل و انتقال پول مواجه شد.
نکته قابل تامل آنکه آمریکایی‌ها به دروغ اعلام می‌کردند که تحریم ها شامل واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی نیست، اما بعد خزانه‌داری آمریکا در بیانیه ای تحریم‌های علیه دارو و واکسن ایران را برای کرونا لغو کرد.
از سوی دیگر آمریکا قیمت هر دز واکسن افزایش داد. بر این اساس قیمت فایزر از 15.50یورو به 19.50 یورو و قیمت مدرنا از 22.60دلار به 28.50 دلار  تغییر کرد.

تولید ملی به جای اعتماد خارجی
هدف طرح بین المللی کوواکس تولید سریع و واکسیناسیون جهانی بود. اما این طرح تبدیل به محلی برای تامین مالی شرکت های بزرگ دنیا برای تولید واکسن تبدیل شد. همچنین این شرکت ها تامین واکسن کشورهای اروپایی و آمریکایی را در اولویت قرار می دهند.
از سوی دیگر مشاهده می کنیم که پس از صدور مجوز برای واکسن ها کووبرکت و پاستوکووک، آمریکا تحریم ها علیه واکسن کرونا را لغو می کند. هر چند برای تسریع واکسیناسیون بایستی واکسن مطمئن وارد شود اما با توجه به آپارتاید موجود در سطح جهان بایستی تولید داخلی هم مورد توجه قرار گیرد.



منابع:
https://www.statista.com
https://www.ft.com
https://www.bbc.com
https://euronews.com
https://www.isna.ir
https://www.irna.ir

انتهای پیام/
  https://armanekerman.ir/vdcjhyev8uqe8oz.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما