تاریخ انتشار :جمعه ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۷
۰
plusresetminus
مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به وجود بیش از ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در این شهرستان  که از این میزان نیمی از آنها دچار خسارت سرمازدگی شده اند گفت: کشاورزان برای تعمیر و تامین‌ تغذیه آنها نیاز به تسهیلات کم بهره دارند.
تعمیر باغات پسته رفسنجان نیازمند تسهیلات کم بهره است
به گزارش راه آرمان؛ عباس حاج‌ عبدالهی عصر پنجشنبه در نشست بررسی خسارت سرمازدگی  پسته اظهار داشت: صندوق بیمه کشاورزی هم مبلغی که به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت می کند بسیار ناچیز است.
 
 
 
وی اضافه کرد: صندوق بیمه کشاورزی خسارت تولید محصول پسته را به کشاورز پرداخت می کند در حالی که باید محصول پسته از بین رفته را پوشش دهد و خسارت پسته را پرداخت کند.
 
 
 
حاج عبدالهی گفت: ارزش باغات پسته این شهرستان بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است و این سرمایه عظیم را باید از آسیب ها حفظ کرد.
 
 
 
وی افزود: متأسفانه با سرمازدگی اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فروردین ماه امسال محصول پسته امسال در شهرستان رفسنجان از بین رفته و بیشترین آسیب سرمازدگی به باغات پسته بخش فردوس، بهرمان و اسماعیل آباد این شهرستان وارد شده است.
 
 
 
این مسئول افزود:  امسال با بروز سرمازدگی ها به میزان ۱۵ هزار تن محصول به ارزش سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از بین رفت.
 
 
 
وی خاطرنشان کرد: امسال به طور میانگین در هر هکتار ۱۰۰ کیلوگرم پسته آن هم اگر دچار گرمازدگی های تابستانه نشود برداشت خواهد شد.
 
 
 
وی ادامه داد: استمهال وام های کشاورزان با اینکه مسئولان اعلام می کنند اما بدرستی انجام نمی شود و  کشاورزان در این زمینه دچار بلاتکلیفی هستند.
 
 
 
این مسیول همچنین گفت: در حقیقت کشاورزان هر میزان تسهیلاتی که دریافت کرده باشند باید به اندازه حدود دو برابر به بانک پرداخت کنند که توان این پرداخت ها با بروز سرمازدگی ها از بین رفته است.
 
 
 
حاج عبدالهی خاطرنشان کرد: دولت باید تسهیلات کم بهره به کشاورزان پسته کار اعطا کند تا بتوانند باغات را تعمیر و مسایل تغذیه ای را برای باغات فراهم کنند.
 
 
 
مراکز علمی طرح های پژوهشی برای کاهش خسارت سرمازدگی ارائه دهند
 
 
 
سرپرست فرمانداری رفسنجان گفت: مراکز علمی طرح های پژوهشی معتبر در خصوص پیشگیری از بروز خسارت به درختان پسته ارائه دهند تا کشاورزان کمتر متضرر شوند.
 
 
 
رضا مُشکی هم بیان کرد: تا زمانی که تحقیقات به نتیجه برسد ستاد و کارگروهی برای ارائه روش های موثر در پیشگیری از بروز خسارت‌ها به بخش کشاورزی باید در رفسنجان راه اندازی شود.
 
 
 
به گفته وی، اگر با اعلام پیش بینی ورود سامانه سرما به استان کرمان، کارشناسان بخش کشاورزی و موسسات تحقیقاتی پیشنهاد ایجاد حرارت در باغات را  راهکاری موثر دانستند باید در خصوص تحویل سهمیه گازوئیل به کشاورزان هم تدبیری مناسب اندیشید.
 
 
 
دولت ردیف بودجه برای بیمه قرار دهد
 
 
 
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی هم گفت: با سرمازدگی بهاره بیشتر خرده مالکان در رفسنجان متضرر شدند و دولت باید در زمینه پرداخت خسارت به همه کشاورزانی که باغات آنان بر اثر سرمازدگی دچار خسارت شده اند تدبیری بیندیشد و ردیف بودجه ای برای بیمه قرار دهد.
 
 
 
حجت الاسلام حسین جلالی افزود: از ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان حدود ۱۸ هزار هکتاراز ناحیه سرمازدگی اخیر صدمه دیدند و حتی هزینه پرداخت خسارت از ناحیه بیمه ای برای این باغات هم اندک است که دولت باید بتواند برای جبران خسارت کشاورزان،  حمایت های لازم را انجام دهد.
 
 
 
وی ادامه داد: باغات کشاورزان باید تجمیع شوند و خرده مالکان در یک چاه موتور کشاورزی یک مسئول را انتخاب کنند تا بر اساس نظرات کارشناسی شده جهاد کشاورزی توزیع منابع آبی، کود و سموم شیمیایی، ساماندهی باغ ها و دیگر مسایل عادلانه صورت گیرد.
 
 
 
حجت الاسلام جلالی بیان کرد: روش های تحقیقاتی پیشگیرانه را باید اجرا کرد تا باغات کشاورزی دچار خسارت نشوند لذا مسئولان موسسه تحقیقات پسته کشور و جهاد کشاورزی بر اساس علم و دانش باید بتوانند راه های پیشگیری را پیدا کنند تا کشاورزان با اجرایی کردن این راهکارهای علمی کمتر دچار خسارت شوند.
 
 
 
 
 
حدود  ۱۰۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان بیمه هستند
 
 
 
نماینده صندوق بیمه کشاورزی استان کرمان هم در این نشست با اشاره به وجود بیش از ۲۵۰ هزار هکتار باغ پسته در این استان اظهار کرد: از ۱۰۰ هزار هکتار باغ پسته بیمه شده در این استان هزار و ۲۰۰ هکتار مشمول بیمه پایه هستند.
 
 
 
سلمانی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر کشاورزانی که می خواستند باغات خود را بیمه تکمیلی و الحاقی کنند باید به طور اجباری باغات را تحت پوشش بیمه پایه قرار می دادند بیان کرد: سال گذشته به دلیل استقبال کم کشاورزان از طرح بیمه کردن باغات پسته، بیمه پایه هم اختیاری شد.
انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcfxvdyew6d00a.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما