تاریخ انتشار :شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۵
۰
plusresetminus
مهدی تقوی گفت: سردار سلیمانی با حضور میدانی خود در عرصه نبرد با دشمن و نشان دادن قدرت جمهوری اسلامی خدمات شایانی را به انقلاب و به ویژه دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی کرده  است.
شهید سلیمانی مرکز حیات جبهه مقاومت بود/ حضور میدانی سردار سلیمانی در عرصه نبرد سبب تقویت دستگاه سیاست خارجی شد
 
مهدی تقوی رفسنجان استادیار  دانشگاه ولیعصر رفسنجان و تحلیل گر مسائل سیاسی و روابط بین الملل در گفتگو با "راه آرمان" در خصوص اثرات سپهبد شهید قاسم سلیمانی بر منطقه گفت: دو سال از جنایت ترور سردار سلیمانی توسط متجاوزان آمریکایی گذشته‌ است؛ فردی که همگان به نقش‌آفرینی محوری و راهبردی او در شکل‌گیری گروه‌های مقاومت و یکپارچگی آن در سطح منطقه اذعان کرده اند.
 
شهید سلیمانی نقطه ثقل شکل گیری جبهه مقاومت بود

وی اذعان کرد: بدون شک نقش‌آفرینی بی‌بدیل شهید سلیمانی در نبرد با تروریسم ایشان را به نقطه مرکزی محور مقاومت تبدیل کرده بود و امروز با گذشت دو سال از شهادتشان نه ‌تنها محور مقاومت تضعیف نشده که به‌ جرات می‌توان گفت؛ باعث انسجام بیشتر جبهه مقاومت نیز شده‌ است.
 
تقوی ادامه داد: قدرت چانه‌زنی و کنش گری فعال جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در میدان دیپلماسی نیز به برکت خون این شهید افزایش پیدا کرده‌ است بنابراین بر خود لازم می دانم که برای تبیین بهتر اهداف و آرمان‌های داخلی و منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در دو بخش  حیات و شهادت این سردار عزیز مورد واکاوی قرار دهیم.
 
تقویت قدرت چانه‌زنی  ایران برای مذاکره به برکت خون شهید سلیمانی است

وی با بیان اینکه امروزه نظام سلطه و صهیونیسم جهانی برای بازتولید اندیشه‌ها و تداوم سیطره خود بر جهان چاره‌ای جز مهار ایران ندارد، گفت: طرح دلتا تبیین‌کننده مثلث برنامه‌های دشمن در قبال جمهوری اسلامی ایران است که برمبنای آن مهار ایران از طریق تحریم‌ها، نبرد همه‌جانبه رسانه‌ای و نافرمانی‌های مدنی و تحریک مردم به شورش و آشوب گری برنامه‌ریزی شده‌است.
 
استاد یار دانشگاه ولی عصر رفسنجان ادامه داد: هدف نهایی چیزی جز ایزوله کردن ایران به حمله نظامی و نابودی جمهوری اسلامی ایران نیست در واقع با چنین برنامه‌های مدون و بلندمدت دشمن در قبال ایران برای درگیر کردن نظام به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و نابسامانی‌های اجتماعی ناشی از مسائل معیشتی، تلاش می کند.

تقوی افزود: دشمنان ایران قصد دارند با عوامل خود ضمن تسلیم کردن کشور در برابر خواسته‌های دشمن، نظام جمهوری اسلامی را از دستیابی به آرمان‌های انقلاب در منطقه و جهان مأیوس و منصرف سازد.
 
حضور میدانی سردار سلیمانی در عرصه نبرد با دشمن سبب تقویت دستگاه سیاست خارجی شد
وی تاکید کرد: سردار سلیمانی با حضور میدانی خود در عرصه نبرد با دشمن و نشان دادن قدرت جمهوری اسلامی خدمات شایانی را به انقلاب  و بویژه دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی کرده  است.

تقوی عنوان کرد: عرصه نظام بین‌الملل؛ عرصه کنشگری بازیگران سیاسی گوناگونی است که دولت‌ها جزو اصلی‌ترین بازیگران آن به شمار می‌روند هرکدام از دولت‌ها دارای منافع و علائقی هستند که به‌صورت آشکار و پنهان درصدد پیگیری و تامین آن هستند.
 
قدرت نیز یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اثرگذار در پیشبرد اهداف سیاست خارجی شمرده می‌شود


استاد یار دانشگاه ولی عصر رفسنجان ادامه داد: کانال تامین منافع دولت‌ها در عرصه بین‌المللی، سیاست خارجی آنان است،  قدرت نیز یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اثرگذار در پیشبرد اهداف سیاست خارجی شمرده می‌شود؛ هرچند در خصوص منابع قدرت در عصر حاضر بحث و بررسی‌هایی صورت‌گرفته و از مفهوم قدرت نرم در کنار قدرت سخت رونمایی شده‌ است.
 
تقوی اذعان کرد: بدون وجود میزانی از قدرت سخت همچون قدرت نظامی اجبارآمیز و تهدیدآمیز نمی‌توان فرایند دیپلماسی ، سیاست خارجی و یا مذاکره را به پیش برد و به نقطه مطلوب رساند، به عبارت دیگر دیپلماسی بدون پشتوانه قدرت فاقد اعتبار و نفوذ کلام است، همچنان که یک اصل اساسی در دنیای سیاست "مذاکره با پشتوانه قدرت" است.
 
وی افزود:  دیپلماسی و سیاست خارجی ابزاری در دست صاحبان آن برای بهره‌برداری از سرمایه و آورده ی میدان رزم است، سردار سلیمانی با درایت و راهبری مثال‌زدنی خود از یک سو توانست دیپلماسی را در خدمت میدان درآورد و از سوی دیگر آرایش سیاسی صحنه را تغییر دهد و برای دیپلماسی نیز قدرت آفرین باشد .
 
اصل اساسی در دنیای سیاست "مذاکره با پشتوانه قدرت" است

استاد یار دانشگاه ولی عصر رفسنجان تاکید کرد: در حال حاضر نیز از برکات مجاهدت‌ها و خون این شهید است که تیم مذاکره‌کننده ایران دست برتر را در مذاکره دارد و ایالات متحده را در پشت اتاق مذاکرات معطل گذاشته است بنابر این سردار سلیمانی نقش زیادی در زمینه‌سازی و ساختار یابی قدرت منطقه‌ای ایران داشت.

 
وی با بیان اینکه سردار شهید سلیمانی توانست شبکه گسترده‌ای از روابط با رهبران کشورها و مقامات دولتی سیاست‌مداران و حتی رهبران گروه‌های شبه‌نظامی را ایجاد و هماهنگ کند، گفت:  مجاهدت‌های سرنوشت‌ساز این سردار بزرگ مانع از تحقق اهداف شوم دشمن در ایجاد داعش که سیطره اش بر عراق و شام بود شد و حتی ضربات مهلکی که به تشکیلات نظامی داعش توسط سپاه قدس زده شد، اروپایی‌ها را از اقدامات تروریستی آن تا حد زیادی نجات داد.
 
دفع تهدید داعش از مرزهای جمهوری اسلامی از بزرگ‌ترین خدمات سردار شهید است

تقوی ادامه داد: در کنار دستاوردهایی چون دفع تهدید داعش از مرزهای جمهوری اسلامی که به اذعان مقامات آمریکایی هدفی جز تسلط بر مناطق عراق و سوریه و ایران نداشته است یکی از بزرگ‌ترین خدمات فراموش‌ نشدنی این سردار عزیز بود.

استاد یار دانشگاه ولی عصر رفسنجان افزود: بدون‌شک اگر تلاش‌ها و مجاهدت‌های سردار سلیمانی و همرزمان او در جبهه مقاومت نبود طرح خاورمیانه بزرگ از سوی آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی برای این کشورها تاکنون عملی شده بود، چرا که نیروی قدس در قالب راهبرد جمهوری اسلامی برای حفظ تمامیت ارضی و جغرافیایی کشورها مانع از تجزیه خاک کشورها شد.

تقوی به دیگر برکات حضور مرد میدان در منطقه را تغییر معادله قدرت به نفع جریان مقاومت در منطقه دانست و گفت:  کمک به سیر تکاملی محور مقاومت و تعمیق گستره جغرافیایی مقاومت و تبدیل آن به اتحاد مقاومت، سبب اوج گیری این جبهه شد به‌همین دلیل است که سعودی‌ها به‌عنوان مهم‌ترین خریداران تسلیحات نظامی نتوانستند از عهده جنگ با انصارالله یمن برآیند و به اهداف شوم خود دست پیدا کند.

مهمترین نقش سردارایجاد اتحاد دو ملت شیعه ایران و عراق بعد از جنگ 8 ساله بود

استاد یار دانشگاه ولیعصر رفسنجان افزود: نقش سردار سلیمانی در ایجاد وحدت و برادری بین دو ملت ایران و عراق و آموزش و سامان‌دهی نیروهای مردمی و مستشاری عراق را نباید از نظر دور داشت، این اقدام مهم زمینه‌ساز همدلی دو ملت و تلطیف روابط دو کشور همسایه بعد از جنگ هشت‌ساله ایران و عراق بود.
 
 تقوی تاکید کرد: امروز هرچند با رفتن این شخصیت بی‌نظیر ضایعه دردناکی بر جامعه ایران و بسیاری از مردم کشورهای دنیا که با تلاش و مجاهدت‌های خالصانه این ابرمرد آشنا هستند، وارد شد اما به لطف الهی ایشان در طول حیات پربرکت خود راهی را ترسیم نمود که هیچ‌گاه گم نخواهد شد و چراغی را بر سر راه امت اسلام برافروخت که فروغ خود را تا ابد از دست نخواهد داد.

انتهای پیام/طه
  https://armanekerman.ir/vdcjytevvuqe8iz.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما