تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۶
۰
plusresetminus
عباس تقی زاده فعال رسانه ای گفت: خواستاریم که علت جدا شدن این بخش از بیابان لوت که متعلق به شهداد بوده، مساحت و چه روندی را طی کرده است به شهروندان توضیح داده شود چرا که صرفا نه تنها از شهداد بلکه از مساحت شهرستان کرمان نیز کم شده است.
پایگاه امداد جاده ای واجب فراموش شده دشت گردشگری/ مسئولان کرمانی در خصوص جدا شدن بخشی از بیابان شهداد شفاف سازی کنند
به گزارش راه آرمان؛ عباس تقی زاده یک فعال رسانه ای و از اهالی شهداد است. او بارها در صفحه ی توئیتری خودش در فضای مجازی از مسئولان استانی در خصوص علت جدا شدن بخشی از بیابان لوت که جزو مساحت شهداد بوده مطالبه گری کرده است به گفته ی او نه تنها از مساحت شهداد بلکه از مساحت شهرستان کرمان نیز کم شده است.

راه آرمان در این رابطه با این فعال رسانه ای به گفتگو نشسته است. وی در ابتدا به جاده شهداد به نهبدان اشاره کرد و گفت: این جاده یک جاده ی ترانزیتی است که استان کرمان را به سیستان و  بلوچستان و خراستان جنوبی وصل می کند و مشخصا مسیر زابل به کرمان را 75 کیلومتر کوتاه کرده است همچنین مسیر نهبندان را بسیار کوتاه کرده است.

تقی زاده ادامه داد: خودروهای متعدد سواری و باری از این جاده تردد داشته اند اما در فروردین 98 سیل رخ داد و این مسیر مسدود شد و ماه ها این مسیر به دلیل خرابی ها ی ناشی از سیل مسدود ماند و به صورت رسمی بازگشایی نشد.

این فعال رسانه ای عنوان کرد: دسترسی هایی در طول این جاده ی 293 کیلومتری ایجاد شد که تردد در آن انجام شود اما این ترددها از سوی راهداری مجاز اعلام نشده است اگر چه که خودروها از این مسیر تردد می کنند.

رها شدن جاده شهداد- نهبندان بعد از سیل سال 98

وی با اشاره به این که 31 ماه از سیل گذشته ولی همچنان جاده شهداد به نهبندان بازگشایی و اصلاح نشده است، توضیح داد: بعد از وقوع سیل در سال 98 این جاده رها شده است و زیر سازی و آسفالت نشد و همچنان در نقاطی از این جاده بریدگی ها و گودال هایی ایجاد شده که بالطبع میزان حوادثی از جمله واژگونی را افزایش می دهد.

تقی زاده توضیح داد: باید توجه کرد گردشگران زیادی به این نقطه می آیند چرا که بیابان لوت ثبت جهانی شده است از این رو این مکان شاهد گردشگران داخلی و خارجی زیادی  است از طرفی با شکل گیری دریاچه شهداد حجم زیادی از مسافر و گردشگر به سمت کویر می آید در حالیکه این جاده اصلاح نشده است البته اقداماتی صورت گرفته است اما جنبه عملی به خود پیدا نکرده و در هر صورت مسیر ایمن نیست.

پایگاه امداد جاده ای واجب فراموش شده دشت گردشگری

این فعال رسانه ای در ادامه به پایگاه امداد جاده ای در کیلومتر 75 جاده شهداد به نهبندان اشاره و اظهار کرد: این پایگاه در زمان استانداری دهمرده احداث شد و در این پایگاه نیروی انتظامی، اورژنس و نیروهای هلال احمر مستقر شدند .

این فعال رسانه ای بیان کرد:اورژانس 115 چند سال قبل از آن مکان جابجا شد و با وقوع سیل نیروهای انتظامی و هلال احمر  این پایگاه را ترک کردند.

وی تاکید کرد: می پذیریم که در شرایط وقوع سیل امکان این نیروها و استقرار آن ها در این مکان فراهم نبود اما چیزی حدود سه سال از این ماجرا می گذرد اما این پایگاه همچنان رها شده است اگر چه هلال احمر اعلام کرده است که بالغ بر یک میلیارد تومان از امکانات و تجهیزاتش تخریب و یا به سرقت رفته است.

تقی زاده عنوان کرد: در بازدید از این پایگاه متوجه خواهید که امکانات زیاد در این پایگاه از بین رفته است و چه خسارت هایی به بار آمده است در حالیکه   75 کیلومتر خط انتقال برق و آب برای راه اندازی این پایگاه ایجاد شده است و هزینه های بسیار زیادی برای راه اندازی این پایگاه صرف شده است.

این فعال رسانه ای با اشاره به موقعیت و اهمیت این پایگاه، توضیح داد: از آنجا که این پایگاه در مسیر جاده قرار گرفته است و ممکن است حوادث زیادی از لحاظ امنیتی و ایمنی مسافر و گردشگران رخ دهد از این رو لازم است این پایگاه راه اندازی شود.

وی افزود: البته هلال احمر بارها اعلام کرده است که به شرط تامین امنیت این نقطه نیروهای خود را مستقر می کند از این رو برای فعال شدن این پایگاه باید همزمان نیروهای انتظامی و هلال احمر مستقر شوند از این رو تا جایی که اطلاع دارم شرط حضور نیروهای هلال احمر استقرار ثابت نیروهای نظامی در این پایگاه است.

تقی زاده تاکید کرد: با توجه به این که از شهداد تا نهبندان حدودا 220 کیلومتر بین این دو مکان، هیچ آبادی وجود ندارد بنابراین فعال شدن این پایگاه بسیار حیاتی و ضروری است.

مسئولان کرمانی در خصوص جدا شدن بخشی از بیابان شهداد شفاف سازی کنند

این فعال رسانه ای در ادامه به خبر فرماندار بم در سوم آبان ماه در شورای اداری شهرستان بم اشاره کرد و توضیح داد: دارستان نرماشیر و بخشی از کویر به بم اضافه شد بنابراین مساحت بم بیش از 2 برابر شده است اگر چه در بعضی از خبرها مساحت بم را 2 و نیم برابر اعلام کردند.

تقی زاده بیان کرد: این که بخشی از کویر به بم ملحق شده است طبق نقشه تقسیمات کشوری در حوزه ی شهداد قرار گرفته بود از این رو سوال من به عنوان یکی از اهالی شهداد این است که چرا این بخش بیابان لوت به بم واگذار شده، مساحتی که واگذار شده است چه قدر است، هدف از این کار چه بوده است اما متاسفانه به پاسخ شفافی نرسیده ایم و حتی برخی از مسئولان اظهار بی اطلاعی کرده اند و یا برخی موضوع را رد کرده اند در حالیکه فرماندار بم اعلام کرده بود که الحاق بخشی از بیابان لوت به ما ابلاغ شده است؛ ضمن این که فرماندار بم چندی پیش اعلام کرد که تصمیم به اجرای پروژه گردشگری بام لند را در همین نقطه دارند.

وی تاکید کرد:خواستاریم  که علت جدا شدن این بخش از بیابان لوت که متعلق به شهداد بوده، مساحت و چه روندی را طی کرده است به شهروندان توضیح داده شود چرا که صرفا نه تنها از شهداد بلکه از مساحت شهرستان کرمان نیز کم شده است،اگر چه در این نقطه کسی زندگی نمی کند اما به هر حال جای سوال است و وقتی با استدلال های منطقی روبرو شویم می پذیریم اما متاسفانه تاکنون کسی پاسخ شفافی نداده است.
 انتهای پیام/
  https://armanekerman.ir/vdcizrazut1arw2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما