تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۰۰
۰
plusresetminus
مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خبر داد:

تزریق ۵۵ هزار دوز واکسن آنفلوانزا توسط کرمانی‌ها

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از ابتدای فصل تزریق واکسن آنفلوانزا تاکنون ۵۵ هزار دوز واکسن در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
تزریق ۵۵ هزار دوز واکسن آنفلوانزا توسط کرمانی‌ها
به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری راه آرمان، روز گذشته خبرگزاری مهر گزارشی در ارتباط با کمبود واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های شهر کرمان منتشر کرد.
 
از‌این‌رو در جهت پیگیری جزئیات این موضوع به سراغ مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان رفتیم تا از واقعیت ماجرا باخبر شویم.
 
محمد حسیبی در گفتگو با خبرنگار راه آرمان دراین‌رابطه اظهار کرد: واکسن آنفوانزا یکی از واکسن‌هایی است که به‌صورت فصلی در لیست خرید داروخانه‌ها جای گرفته و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: در ابتدای فصل تزریق واکسن آنفلوانزا که شهریورماه است، واکسن اینفوواک هلندی در‌ دسترس افراد قرار داشت، پس از آن واکسن‌های آنفلوانزای فرانسوی و هلندی نیز به این سبد افزوده شدند.
 
تاکنون درخواستی برای دریافت واکسن آنفلوانزا ثبت نشده است
 
دبیر انجمن داروسازان استان کرمان بیان کرد: فلوگارد یا همان واکسن آنفلوانزای ایرانی یک واکسن چهار ظرفیتی نوترکیب است که در مقدار بالا به داروخانه‌ها تزریق شد و مورد استفاده متقاضیان قرار گرفت.
 
حسیبی تاکید کرد: واکسن آنفلوانزا فصلی است و در همه فصول یافت نمی‌شود، معمولا داروخانه‌ها از ابتدای شهریورماه تا پایان آبان سفارش خود را برای خرید این نوع واکسن ثبت می‌کنند و درحال‌ حاضر درخواستی برای این واکسن ثبت نشده چراکه متقاضی ندارد.
 
وی ادامه داد: اگر شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که نیاز به این واکسن در جامعه فراگیر شود، امکان تامین آن وجود دارد اما اکنون همان تعداد باقی‌مانده هم متقاضی ندارد.
 
۵۵ هزار دوز واکسن برای پیشگیری از آنفلوانزا به داروخانه‌ها تزریق شد
 
مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز کرد: از ابتدای فصل تزریق واکسن آنفلوانزا تاکنون ۵۵ هزار دوز واکسن در داروخانه‌ها توزیع شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
 
حسیبی در ارتباط با قیمت نسبتاً بالای این واکسن و عدم خریداری آن توسط عده‌ای به امید کاهش قیمت مطرح کرد: قیمتی که برای واکسن در هر سال اعلام می‌شود، ثابت و غیر‌قابل تغییر است، قیمتی که درحال حاضر برای این واکسن در نظر گرفته شده با قیمت شهریورماه یکسان است.
 
وی افزود: در فصل تزریق واکسن آنفلوانزا هیچ کمبودی در داروخانه‌های شهر کرمان وجود نداشت، حتی از مجموع سفارشات نوبت دوم هنوز تعدادی واکسن در داروخانه‌ها باقی‌مانده است.
 
دبیر انجمن داروسازان استان کرمان اضافه کرد: اگر فردی بخواهد در زمان کنونی این واکسن را تزریق کند، از زمان تزریق پس از یک ماه فرد ایمنی کامل را کسب می‌کند، متقاضیان کنونی این واکسن معمولا خانم‌هایی هستند که به‌تازگی باردار شدند.
 
حسیبی گفت: غالبا آنفلوانزا به دلیل جابه‌جایی پرندگان و انتقال ویروس به مکان‌های دیگر شایع می‌شود و زمان اوج آن آبان‌ماه است اما ممکن است گروه‌های خطر شامل زنان باردار، بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در این بازه زمانی هم به آنفلوانزا مبتلا شوند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: به این دلیل واکسن در شهریور تزریق می‌شود که با کسب ایمنی کامل در زمان شیوع بیماری از فرد محافظت کند، ابتلا به آنفلوانزا در‌صورت دریافت واکسن، در حد یک سرماخوردگی معمولی بروز می‌کند.
 
انتهای خبر/س
 
 
 
 
https://armanekerman.ir/vdcjtaev8uqetmz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما