تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۸
۰
plusresetminus
معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی کرمان گفت: ۱۴۰ میلیارد ریال از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به حوزه صنایع دستی استان ابلاغ و پرداخت شده است.
۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار سفر رئیس‌جمهور به صنایع دستی کرمان پرداخت شد
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» به نقل از ایرنا، کاظم حسین زاده روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: اینک در مرحله عقد قرار‌داد با پیمانکار برای استفاده هنرمندان و فعالان این حوزه از این اعتبارات هستیم.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی کرمان بیان کرد: مجموع اعتبارات سفر سال گذشته رئیس‌جمهور در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است که از این رقم ۵۰ میلیارد تومان به بخش صنایع‌دستی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: تسهیلات سفر استانی رئیس‌جمهور به کرمان برای راه‌اندازی خانه‌های خلاق صنایع‌دستی، بازارچه‌های عرضه و فروش صنایع‌دستی، تجهیز کارگاه‌های هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و غیره اختصاص داده می‌شود.

 تعداد ۷۰ هزار هنرمند و صنعتگر صنایع دستی در ۱۰۰ رشته این حوزه در استان کرمان به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمان به دلیل غنای فرهنگی، سابقه تاریخی و اقلیم‌های متفاوت دارای صنایع‌دستی مشهور و پر آوازه‌ای همچون فرش، گلیم، پته، صنایع‌فلزی، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و غیره است.

سیرجان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده است و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع‌دستی قرار دارند.‌

به گزاش ایرنا در کنار ظرفیت‌های صنایع‌دستی در دیار کریمان، کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی‌های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی‌ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می‌روند.
انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcexn8zfjh8xvi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما