تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۵
۰
plusresetminus
دوران رهبری کدخدایی برای برقراری نظم نوین جهانی به سرکردگی آمریکا به سرآمده و باید همچون شاگردی در کنار بسیاری از شاگردان این مدرسه مشق‌حقوق بشری بنویسند.
مشق حقوق بشری برای مدعیان آمریکایی
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛سیزدهم دیماه۱۳۹۸ را روزی فراموش نشدنی از مجموعه خباثت های ایالات متحده آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: این روز هیچ‌گاه از حافظه تاریخی ملت بزرگ ایران پاک نخواهد شد.

 هرچند بلافاصله پس از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی در کشور عراق که بنا به قوانین بین‌المللی «مسوولان سیاسی و مستشاران نظامی در کشور ثالث از مصونیت برخوردار هستند» موضوع انتقام سخت هم از سوی مقامات عالی‌رتبه نظام از فرماندهی کل قوا تا توده ده‌ها میلیونی مردم ایران مطرح بوده است اما در آن روزها همواره این سوال وجود داشت که این انتقام سخت چگونه و به چه صورت اتفاق خواهد افتاد؟

حتی مقامات ارشد ایالات متحده تصور یک حمله سنگین موشکی به یکی از دورترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق را در مخیله خود هم نمی‌گذراندند .

 هرچند که آمریکایی‌ها تدابیر شدید امنیتی در بالاترین سطح هشدار  برای مواجهه با هر نوع تهدیدنظامی را اتخاذ کرده باشند، چرا که چنین امری در تاریخ دوران ابرقدرتی آمریکا بی‌سابقه بوده که حمله‌ای با چنین گستردگی و خسارت به مواضع نظامی آنان صورت گرفته باشد که نه تنها طرف مقابل مسوولیت آن را پذیرفته و بلکه آنان را به انتقام‌های سخت‌تر نیز تهدید کرده باشد.

 شاید نهایت پیش‌بینی آنان از انتقام ایران انجام یک‌سری اقدامات کوچک در کشورهای محور مقاومت بوده باشد اما مواجهه سهمگین با یک عملیات صددرصد موفق که همه اهداف حمله را دربر داشته باشد موجبات سردرگمی و دستپاچگی سران ایالات متحده آمریکا را درپی داشت.

برای ابرقدرتی که رقمی حدود ۷ هزار میلیارد دلار هزینه کرده باشد اما برای بازدید رئیس جمهورش از پایگاه نظامی خود مجبور به سفر مخفیانه و شبانه باشد شرمساری و سرافکندگی بزرگتر از آن نمی‌توان تصور کرد.

جالب این که آمریکایی‌ها نه در حین عملیات و نه بعد از آن هیچ‌گاه نتوانستند اقدام مقابله جویانه دیگری علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند هرچند که رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله تهدید کرده بود که ۵۲ مواضع فرهنگی ایران را در دستور کار برای حمله هوایی قرار داده اما این تهدید توخالی هیچ‌گاه رنگ واقعیت پیدا نکرد چرا که می‌دانستند ادامه این کشمکش با جمهوری اسلامی ایران آنان را در یک باتلاق پشیمان کننده خواهد انداخت.

با این اقدام شجاعانه نیروی هوایی سپاه پاسداران ضربه جدی به ماشین جنگی آمریکا و مراکز فرماندهی و یگان‌های عمده پهبادی و بالگردی آنان وارد آمد.

این عملیات ارزش نظامی بالایی داشت که حتی موجبات شیفتگی و شادمانی بسیاری از کشورهایی که با ایران دوست و هم‌پیمان نبوده اما به‌واسطه زخم‌‌هایی که از آمریکا در سال‌های جنگ جهانی دوم برداشته بودند از این ضربه مهلک به مواضع آمریکایی اظهار مسرت کردند.

فارغ از همه دستاوردهای نظامی که این عملیات غرورآفرین برای ایران داشت آنچه که از همه اینها مهم‌تر بود شکسته‌شدن هیمنه آمریکا در انظار جهانیان و نمایان‌شدن افول ابرقدرتی آن برای بسیاری از کشورها بود که از ایالات متحده آمریکا یک غول شکست ناپذیر در ذهن خود ساخته بودند.

رئیس‌جمهور «ترامپ» با تلاش برای کوچک‌نمایی این حمله با عقب‌نشینی آشکار از مواضع تهدید‌آمیز قبلی‌اش به تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بسنده کرده و با این سخن همه ادعاهای قبلی خود را در پشیمان‌کردن ایران از این اقدام را روی هوا برد تا جایی‌که «جو بایدن» نامزد دموکرات ریاست جمهوری وقت با انتقاد شدید از «ترامپ» به‌خاطر ترور سردار سلیمانی آن را در جهت خلاف منافع و امنیت ملی آمریکا تحلیل کرد.

آمریکایی‌ها بعد از این حمله به پایگاه «عین‌الاسد» تلاش داشتند خسارات و تلفات این حمله را نادیده و کتمان نمایند اما گزارشات (سی ان ان و رویترز )حکایت از آن داشت که علاوه بر اینکه تعداد زیادی از سربازان آمریکایی دچار ضربه مغزی شدند چندین ساختمان و زیرساخت در این پایگاه مورد اصابت موشک‌ها قرار گرفته و نابود شده است.

جالب‌تر آنکه با وجود گذشت چهار سال از این‌ماجرا هراس از انتقام در دل مقامات آمریکایی همچنان وجود داشته تا جایی‌که برای محافظت از ترامپ و پامپئو به‌عنوان مسوولان مستقیم این ترور سالانه میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند و این بزرگترین خفت و خواری برای یک مدعی ابرقدرت است که به‌خاطر یک اشتباه بزرگ در حمله به سردار جبهه مقاومت تا سال‌های سال باید تاوان آن را پس دهد.

آمریکایی‌ها امروزه به فراست این نکته را دریافتند که دوران یکه‌تازی، خط و نشان کشیدن‌های سال‌های بعد از جنگ دوم جهانی گذشته و رویاهای دهکده‌جهانی به رهبری کدخدای این روستا و نظم نوین جهانی به سرکردگی ناظم این مدرسه به سرآمده و باید همچون شاگردی در کنار بسیاری از شاگردان این مدرسه مشق حقوق بشری بنویسد!!

به قلم: مهدی تقوی‌رفسنجانی تحلیلگر مسائل سیاسی کشور
انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcfecdyvw6dmma.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما