تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۷
۰
plusresetminus
در نشستی با حضور مسئولان شهرستان رفسنجان عنوان شد؛

بازارچه فروش محصولات عشایر در رفسنجان راه اندازی می‌شود

رئیس اداره امور عشایر شهرستان رفسنجان گفت: بازارچه فروش محصولات تولیدی عشایر در رفسنجان در حال راه‌اندازی است که دارای ۸۰ مغازه ویژه عشایر خواهد بود.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری راه آرمان به نقل از روابط عمومی فرمانداری رفسنجان؛ حسین رضایی با حضور در جلسه شورای عشایری در جمع عشایر منطقه سرچشمه این قشر را از مظلوم‌ترین و زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه یاد کرد و گفت: خدمات‌رسانی به این جامعه باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد تا این افراد هم به نسبت دیگر افراد جامعه از خدمات دولتی و بخش خصوصی بهره‌مند شوند و زندگی مطلوبی داشته باشند.

وی افزود: این عشایر ملزومات شهرستان از جمله لبنیات، گوشت قرمز، پشم و غیره را تأمین و روانه بازار می‌کنند لذا کارکرد آن‌ها بر جامعه تأثیر دارد.

رضایی یکی از علل از بین رفتن مراتع این منطقه را آلایندگی معادن دانست و از مجتمع مس سرچشمه هم خواست تا برای جبران خسارت به این قشر کمک‌هایی را ارائه دهند و افزود: برای حفظ سلامتی دام‌ها در برابر آلایندگی هم باید مکمل دارویی تهیه و در اختیار عشایر قرار گیرد.

وی به وجود ۱۳۰ هزار رأس دام سبک در نواحی عشایرنشین رفسنجان اشاره کرد و گفت: ۳۰ درصد گوشت قرمز شهرستان توسط عشایر تولید می‌شود، اداره امور عشایر شهرستان رفسنجان اخیراً تشکیل شده و رسالتش هم بر رفع مشکلات این قشر است تا با انگیزه بیشتر به تولید بپردازند.
 

۳۰ درصد صنایع دستی استان کرمان توسط عشایر تولید می‌شود

 
مدیر کل امور عشایر شمال استان کرمان هم در این نشست با اشاره به وجود بالای ۱۶ هزار خانوار در قالب بیش از ۶۳ هزار نفر عشایر در شمال استان کرمان گفت: ۲۵ درصد گوشت قرمز استان و ۳۰ درصد صنایع دستی استان کرمان توسط این عشایر تولید و به بازار عرضه می‌شود.

رضا نیکزادی بیان کرد: با توجه به اینکه مطالبات عشایر به نسبت گذشته فرق کرده و با عنایت به ظرفیت‌های عشایر در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی حمایت جدی به ویژه در پرداخت تسهیلات کم بهره نیاز است.

وی ادامه داد: هر سیاه چادر عشایری یک کارگاه کوچک تولیدی، پاسگاه انتظامی و یک خاستگاه فرهنگی است.

نیکزادی خاطرنشان کرد: سهم عشایر از یک درصد معادن در حوزه عشایر متناسب با خسارت وارده به آن‌ها باشد و از محل مسئولیت‌های اجتماعی معادن مشکلات در خصوص تأمین علوفه، آبرسانی، اصلاح راه‌های عشایری و ساخت مخازن ذخیره آب صورت گیرد.
 

بازارچه فروش محصولات عشایر در رفسنجان راه اندازی می‌شود

 
رئیس اداره امور عشایر شهرستان رفسنجان هم در این نشست اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ خانوار عشایر در شهرستان زندگی می‌کنند و دارای ۱۳۰ هزار رأس دام سبک هستند که ملزومات شهرستان اعم از لبنیات، ماست، دوغ، کشک، پنیر، روغن، پشم، گوشت و غیره را تولید می‌کنند.

علی ملکی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ شرکت تعاونی عشایری وابسته به امور عشایری استان کرمان تشکیل شد که از ناحیه این شرکت تاکنون هزار تن ذرت، هزار تن جو، ۴۰۰ تن سویا بین عشایر رفسنجان توزیع گردید.

وی افزود: همچنین از طریق مجتمع مس سرچشمه ماهانه ۴۵۰ تانکر با ظرفیت ۱۲ هزار لیتری آب بین عشایر منطقه سرچشمه توزیع می شود و البته ماهانه هم ۱۰۰ تن علوفه در اختیار آن ها قرار می‌گیرد.

ملکی با اشاره به اینکه بازارچه فروش محصولات تولیدی عشایر در رفسنجان در حال راه‌اندازی است که دارای ۸۰ مغازه ویژه عشایر خواهد بود گفت: میدان عرضه دام نیز ایجاد شده و نیاز به حصار کشی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار امسال ۱۵ تن پشم از عشایر شهرستان توسط شرکت تعاونی عشایری با بالاترین قیمت خریداری شده و دست دلالان این راستا کوتاه شد.

ملکی گفت: در این نشست با کمک اداره کل امور عشایر استان کرمان و بخش خصوصی قرار بر حمایت‌های لازم جهت رفع مشکلات عشایر صورت گرفت که مقرر گردید تانکر ثابت، پنل خورشیدی، هزینه حصار میدان دام تأمین شود و تسطیح جاده‌های عشایری هم انجام شود.

در این شورای عشایری حجت الاسلام جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، مسئولین مجتمع مس سرچشمه، مدیر کل امور عشایری استان کرمان، مسئولین جهاد کشاورزی و امور عشایری شهرستان حضور و بر رفع دغدغه‌مندی و مشکلات حوزه عشایرنشینان تأکید داشتند و خوشبختانه این نشست ثمرات خوبی را به همراه داشت.

انتهای خبر/
https://armanekerman.ir/vdcbw0b88rhbfsp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما