تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۷
۰
plusresetminus
قله ویژگی مدیریت شهید سلیمانی مردمی بودنش است اصلاً همین ویژگی است که همه او را فارغ از نشان‌هایش به‌نام «حاج قاسم» می‌شناسند.
مکتب حاج قاسم الگویی برای مدیریت مردمی
به گزارش «راه آرمان» الگو یکی از نیازمندی‌هایی است که جامعه بشری بشری به آن نیازمند است، الگویی تا بتواند که مسیر راه را نشان دهد تا در کوره راه‌ها بتوان راه درست را تشخیص داده و به سمت درستی هدایت شود. 
آن‌چه این روزها مردم از مسئولان خود توقع دارند، اجرا و انجام مسئولیت‌های خودشان است، بدون شک مسئولان نیز باید در راه اجرای مسئولیت‌های‌شان الگوبرداری کنند اما در این راه بسیاری به مدیریت بی‌نظیر شهید سلیمانی اشاره می‌کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که از دوستان گرفته تا نیرو‌های شهید سلیمانی به آن تأکید می‌کنند، مردمی بودن این شهید است.

 شاید بتوان گفت قله ویژگی این رهبر میدانی همان مردمی بودنش است اصلاً همین ویژگی است که باعث شده از مسئول بلند پایه گرفته تا پیرمردی در یک روستای دورافتاده ایران و یا حتی زنان و کودکان این سرزمین «حاج قاسم» را به خوبی بشناسند.

کمی به این دو خط توجه کنید، رهبر انقلاب در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ درجه سرلشگری را به سلیمانی اعطا کرد همچنین در اسفندماه سال ۱۳۹۷ از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شد، نشانی که پرافتخارترین نشان نظامی ایران است، پس از انقلاب برای نخستین بار توسط رهبری به شهید سلیمانی اعطا شد.

اما او آن‌چنان صمیمانه با مردم و نیرو‌هایش برخورد کرده بود که همه او را فارغ از نشان‌ها و درجات به نام «حاج‌قاسم» می‌شناختند و می‌شناسند.

بدون شک بهره‌گیری از الگوی مدیریتی شهید سلیمانی توسط مدیران و مسئولان در پیشبرد ایران به سمت گام دوم انقلاب و از سوی دیگر رضایت مردم از فعالیت‌های مسئولان بی‌تأثیر نخواهد بود.
شاید بتوان گفت یکی از مسیر‌های مدیریتی که خود شهید سلیمانی به آن اشاره کرده است و مدیران و مسئولان را به سمت آن هدایت کرده است، در وصیت‌نامه این شهید بزرگ به آن اشاره شده است.

در بخشی از وصیت این شهید حاج‌قاسم سلیمانی می‌خوانیم:
« در دوره حكومت و حاكمیت خود در هر مسئولیتی، احترام به مردم و خدمت به آنان را عبادت بداند و خود خدمتگزار واقعی، توسعه‌گر ارزش‌ها باشد، نه با توجیهات واهی، ارزش‌ها را بایكوت كند.
مسئولین همانند پدران جامعه می‌بایست به مسئولیت خود پیرامون تربیت و هراست از جامعه توجه كنند، نه با بی‌مبالاتی و به‌خاطر احساسات و جلب برخی از آراء احساسی زودگذر، از اخلاقیاتی حمایت كنند كه طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده‌ها را از هم بپاشاند. حكومت‌ها عامل اصلی در استحكام خانواده و از طرف دیگر عامل مهم ازهم‌پاشیدن خانواده هستند. اگر به اصول عمل شد، آن‌وقت همه در مسیر رهبر و انقلاب و جمهوری اسلامی هستند.»

حتی در وصیت‌نامه این شهید بزرگ احترام و خدمت به مردم تأکید شده و آن‌را جزء عبادت مطرح می‌کند. حاج‌قاسم مدیریتی پشت میزنشین و دوربینی نداشت بلکه او مدیریت او از جنس «میدان» بود.
به عنوان یک فرمانده همیشه او در خط مقدم میدان حضور می‌یافت و از نیرو‌هایش می‌خواست که به سوی او بیایند.
رابطه صمیمی با نیرو‌ها به همراه اقتدار و صلابت در کارش از جمله کلیدواژه‌هایی است که می‌توان از مکتب شهید سلیمانی برای انجام یک مسئولیت از آن استفاده کرد.

در سال‌های اخیر یکی از موضوعاتی که می‌توانیم به‌عنوان یک مثال به‌عینه از کف‌میدان بودن شهید سلیمانی و مردمی بودن آن اشاره کرد، سیلی بود که در سال ۹۸ دور تا دور خوزستان را گرفته بود، به گفته خود مردم خوزستان، مردی وارد میدان شد و همه معادلات را برهم زد. شاید در آن شرایط که برخی مسئولان خوزستان  و حتی در کشور ناامیدانه تنها نگاه می‌کردند و منتظر بودند تا آب بیاید و خوزستان را درهم بپیچد اما مردی آمد و گفت: « بمانید، باهم درستش می‌کنیم.»
و این یعنی تنها نگاه بر روی همان پتانسیلی بود که مسئولان به آن توجه نمی‌کردند، یعنی «مردم»...
حاج قاسم بیش از هر مدیری در میان مردم بود، خود را خدمت‌گزارشان میدانست و مهم‌تر از همه از همان پتانسیل مردمی سال‌ها برای انجام کار‌ها و مدیریت آن استفاده می‌کرد.

نویسنده: پسند
انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcfccdytw6dmma.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما