تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۸
۰
plusresetminus
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان خبر داد:

نیروی انسانی و تجهیزات مستهلک دو عامل کاهش تولید ذغال‌سنگ

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیروی انسانی مستهلک و تجهیزات فرسوده استخراج را دو چالش مهم در کاهش تولید و بهره‌وری ذغال‌سنگ کرمان عنوان کرد.
نیروی انسانی و تجهیزات مستهلک دو عامل کاهش تولید ذغال‌سنگ
مهدی حسینی‌نژاد در گفتگو با گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان از وضعیت کنونی صنعت ذغال‌سنگ استان کرمان خبر داد و گفت: میزان استخراج ذغا‌لسنگ در استان کرمان به‌نسبت نیازش برای واحدهای فولادی ما برابر نیست.

وی ادامه داد: در عرصه ذغال‌سنگ، استان کرمان ۱۳۰ میلیون تن ذخایر قطعی و اثبات شده داریم و ذخایر احتمالی ما نیز بالغ بر یک میلیارد و دویست تن است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان تأکید کرد: ما در سطح استان کرمان ۲۹ پروانه بهره‌برداری داریم که در حال استخراج هستند و با ظرفیتی بالغ بر دو میلیون تن در سال کار استخراج را انجام می‌دهند.

حسینی‌نژاد ادامه داد: متأسفانه به علت فرسوده بودن ماشین‌آلات، شرایط زمین‌شناسی که در مناطق حاوی ذغال ما وجود دارد و یا آماده‌سازی‌هایی که ما باید انجام می‌دادیم، اعم از خرید تجهیزات و نیروی‌انسانی کارآمد و غیره.. سبب شده که ما متوسط به صورت سالانه بیش از ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن ذغال را نتوانیم استخراج کنیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه ما زنجیره بعد از استخراج ذغال‌سنگ یعنی کک‌سازی را در استان کرمان داریم اما عدم سرمایه‌گذاری در معادن ذغال‌سنگ به مرحله بعد هم ضرر وارد کرده است و عملاً کارخانجات کک‌سازی ما یا باید با ظرفیت بسیار پایین به تولید بپردازند و یا ذغال مورد نیاز خود را وارد کنند.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد: متأسفانه یکی از چالش‌های استان همین بحث ذغال‌سنگ است زیرا سرمایه‌گذاری لازم به واسطه کمبود منابع مالی در سطح استان وجود داشته است، در این عرصه رقم نخورده و راه‌ را برای توسعه این صنعت بسته است.

حسینی‌نژاد اذعان کرد: چالش‌ بخش ذغال‌سنگ از مواردی است که به‌صورت ویژه در پنجمین شورای معادن هم برروی آن بحث شد و موضوعات تأمین‌منابع از خود صندوق بازنشستگی فولاد هم مورد بررسی قرار گرفت و البته‌ راه‌کارهایی هم برای آن ارائه شد.

وی اذعان کرد: با چشم‌اندازی که برای استان در نظر گرفته‌ایم و صنایع فولادی که رشد خوبی خواهند داشت و نیاز استان به ذغا‌لسنگ افزایش می‌یابد باید هم در عرصه سرمایه‌گذاری برای تجهیز معادن و هم استخدام نیروی‌کار جدید و تازه‌نفس تلاش مضاعفی را در جذب سرمایه‌گذار برای این عرصه انجام دهیم.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به بزرگترین معدن ذغال‌سنگ استان کرمان اشاره کرد و گفت: معدن ذغال‌سنگ پابدانا، با عمقی در حدود ۶۰۰ متر عمیق‌ترین معدن زیرزمینی ذغال‌سنگ ایران است که در شهرستان کوهبنان و در فاصله ۱۷۰ کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد، محصول این معدن ذغال کک‌شو است که پس از استخراج به کارخانه ذغالشویی زرند ارسال می‌شود اما همین معدن هم با تکنولوژی ۵۰ سال پیش کار می‌کند.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ محصول در دنیا از ذغال‌سنگ گرفته می شود، گفت: ذغال‌سنگ ما به هیچ عنوان اقتصادی نیست زیرا ما در حوزه اجتماعی معادن درگیر شده‌ایم گرچه به علت ایجاد اشتغالی که این معادن دارند، فعالیت آنها ضروری است، اما نیروی مستهلکی که زمان‌ بازنشستگی آن فرا رسیده ولی هنوز در معدن فعال است، چطور می‌تواند به افزایش بهره‌وری کمک کند.

حسینی‌نژاد دیگر چالش در معادن ذغال‌سنگ کرمان را عدم امکان برداشت مکانیزه از معادن ذغالی عنوان کرد و گفت: لایه‌های ذغال‌سنگ استان به گونه‌ای است که امکان برداشت تمام مکانیزه ذغال‌سنگ وجود ندارد و این کار را برای ما سخت‌تر و به نیروی‌انسانی وابسته‌تر کرده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما بحث استخراج تمام مکانیزه را به‌صورت آزمایشی بر روی معادن خمرود که بهره‌برداری آن با شرکت میدکو است را امتحان کردیم اما عملاً غیرممکن بود، زیرا استان کرمان شیب خیلی زیادی را در معادن خود شاهد است که دیگر استان‌ها با آن روبه‌رو نیستند.

انتهای خبر/ طهماسبی  https://armanekerman.ir/vdcgz79qtak9ww4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین