تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۱
۰
plusresetminus
رزمندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با حمله به رژیم صهیونیستی، سنگین‌ترین شکست تاریخ ۷۵ساله این رژیم جعلی را بر آن تحمیل کردند.
سنگین‌ترین شکست تاریخ ۷۵ساله رژیم صهیونیستی
به گزارش سرویس سیاسی راه آرمان؛ مهرماه ۱۴۰۲(اکتبر ۲۰۲۳) در تاریخ سیاسی منطقه غرب آسیا ماندگار خواهد شد. در این روز، رزمندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با حمله به رژیم صهیونیستی، سنگین‌ترین شکست تاریخ ۷۵ساله این رژیم جعلی را بر آن تحمیل کردند، شکستی که رهبر معظم انقلاب آن را «یک شکست غیرقابل‌ترمیم» عنوان کردند.

در واکنش به این عملیات رژیم صهیونیستی حملات وحشیانه‌ای علیه نوار غزه آغاز کرد که تا پیش از شروع آتش‌بس چهارروزه به شهادت بیش از ۲۰ هزار فلسطینی منجر شد. اما این جنگ در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه اقتصادی و اجتماعی تبعات زیادی برای اسرائیل به همراه داشته است.

 در بُعد نظامی این عملیات یک عملیات ترکیبی نامتقارن از طریق زمین، هوا، دریا و سایبری با بهره‌گیری از اصل غافلگیری بود. نفوذ در عمق سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ برای اولین‌بار، تصرف ۲۲ شهرک و بیش از ۱۰ پایگاه نظامی، انهدام تأسیسات و تجهیزات صهیونیست‌ها بیانگر هوشمندی و آمادگی رزمی نیروهای مقاومت و شکست نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی است. غیر از این شکست‌های اساسی رژیم جعلی متحمل شکست‌های اقتصادی و اجتماعی نیز شده است که آثار آن به‌تدریج آشکار شده و خواهد شد.
 
 خسارات اقتصادی رژیم صهیونیستی
 این جنگ در عرصه اقتصادی فشار زیادی به اسرائیل وارد کرده است. بر اساس گزارش‌ها و داده‌های رسانه‌ای، عملیات طوفان الأقصی خسارت‌های مالی هنگفت و بی‌سابقه‌ای به رژیم صهیونیستی وارد کرد. این خسارت‌ها در دو بخش خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم قابل‌بررسی است.

 خسارت‌های مستقیم، مربوط به هزینه‌های این جنگ است که رژیم صهیونیستی متحمل می‌شود و خسارت‌های غیرمستقیم، خسارت‌هایی است که به شرکت‌ها و زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی به علت متأثرشدن از این جنگ، وارد شده است.

 روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت اعلام کرد جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه هزینه‌های بسیار زیادی به همراه داشته که بر اساس ارزیابی‌های وزارت دارایی، این رژیم در ماه گذشته به حدود ۲۵۰ میلیارد شِکل (حدود۶۷/۵ میلیارد دلار) رسیده است. این روزنامه افزود این مبلغ هم‌اکنون معادل حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص سالانه رژیم صهیونیستی است که ۱۸۰۰ میلیارد شِکل برآورد می‌شود. این مبلغ همچنین بیش از ۵۰درصد از بودجه این رژیم در سال ۲۰۲۳ است که حدود ۵۰۰ میلیارد شِکل برآورد شده که البته اخیراً با افزایش ۱۳ میلیارد شِکلی دولت مواجه شد.

 بیکاری و اقتصاد نیمه‌تعطیل

 شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی از نشست مدیران ارشد وزارت دارایی این رژیم با کابینه امنیتی خبر داد که ۳ ساعت به طول انجامیده و در آن به هزینه‌های جنگ علیه غزه پرداخته شده است.

 بر اساس اطلاعات ارائه شده در این نشست هر روز جنگ حدود یک میلیارد شِکِل هزینه برای رژیم صهیونیستی به دنبال داشته و این شامل هزینه‌های مستقیم جنگ می‌شود که از جمله آنها پرداخت حقوق نظامیان است به‌طوری‌که هر سربازِ وظیفه روزانه ۱۰۰۰ شِکل دریافت نموده علاوه‌برآن که هزینه‌های پرواز جنگنده‌ها و سوخت آنها و تأمین غذا و ادوات نظامی نیز بخش دیگری از این مبالغ را شامل می‌شود.

 برخی منابع به این شبکه صهیونیستی اعلام کردند که کمک‌های آمریکا به رژیم اشغالگر حدود ۹ میلیارد دلار بوده که برای خرید سلاح و ادوات موردنیاز هزینه شده است. بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد هزینه‌های وارد شده به اقتصاد این رژیم به دلیل کمبود نیروی انسانی به ۳/۲ میلیارد شِکل در هفته رسیده است. این نهاد صهیونیستی افزود این هزینه‌ها ناشی از بسته‌شدن بسیاری از مدارس در نقاط مختلف اراضی اشغالی و جابه‌جایی حدود ۱۴۴ هزار نیروی کار از مناطق نزدیک به مرزهای غزه و لبنان و همچنین فراخوانده شدن نیروهای احتیاط به خدمت نظامی است.

 دولت رژیم صهیونیستی ۳۶۰ هزار نفر از سربازان احتیاط خود را برای حضور در خدمت نظامی فراخوانده که این بیشترین میزان در تاریخ این رژیم در جنگ‌های گذشته آن علیه غزه محسوب می‌شود و همین مسأله باعث شده بسیاری از کارگران و کارمندان مجبور به ترک محل کار خود شوند.

 اطلاعات منتشر شده توسط اداره خدمات استخدامی رژیم صهیونیستی بیانگر افزایش شدید تعداد افراد بیکار در ماه اکتبر و هم‌زمان با آغاز جنگ علیه غزه است. بر اساس گزارش ماهانه این اداره که روزنامه عبری زبان و اقتصادی گلوبز آن را منتشر کرد ۷۰ هزار نفر خود را به‌عنوان بیکار معرفی کرده‌اند و این میزان افزایش ۴۶۰ درصدی نسبت به ماه پیش از آن به ثبت رسانده به‌طوری‌که در ماه سپتامبر تنها ۱۲۵۰۰ مورد ثبت شده است.
 از این میان ۴۲۴۰۰ کارگر اسرائیلی در مرخصی نامحدود و بدون حقوق به سر می‌برند و این به معنای آن است که ۳/۶۰ درصد از آنها ثبت‌نام‌کننده جدید هستند.

 علاوه بر این، رژیم صهیونیستی از ۴۰۰ هزار نیروی ذخیره، ۳۶۰ هزار نیرو را برای جنگ فراخوان کرده است که به‌کارگیری و ساماندهی این حجم از نیرو نیاز به هزینه هنگفتی دارد. از سوی دیگر، خارج‌کردن این حجم نیرو از کارخانه‌ها و مراکز حرفه‌ای و آموزشی ضربات غیرمستقیم دیگری بر اقتصاد این رژیم وارد می‌کند.

 حدود هشت درصد نیروی کار به خدمت سربازی اضطراری فراخوانده شده‌اند و همین مسأله سبب شد اسرائیل با کمبود نیروی کار مواجه شود. بر اساس گزارش‌های موجود، بندر حیفا نیز تقریباً به حال تعطیل درآمده است و هیچ کشتی خارجی به آنجا وارد نمی‌شود.

 مهاجرت‌های اجباری
 افزون بر این، رژیم صهیونیستی حدود ۲۵۰ هزار شهرک‌نشین را از شهرک‌های شمالی و در مرز لبنان تخلیه کرده و به جنوب یعنی ایلات منتقل کرده است.

همچنین ۵۵ شهرک را در غلاف (مجاور) غزه تخلیه کرده است که حدود ۵۰ هزار سکنه دارند؛ بنابراین، دستکم سیصد هزار نفر در داخل رژیم صهیونیستی از خانه‌های خود به مناطق دیگر منتقل شده‌اند که میلیاردها دلار هزینه بر دست این رژیم گذاشته است.

 در همین حال، فرار از محل زندگی نیز موجب اخلال در کسب‌وکارهای عادی شده است. بسیاری از مغازه‌ها، مراکز درمانی، مدارس، خدمات حمل‌ونقل در مناطقی که در تیررس موشک آزادهای حماس هستند، تعطیل شدند.

 همچنین شرکت مشاوره مالی «لیدر کپیتال مارکتز» که دفتر مرکزی آن در تل‌آویو قرار دارد، تخمین زده است که هزینه کلی این جنگ برای سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴، معادل ۴۸ میلیارد دلار خواهد بود. به گفته این شرکت، اسرائیل احتمالاً مجبور خواهد شد که دو سوم کل این هزینه را پرداخت کند و بقیه را آمریکا به این رژیم کمک خواهد کرد.

 موضوع دیگر این است که جنگ غزه سبب شد جریان سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین سرمایه‌گذاری داخلی در اراضی اشغالی متوقف شده است چرا که سرمایه‌گذاری به ثبات و امنیت نیاز دارد، دو متغیری است که رژیم صهیونیستی در اثر جنگ ازدست‌داده است.

 تشدید روند مهاجرت معکوس
 مهاجرت معکوس نیز دیگر پیامد این جنگ به شمار می‌رود. فلسفه تأسیس رژیم صهیونیستی از زبان بانیان اولیه آن، جذب یهودیان سراسر جهان به سرزمین‌های اشغالی بیان شده است.

بن‌گوریون، نخستین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در باب ضرورت مهاجرت یهودیان جهان به سرزمین فلسطین می‌گوید: «مهاجرت به فلسطین به منزله خونی است که ادامه حیات اسرائیل را بیمه می‌کند و ضامن امنیت و آینده آن است.»

 مؤسسه تحقیقاتی ERI در تل‌آویو دو ماه پیش با انتشار پژوهشی نوشت، اعتماد جوانان یهودی به رژیم و نهادهای آن به‌شدت کاهش‌یافته است. طبق گزارش این مؤسسه، درحالی‌که ۶۶ درصد جوانان ۱۸ تا ۴۴ساله در سال ۲۰۲۲ گفته بودند «حتی اگر امکانش را داشته باشند، اسرائیل را ترک نخواهند کرد»، این میزان در سال ۲۰۲۳ به ۴۶ درصد رسیده و ۵۴ درصد از این جوانان گفته‌اند مایل‌اند امکان مهاجرت را به طور عملی بیازمایند. از ابتدای سال ۲۰۲۳، روند مهاجرت از کشورهای غربی به سرزمین‌های اشغالی کاهش قابل‌توجهی پیدا کرده بود. همچنین بر اساس داده‌های وزارت مهاجرت رژیم صهیونیستی، در سال ۲۰۲۲ آمار مهاجرت از اکثر کشورهای غربی نسبت به سال ۲۰۲۱، ۳۰ درصد کاهش داشته است.

 پس از آغاز موج جدید تنش در غزه برخی از اتباع سایر کشورها که در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌بردند در روزهای اخیر توسط کشورهای متبوعشان از سرزمین‌های اشغالی خارج شدند. یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون و نخست‌وزیر پیشین اسرائیل اخیراً گفته است که «اسرائیل مکانی امن نیست.» بر اساس آخرین آمار موجود در جنگ کنونی غزه بیش از ۱۵۳۸ اسرائیلی کشته و ۵۴۳۱ اسرائیلی مجروح و دستکم ۲۴۲ اسرائیلی به اسارت گروه‌های مقاومت فلسطینی درآمده‌اند.

 به‌طورکلی، عملیات طوفان الاقصی اعتماد عمومی صهیونیست‌ها به این رژیم را از بین برده است؛ زیرا یقین حاصل شد که دیگر در این رژیم امنیتی برای صهیونیست‌ها وجود نخواهد داشت.

 انتهای پیام/ سلیمانی https://armanekerman.ir/vdce7f8z7jh8xpi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما