تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۴
۰
plusresetminus
تعطیلات نیمه‌خرداد هفته گذشته برای مدیران عالی کرمان تعطیل نبود چون در گرمای بالای ۴۰ درجه با هدایت و همراهی نماینده ولی‌فقیه در استان و استاندار، سایر مدیران نیز به تعداد فراوان به قلب جازموریان محروم در فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری رفتند برای دل دادن به دردل های مردم و بررسی میدانی مشکلات.
تعطیلِ غیرتعطیل برای زدن به قلب محرومیت جازموریان
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» به نقل از خبرگزاری ایرنا، این سفر آن هم در بحبوحه گرمای جنوب کرمان، دومین سفر نماینده ولی‌فقیه در استان طی سه ماه گذشته به این منطقه بود و شمار سفرهای استاندار به مناطق جنوبی نیز که در مدت ۱۶ ماه پذیرش مسئولیت از انگشتان دست فراتر می رود؛ سفری که نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی در مجلس آن را بسیار پربرکت، به منظور شنیدن مشکلات مردم از نزدیک و بررسی میدانی مسائل می‌داند و نماینده ولی‌فقیه در استان نیز می‌گوید اینکه در چنین سفرهایی این تعداد مدیران کل حضور یابند کمتر سابقه داشته است.

واقعیت اینکه سفر پی‌در‌پی مسئولان و مقامات ارشد استان کرمان به مناطق جنوبی این استان پهناور که خاک محرومیت آنها طی سال‌های اخیر روی هم تلنبار و مشکلات و مطالبات مردم و فعالان رسانه‌ای و نخبگان این مناطق نیز روی هم انباشت شده، نشان از عزم جدی برای رصد مشکلات، شنیدن صدای مردم از نزدیک و کاهش مشکلات اهالی خونگرم و نجیب این مناطق دارد.

استقلال جازموریان در مرز بین کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان و تفکیک آن از شهرستان رودبارجنوب بتازگی مصوب و اعلام شده است؛ منطقه‌ای محروم که رئیس‌جمهور در سفر سال گذشته خود نیز به آنجا رفت و از نزدیک گوشه‌هایی از عمق محرومیت‌های آن را از نزدیک مشاهده کرد.

حضور میدانی و پایش مشکلات و نیازهای مردم از نزدیک با حضور در بین اهالی ساکن منطقه سبب لمس دردها، مشکلات و نواقص در کنار دیدن ظرفیت‌ها و فرصت‌ها می‌شود که تنها با بلند شدن از پشت میز وکوتاه کردن فاصله ممکن می شود.

حضور میدانی و پایش مشکلات و نیازهای مردم از نزدیک با حضور در بین اهالی ساکن منطقه سبب لمس دردها، مشکلات و نواقص در کنار دیدن ظرفیت ها و فرصت ها می شود که تنها با بلند شدن از پشت میز وکوتاه کردن فاصله ممکن می شود.

در بسیاری از موارد شاهد هستیم که مشکلی که سال ها در زندگی مردم اختلال ایجاد کرده بوده، با حضور میدانی و با یک دستور ساده و خارج از بروکراسی اداری ناکارآمد حل شده است که همین موجب اعتماد بیشتر مردم و مسئولان خواهد شد.

مهمترین چالش‌ها و مشکلات مردم مناطق جنوبی استان کرمان در حال حاضر اشتغال، آب‌شرب، نبود زیرساخت‌هایی همچون راه، برق، ارتباطات و گاز در کنار مشکلات معیشتی و کشاورزی است.

روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد که جزو تعطیلات رسمی کشور محسوب می شوند، امسال برای اغلب مسئولان استان روز کاری به حساب می آمد، آن هم صدها کیلومتر دورتر از مرکز استان و در شهرها و روستاهایی که گرد محرومیت را بیشتر بر چهره دارند. حضور استاندار کرمان در شهرستان‌های جنوبی کرمان از ابتدای قبول مسئولیت در ۱۶ ماه گذشته، حال به بیش از انگشتان ۲ دست رسیده در ایام تعطیلات نیمه خرداد ماه در سفر ۲ روزه خود به مناطق جنوبی کرمان از شهرستان‌های عنبرآباد، رودبار‌جنوب و جازموریان بازدید کرد و این درحالی بود که نماینده ولی‌فقیه در استان نیز این سفر را همراهی کرد.

محمد مهدی فداکار استاندار کرمان در این سفر پای صحبت ساکنان روستاهای کروچان، تنگشاه، مردهک، گنج‌آباد و دازان در جنوب کرمان نشست و رفع مشکلات این مناطق را در حوزه راهسازی، بهبود وضعیت آب شرب، احداث سیل بند، تامین شبکه برق و غیره پیگیری کرد.

روز ۱۵ خرداد استاندار کرمان به همراه نماینده ولی‌فقیه در استان و تعدادی از مسئولان و مدیران ارشد استان در راستای برقراری عدالت‌اجتماعی و رصد و رسیدگی به مسائل و مشکلات تمامی مناطق استان پهناور کرمان به شهرستان تازه تاسیس جازموریان در مرز استان های کرمان و سیستان و بلوچستان سفر کردند و به دل مناطق کوهستانی، روستایی و شهری زدند.

پیش از این طی سه ماه اخیر حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان یکبار دیگر نیز در این منطقه محروم حضور یافته بود.

شهرستان جازموریان به مرکزیت بخش زهکلوت در فاصله ۴۵۰ کیلومتری جنوب شرق مرکز استان واقع شده است و با وجود ظرفیت ها و استعدادهای فراوان در حوزه‌های کشاورزی، دامداری، معدنی و انسانی به دلیل نبود زیرساخت‌های مختلف و دور افتاده بودن لقب منطقه محروم به خود گرفته است.

البته همزمان با سفر مرداد ماه سال گذشته آیت‌الله رئیسی به استان کرمان، تلاش برای تبدیل بخش زهکلوت به شهرستان جازموریان استان اعلام شد و از اواخر سال گذشته این بخش به شهرستان ارتقا یافته که همین موضوع امید را برای پیشرفت و آبادانی در این منطقه تقویت کرده است.

فرمانده سپاه ثارالله استان نیز به همراه حجت الاسلام علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار کرمان به منظور بررسی واقعیت‌ها، مسائل و مشکلات مناطق کوهستانی توابع شهرستان زهکلوت وارد این منطقه شد.

بازدید از عملیات زیرسازی جاده چاه ابراهیم _طَبَق _ دازان که توسط گروه ۴۵۵ مهندسی رزمی جنوب شرق نیروی زمینی ارتش انجام می شود نخستین برنامه مسئولان در جازموریان محسوب می شد، این جاده نقش بسیار مهمی در ارتباط روستاهای دور افتاده با مراکز شهری دارد.

همچنین حجت الاسلام علیدادی و استاندار کرمان با حضور در روستای «طَبَق نمداد» از توابع شهرستان تازه تأسیس جازموریان پای درد و دل اهالی نشستند که عمده ترین مشکل آنها آب شرب و اشتغال اعلام شد.

منطقه کوهستانی چاه ابراهیم از توابع شهرستان جازموریان مقصد بعدی سفر نماینده ولی فقیه در استان کرمان و مسئولان به جازموریان بود که به منظور بررسی مسائل و مشکلات ساکنان این مناطق انجام شد.

حجت الاسلام علیدادی پس از بازدید میدانی در جلسه جمعبندی سفر یک روزه به شهرستان جازموریان گفت: خوشبختیم که در روز ۱۵ خرداد که اولین شهدای انقلاب اسلامی جان خودشان را فدا کردند تا این انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی برسد، خداوند توفیق داد در خدمت مردم خوب جنوب به خصوص منطقه طبق نمداد، روستاهای اطراف و شهرستان زهکلوت باشیم.

وی افزود: جا دارد از مسئولان نیز که در تقسیم کارها وظیفه ای را برعهده خواهند گرفت و از همه کسانی که در این حرکت انقلابی، موثر و مفید برای منطقه شرکت کردند به سهم خودمان از همه تشکر کنیم.

همه مشکلات تنها با این بازدید حل نمی شود

امام جمعه کرمان خاطر نشان کرد: ذکر ۲ نکته را لازم می دانم، اول اینکه کمتر اتفاق می افتد در منطقه ای با این حجم محرومیت مدیران کل به همراه استاندار تشریف بیاورند و از نزدیک حس کنند آنچه که اتفاق می افتد و آنها را ببیند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان اظهار داشت: نکته دوم اینکه مشکلات بسیارند و همه مشکلات با این جلسه و بازدیدی که از مناطق داشتیم حل نخواهد شد اما به طور حتم بخشی از این مشکلات حل خواهد شد و بخشی هم در دستور کار خواهد گرفت تا یکی پس از دیگری حل شود.

وی بیان کرد: امیدواریم در این منطقه که انسان‌های پاک و کم توقعی زندگی می‌کنند، این جلسه فتح بابی شده باشد تا به سمتی برویم که به طور جدی مشکلات منطقه زهکلوت برطرف شود.

مانعی برای حل مشکل آب شرب جازموریان وجود ندارد

استاندار کرمان نیز گفت: ما در مقابل مردم مسئولیت داریم و باید به صورت میدانی در منطقه حضور یابیم و با شناسایی مشکلات آنها به دنبال حل مسائل باشیم.

فداکار با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مطرح در بازدیدهای میدانی، موضوع آب است که باید در اولویت قرار گیرد، افزود: در خصوص مشکل اینترنت، باید در روستاها و مناطق مختلف ارزیابی لازم انجام و مشکل آن برطرف شود چراکه اینترنت امروزه بخشی از مهمترین ضرورت‌ها و ابزاری برای حل سایر مشکلات محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بحث مسکن مهر و اینکه باید ارزیابی لازم در این زمینه انجام و راهکار مناسبی ارائه شود، تصریح کرد: ضمانت‌های زنجیره‌ای مردم این مناطق روستایی باید پیگیری و رفع شود تا تسهیلات لازم برای مسکن امکان‌پذیر باشد.

در مقابل مردم مسئولیت داریم و باید به صورت میدانی در منطقه حضور یابیم و با شناسایی مشکلات آنها به دنبال حل مسائل باشیماستاندار کرمان با تاکید بر بررسی موضوع سهمیه آرد و افزایش منطقی آن اظهار داشت: مشکل برق مناطق روستایی زهکلوت نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا مردم مشکل روشنایی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در زمینه آب شرب مانعی وجود ندارد و در صورت بروز مشکل، از طریق آبفا رسیدگی می‌شود، افزود: بحث حضور معلمان در مناطق روستایی و رسیدگی به مساله ترک تحصیل کرده‌ها نیز در شورای آموزش و پرورش مطرح و پیگیری می‌شود.

استاندار کرمان تعیین تکلیف وضعیت وام‌های روستانشینان را نیز مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: برای تسریع در ساخت جاده چاه ابراهیم - دازان نیز باید با همکاری مسئولان مربوطه اعتبارات بیشتری تزریق کرد تا هرچه زودتر این پروژه به نتیجه برسد.
اسناندار کرمان تصریح کرد: کمیته امداد باید با پالایش افراد این منطقه، مردانی که دارای چهار فرزند هستند اما سربازی نرفته‌اند را شناسایی کند و زیر پوشش قرار دهند، همچنین افراد واجد شرایط به منظور دریافت وام درد سامانه حیات ثبت‌نام کنند و در این زمینه به متقاضیان آموزش اشتغالزایی نیز داده می‌شود.

وی با بیان اینکه به منظور ارائه خدمات بیشتر به اهالی منطقه، مرکزی در روستا چاه ابراهیم تجهیز و در اختیار هلال‌احمر قرار داده می‌شود، خاطرنشان کرد: کد آبادی روستای ریگ آباد نیز فعال شود تا ساخت و ساز توسط خیران انجام گیرد.

مصوبات مسائل جازموریان عملیاتی می شود

نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی کرمان در مجلس شورای‌اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سفر چند روز قبل مسئولان و مدیران ارشد استان از شهرستان جازموریان گفت: بازدید از مناطق شهری و روستایی جازموریان در این سفر انجام شد به ویژه از منطقه طبق نمداد که شهید حاج قاسم سلیمانی هم به این منطقه سفر کرده بود.

منصور شکراللهی ادامه داد: در بازدید میدانی که تعدادی از روستاهای مناطق داشتیم مسائل و مشکلات رصد شد، جاده‌ای توسط گروه مهندسی ارتش در قرارگاه جنوبشرق در منطق در حال احداث است که روستاهای دور افتاده منطقه را به شهر وصل می کند و جاده بسیار مهمی است.

وی تصریح کرد: همچنین در جلسه ای که در شهرستان جازموریان با حضور مدیران استان تشکیل شد، مصوباتی درزمینه حل مشکلات آب و برق و غیره داشتیم که توسط دستگاه‌های ذیربط عملیاتی خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اشتغال، آب شرب، برق و مسائل حوزه کشاورزی از چالش های مهم منطقه محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: بحث کشت گیاهان دارویی در منطقه جازموریان در حال پیگیری است تا زمینه اشتغال مردم منطقه فراهم شود.

شکراللهی اظهار داشت: حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار و سایر مسئولان استان در شهرستان جازموریان با استقبال خوب مردم همراه بود تا مردم این منطقه محروم بی واسطه مشکلات خود را با مدیران و مسئولان در میان بگذارند.

هر چند مشکلات و دغدغه های اهالی انقلابی و کم توقع جنوب استان کرمان نیاز به حضور بیشتر و برنامه ریزی گسترده تر دارد، اما همین که مدیران و مسئولان اوقات تعطیلی خود را نیز به حضور میدانی در مناطق کم برخوردار اختصاص می دهند، ضمن ثمره شیرین آن، اعتماد افزایی و امید بخشی را برای صاحبان اصلی این انقلاب و نظام به همراه خواهد داشت ضمن اینکه نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی در تامین زیرساخت ها نیز در اولویت مهم قرار دارد.

شهرستان جازموریان در حدود ۴۰۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdciwwazyt1apu2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما