تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۸
۰
plusresetminus
فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی خبر داد:

سرایت پذیری فوق العاده سری ویروس سویه امیکرون

ایمان قاسم‌زاده فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی گفت: یکی از استعدادهای جدیدی که این ویروس با این جهش ها پیدا کرده این است که سرایت پذیری فوق العاده سریعی دارد.
سرایت پذیری فوق العاده سری ویروس سویه امیکرون
ایمان قاسم‌زاده فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی، دانشیار و عضو‌هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با "راه ارمان"  درمورد سویه جدید امیکرون که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناخته شده است، گفت: همان طور که میدانید بیشترین نگرانی ها از سرایت پذیری شدید سری این سویه جدیدست که بخاطر جهش های زیادی حتی تا 30 جهش در پروتئین اسپایک اتفاق افتاده است.
 
وی افزود: یکی از استعدادهای جدیدی که این ویروس با این جهش ها پیدا کرده این بوده که سرایت پذیری فوق العاده سریعی دارد.
 
این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی با اشاره به اینکه این ویروس با 30 جهش فوق العاده برای بدن جدید است و می‌تواند حتی برای افرادی که واکسن زده اند، بیماری ایجاد کند، تصریح کرد: البته آنچه که مشاهده شده، بیشترین بیماری را در افراد غیر واکسینه داشته است و تقریبا شواهدی که وجود دارد به این شکل بوده که بیشتر افرادی واکسن نزده مبتلا شده اند.
 
قاسم‌ زاده با اشاره یه سرایت پذیری فوق العاده سریع ویروس امیکرون تصریح کرد: اگر سویه دلتا را در نظر بگیریم در یک زمان سه ماهه یا صد روزه به همه گیری می‌رسید؛ این درحالیست، سویه امیکرون می تواند در یک زمان کمتر از 20 روز؛ حتی گفته شده تا 17 روز به همه گیری برسد. 
 
وی با اعلام اینکه سرایت پذیری این ویروس شدید است، خاطرنشان کرد: این دلیل سبب شده خیلی علم کاملی در مورد شدت بیماری زایی سویه جدید در دست نباشد. 
 
قاسم‌زاده بیان کرد: تا الان بیشتر چنین به نظر رسیده است که بیماری های خیلی شدیدی مثل دلتا ایجاد نکرده ولی باز هم باید منتظر برخورد بیشتر باشیم با ویروس مریض ها را ببینیم بررسی بیشتر انجام شود تا با یقین بتوانیم بگویم که بیماری زایی این ویروس نسبت به دلتا بیشتر یا کمتر است. 
 
این دانشیار و عضو‌ هیئت علمی دانشگاه گفت: حتی اگر بر فرض چنین تصور کنیم که بیماری زایی سویه جدید کمتر است، این سرعت سرایت پذیری بسیار سریع می تواند افراد بیشتری را آلوده کند، در نتیجه افراد مستعد بیشتری آلوده به ویروس و دچار شکل های شدیدتر بیماری شوند. 
 
وی افزود: وقتی اینقدر سرایت پذیری این بیماری زیاد است، مهمترین اصل در پیشگیری انتقال این ویروس، اصل فاصله گذاری خواهد بود. 
 
قاسم‌زاده تصریح کرد: فاصله هایی که برای دلتا رعایت می کردیم، ممکنه است اینجا کفایت نکند، پس شدیداً و اکیدا توصیه می شود که همشهریان به هیچ عنوان در جاهای که فضا سر بسته است حاضر نشوند؛ چرا که در این مکان ها به راحتی این ویروس منتقل می شود. 
 
 وی خاطرنشان کرد: عزیزان باید مد نظر داشته باشند به خاطر سردی هوا درها و پنجره ها بسته است، پس باید سعی کنند تا مدیریت شود، اگر هم در جایی بنا به این است که تجمعی باشد، بیش از 3 الی 4 نفره نباشد و حتما فاصله گذاری 2 متر را حتما رعایت کنند؛ ضمنا طوری باشد که گردش هوا برقرار باشد و با پوشیدن لباس گرم سعی کنند که خودشان را در مقابل هوای سرد مراقبت کنند؛ نه اینکه درها و پنجره ها را ببندند. 
 
این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی مهمترین اقدامات قابل انجام برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را دوری از حضور در تجمعات و فضای بسته، پوشیدن ماسک و فاصله گذاری حداقل 2 متر عنوان کرد و گفت: از آنجایی که بخش عمده ای از کشورمان آبی و نقاط کمتری زرد هستند؛ لیکن نباید این سبب ساده انگاری همشهری ها شود که فاصله ها را رعایت نکنند و باز کنار هم باشند. 
 
 قاسم‌زاده افزود: اگر احیانا در این زمینه مسئله ای برای شهروندان پیش آمد باید سریع به پزشک یا متخصص مربوطه مراجعه کنند. 
 
وی به علائم بیماری امیکرون اشاره و تصریح کرد: ممکن است علائم امیکرون با علائم سویه های دیگر در شروع تفاوت نداشته باشد ولی گفته شده سرفه، گرفتگی صدا، خستگی مفرد، در این سویه بیشتر و واضح تر است؛ ولی همانطور که می دانید وقتی که همه گیری اتفاق بیفتد تعداد زیادی بیمار شود دیگر تقریبا شاید این حدت و دقت روی الان نباشد و بیماری در افراد مختلف چهره های متفاوتی از خود نشان دهد. 
 
انتهای پیام/تاج الدینی
https://armanekerman.ir/vdcgxw9q3ak9xn4.rpra.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما