تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۹
۰
plusresetminus
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: طرح پایش سرمی و مراقبت از بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌ها در نرماشیر اجرا شد.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی راه آرمان  به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر، فیروزه زارع‌پور رئیس اداره دامپزشکی با بیان اینکه هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیمـاری مشمشه وجود ندارد، گفت: مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری مشترک بین انسان و حیوان، شناسایی و حذف حیوان آلوده است.

وی اظهار کرد: با هدف مراقبت، مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، کارشناسان اداره دامپزشکی نرماشیر به صورت دوره‌ای نسبت به آموزش مالکان اسبداری‌ها، کنترل حمل و نقل اسب‌ها و پایش بیماری مشمشه در جمعیت دام‌های تک سمی، اسب های عشایری، سوارکاری و...که ناقل و مخزن بیماری مشمشه هستند اقدام می‌کنندو چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود معدوم‌سازی دام راکتور را انجام می‌دهند.

زارع پور در شرح بیماری مشمشه عنوان کرد: این بیماری نوعی بیماری کشنده باکتریایی و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می شود، که در این بیماری با درگیر شدن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند کشنده باشد.

این مقام مسؤل در پایان تأکید نمود: افرادی که اسب از خارج از شهرستان خریداری می‌کنند، باید برای جلوگیری از انتقال این بیماری به شهرستان، اسب آن‌ها توسط اداره دامپزشکی شهرستان مبدا مورد آزمایش قرار گیرد و مجوز سلامت دریافت کنند.


انتهای خبر/ برجی https://armanekerman.ir/vdchxqnzm23nxzd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما