تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۱
۰
plusresetminus
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کشاورزان جنوب کرمان از کشت بی‌رویه پیاز در سطح منطقه خودداری کنند.
کشاورزان جنوب کرمان از کشت بیش از سطح ابلاغی پیاز خودداری کنند
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و مذهبی پایگاه خبری «راه آرمان» از جیرفت به نقل از ایرنا، احمد احمدپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کشاورزان جنوب کرمان با کشت هفت هزار و ۷۷۵ هکتار پیاز به شیوه غده‌ای (ست) کل سطح ابلاغی را کشت کرده‌اند و با توجه به اینکه کشت نشاء در پیش است کشاورزان از کشت بیش از سطح ابلاغی خودداری کنند.

احمد احمدپور در جلسه شورای کشاورزی شهرستان جیرفت اظهار کرد: پیش بینی می‌شود حدود هفت هزار هکتار به شیوه نشاء کشت شود که ۲ برابر الگوی کشت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کشاورزان از کشت بی‌رویه پیاز خودداری کنند تا متضرر نشوند چرا که با کشت بیشتر از سطح ابلاغی و افزایش این محصول ممکن است قیمت بازار در زمان برداشت محصول مناسب نباشد و کشاورز ضرر کند.

وی یادآور شد: سال گذشته در مجموع ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت پیاز رفته بود اما امسال پیش بینی می‌شود تا نزدیک ۱۵ هزار هکتار زیر کشت این محصول برود.

احمدپور تأکید کرد: تعرفه‌های صادرات پیاز ثبات ندارد و کشاورز مطمئن نیس تعرفه تا پایان کشت پایدار می‌ماند.

وی ادامه داد: سطح کشت ابلاغی برای سیب زمینی در سال گذشته ۱۰ هزار و ۴۰۰ هکتار بود که امسال به ۱۴ هزار و ۴۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: سطح کشت ابلاغی سیب زمینی برای شهرستان جیرفت در طرح استمرار یک هزار و ۹۴۰ هکتار با میزان ۶۸ هزار و ۸۷۰ تُن تولید و در طرح بهاره با یک هزار و ۹۰۰ هکتار سطح کشت، میزان ۷۲ هزار و ۲۰۰ تن تولید است.

وی افزود: سطح کشت ابلاغی پیاز شهرستان جیرفت در طرح استمرار یک هزار و ۵۶۰ هکتار با میزان ۸۲ هزار و ۶۸۰ تن تولید و در طرح بهاره با یک هزار و ۴۷۰ هکتار سطح زیر کشت با میزان تولید ۹۲ هزار و ۶۱۰ تُن است.

احمدپور با اشاره به مشکلاتی در حوزه تأمین کود کشاورزان اضافه کرد: عاملین توزیع کود خرید کرده‌اند اما هنوز کودی دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: شهرستان جیرفت ۱۵ درصد از سهمیه کل استان معادل ۶ هزار و ۹۴۹ تُن کود ازته در اختیار دارد که یک هزار و ۱۵۰ تُن فقط جذب شده در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۹۷۴ تُن جذب شده بود.

احمدپور تأکید کرد: این شهرستان در کود فسفاته هم یک هزار و ۷۶۳ تُن سهمیه دارد که فقط ۱۵۶ تُن جذب شده در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۴ تُن جذب شده بود.

احمد بلندنظر فرماندار شهرستان جیرفت هم در این جلسه گفت: کشاورزان به جای یک محصول پیاز، چند محصول بکارند تا با افزایش کشت آن محصول متضرر نشوند.

بلندنظر ادامه داد: در مورد قیمت گندم پیگیری شده، امسال نگران دلالان و عوامل داخلی و خارجی هستیم که با تعیین قیمت ۲۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم، اقدام به خرید گندم کشاورزان کنند.

انتهای خبر/ امیری
https://armanekerman.ir/vdcepp8zpjh8xni.b9bj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما