تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۵
۰
plusresetminus
همانطور که نمی‌توان عاشورا و کربلا را در یک زمان و مکان خاص محصور کرد، هشت سال دفاع مقدس را هم نمی‌توان در تقویم خاص و مکان معین، محصور کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی راه آرمان، همانطور که نمی‌توان عاشورا و کربلا را در یک زمان و مکان خاص محصور کرد، هشت سال دفاع مقدس را هم نمی‌توان در تقویم خاص و مکان معین، محصور کرد که جنگ ما گنج بزرگ بشری بود.
 
همانطور که نمی‌توان عاشورا و کربلا را در یک زمان و مکان خاص محصور کرد و کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، خط بطلان بر تفکر تاریخ انقضا داشتن به جریان عاشوراست، هشت سال دفاع مقدس را هم نمی‌توان در تقویم خاص و مکان معین، محصور کرد که جنگ ما گنج بزرگ بشری بود.
 
ما امروز بیش از همه زمان‌های دیگر محتاج آن فرهنگ متعالی تجلی یافته در جبهه‌های جنگ هستیم، اما آن فرهنگ که توانست ما را در برابر یک دنیا اسلحه و تجهیزات و تمام دنیای مادی موفق کند چه مولفه‌هایی داشت؟
 
به صورت بسیار مختصر و کوتاه به دو مولفه مهم از این مولفه‌ها که می‌تواند امروز دنیای ما را دگرگون کند اشاره می‌شود:
 
۱.جنگ ایران و حزب بعث عراق را می‌توان تقابل دو سبک مدیریتی دانست.
مدیریت غربی با همه عقبه و امکانات و تجهیزات و فن‌آوری و پشتیبانی همه جانبه 
و مدیریت جهادی و انقلابی با همه مشکلات و چالش‌هایش. 
 
سوال این است اگر مدیریت غربی در برابر مدیریت جهادی و انقلابی زانو زد و دست ادب بر سینه گذاشت چرا بعد از جنگ، مدیریت جهادی ‌و انقلابی را به موزه و دنیای کتابها و خاطرات فرستادیم و برای پیشرفت کشور، دست به دامان مدیریت غربی شدیم؟
 
چرا نظام آموزشی ما به جای پرداختن و آموزش چنین مدیریتی، به ترویج مبانی مدیریت غربی، می‌پردازد؟
 
۲.اعتماد به جوانان نه در شعار بلکه در عمل، نه به عنوان پادو و سیاهی لشکر بلکه به عنوان نقش اول و فرمانده و تصمیم‌گیر و رهبر:
 
از جمله عوامل حرکت قدرت و باور جوانان است که در جبهه به وفور این فرهنگ دیده می‌شد.
 
کافیست تا سن رزمندگان و فرماندهان آن روز را نگاهی گذرا بیاندازیم، اعتماد به جوانان خط شکن است.
 
امروز اقتصاد ما که سالهاست مقام معظم رهبری، دست روی آن گذاشته است محتاج ورود چنین فرهنگی است، فرهنگ اعتماد به جوانان به معنای واقعی.
 
جالب اینکه در سیستم اداری ما، جوانی نه به عنوان فرصت که یک تهدید محسوب می‌شود.
 
سوال این است که چه شد آن روز جوانان می‌توانستند مشکل‌ترین گره‌ها را با تدبیر و مدیریت خود باز کنند و امروز متهم به خامی و عدم توان مدیریت می‌شوند؟
 
تا زمانی سیاسیون به جوانان به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف شخصی و حزبی نگاه می‌کنند، قدرت و توان جوانی به جای استفاده در راه آبادانی کشور، هدر می‌رود.
 
در پایان باید تاکید شود، هرگز نباید اجازه داد گرد و غبار زمان بر مفاهیم دفاع مقدس بنشیند.
 
یادواره‌های شهدا باید کارکرد خودشان را بر اساس مقتضیات زمان ایفا کنند.
 
کتاب خاطرات شهدا باید به سمت استخراج این فرهنگ عظیم عاشورایی حرکت کند و نظام آموزشی ما به عنوان متولی اصلی آموزش نسل جوان باید مبانی این فرهنگ را به آنها آموزش دهد.

یادداشت: احمد طالبیان عضو شورای اسلامی شهر شهربابک

انتهای خبر/ شهربابک 
https://armanekerman.ir/vdcdz50fkyt0sz6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما