تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۱۸
۰
plusresetminus
هجی الفبای تلاش، از خانه‌داری تا پژوهشگری؛

بانوی کرمانی از مسیرش برای رسیدن به سکوی برتر جهان می‌گوید

مریم فیاضی عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تحصیلات تکمیلی هایتک است، او تاکنون توانسته در دو سال متوالی جزء لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار بگیرد.
بانوی کرمانی از مسیرش برای رسیدن به سکوی برتر جهان می‌گوید
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» مریم فیاضی عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تحصیلات تکمیلی هایتک، متولد ۱۳۶۴ است، او تاکنون توانسته در دو سال متوالی جزء لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار بگیرد.

به گفته خودش تمامی مقاطع تحیصلی‌اش را در دانشگاه شهید باهنر گذرانده است، جالب است بدانید که او مقطع کارشناسی ارشد را به دلیل داشتن نمرات برتر کلاسی و به‌عنوان استعداد درخشان بدون گذراندن کنکور کارشناسی ارشد، خوانده است.

در مقطع کارشناسی رشته شیمی تجزیه را خوانده است و در این مرحله نیز جزء دانشجویان الف کلاس درس می‌شود و درنهایت بازهم با سهمیه استعداد درخشان وارد مقطع دکتری می‌شود.

فیاضی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» گفت: باتوجه‌به این‌که توجه ویژه‌ای به رشته نانو می‌شد تصمیم گرفتم تغییر گرایش و رشته دهم و از رشته شیمی به مهندسی فن‌آوری‌نانو تغییر رشته دهم و در مقطع دکتری در این رشته تحصیل کنم.

وی ادامه داد: در مقطع دکترا نیز به‌عنوان دانشجوی برتر مطرح شدم و چندین جایزه به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در سال‌های مختلف دریافت کردم و همچنین جایزه افضلی‌پور که به پژوهشگران برتر دانشگاه شهید باهنر داده می‌شود، دریافت کردم.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تحصیلات تکمیلی هایتک بیان کرد: بعد از مقطع دکتری از سال ۱۳۹۶ در‌حال تدریس در دانشگاه تحصیلات تکمیلی هایتک و همچنین انجام تحقیقات با فراغ‌بال بیشتری هستم.

فیاضی درخصوص تدریس در دانشگاه‌های مختلف گفت: در زمان دانشجویی در دانشگاه باهنر و در مقاطع ارشد و دکتری هم‌زمان درس می‌خواندم و علاوه‌بر تدریس دروس در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را نیز تدریس انجام می‌دادم اما بعد از فارغ‌التحصیلی تنها در دانشگاه تحصیلات تکمیلی هایتک درس می‌دهم.

وی تاکید کرد: هم‌زمان که به‌عنوان استاد و استاد راهنما از دانشجویانم حمایت می‌کنم خودم نیز در حال انجام تحقیقات در آزمایشگاه هستم و پروژه‌های متعددی را اجرا می‌کنم.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تحصیلات تکمیلی هایتک افزود: از زمان دکتری تاکنون توانسته‌ام بیش از ۵۰ مقاله isi را در مجله‌های معتبر دنیا به چاپ برسانم، مجله‌هایی که همگی دارای شاخص کیفیت قابل قبول و مطرح دنیا هستند البته علاوه بر چاپ مقالات در مجله‌های دنیا توانسته‌ام در مجلات داخلی نیز تعداد زیادی مقاله چاپ کنم و در کنفرانس و همایش‌های متعدد داخلی و خارجی نیز شرکت نمایم.

این پژوهشگر برتر جهان با اشاره به این‌که در کنفرانس‌های داخلی و خارجی مقالات خویش را به صورت سخنرانی ارائه داده‌ام، بیان کرد: این موضوع سبب شده تا تبادل اطلاعات را با افراد متعدد علمی در خارج و داخل کشور داشته باشم.

وی ادامه داد: یکی از مهم ‌ترین شاخص‌های تعیین میزان اثرگذاری در پژوهش میزان استنادی است که به آن پژهش انجام شده، مربوط می‌شود در واقع اگر تولیدی علمی دانشمندان استناد بیشتری داشته باشد نشان‌دهنده این است که کارشان از کیفیت بالاتری برخوردار است.

فیاضی گفت: موسسه‌ای وجود دارد که هر ساله پژهشگران را بر اساس گرایش و رشته دسته‌بندی می‌کند و بعد از آن تعداد استنادهایی که به کارهای این پژهشگران صورت گرفته را مورد ازریابی قرار می‌دهد و درنهایت یک درصد و یا دو درصد دانشمندان برتر جهان را انتخاب و در لیستی منتشر می‌کنند که خوشبختانه در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ جزء پژوهشگران برتر دنیا قرار گرفتم.

این دانشمند برتر جهان در ارتباط با سختی کارش گفت: هر کاری سختی‌های مرتبط‌به خودش را داراست و کار ما نیز از این قاعده مستثنی نیست اما بزرگترین چالش برای پژهشگران داخلی تحریم‌ها، کمبود و یا نبودن مواد اولیه است  همچنین هزینه بالای مواد اولیه، به روز نبودن آزمایشگاه و.. از جمله مشکلات دیگر پژوهشگران داخلی است اگرچه با وجود همه این تحریم‌ها اما دانشمندان و پژهشگران راهشان را ادامه می‌دهند.

وی ابراز کرد: کار جستجو برای پژوهشگران تقریبا یک کار ۲۴ ساعته‌ است و یک محقق همواره در حال انجام این کار است، برای مثال وقتی بخواهید یک کار پژهشی انجام دهیم باید تا مدت‌ها جستجو و تحقیقات متعدد سایر پژوهشگران در این رابطه را مطالعه کرد تا بتوان با اطلاعات به‌دست آمده پژوهشی را نوشت که به آن استناد شود بنابراین در مرحله اول کار تحقیقات است که زمان بسیار زیادی را از فرد پژوهشگر خواهد گرفت.

فیاضی عنوان کرد: تهیه مواد اولیه و بعد از آن انجام پژوهش در شرایط آزمایشگاه آن‌هم تا مدت‌های مدیدی از جمله سختی‌ها و گام‌های دیگری است که باید برای به‌دست آوردن نتیجه آن را طی کنیم البته بعد از موفقیت‌ها در آزمایشگاه‌ها؛ تجزیه تحقیقات و جمع‌آوری مستندات است، ویرایش مقاله و در نهایت پیگیری برای چاپ مقاله است.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تحصیلات تکمیلی هایتک توضیح داد: مدت زمان تهیه و به نتیجه رسیدن یک کار پژوهشی بسیار زیاد است و باعث می‌شود افرادی که در این مسیر گام برداشته‌اند زمان آزادی نداشته باشند و همیشه به لحاظ ذهنی درگیر باشند و این کار سبب می‌شود توان و پتانسیل کار در طولانی مدت گرفته شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مسیر کاری خود خسته شده‌ای، گفت: قطعا در این راه خسته شده‌ام ،چرا که کار طاقت‌فرسایی است و باید از لحاظ جسمی و ذهنی انرژی زیادی گذاشت و زمان زیادی از من را می‌گیرد ،گاهی به‌دلیل کمبود امکانات ممکن بوده است که انرژی و امیدم را از دست بدهم اما وقتی مقاله‌ام در مجلات معتبر به چاپ می‌رسد انرژی جدیدی به من تزریق می‌شود و باعث می‌شود دوباره کارم را ازسر بگیرم.

فیاضی در خصوص شیرین‌ترین خاطره در طول فعالیت‌های تحقیقاتی‌اش، بیان کرد: چاپ اولین مقاله‌ام در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان جزء شیرین‌ترین خاطرات من است اما در طول دوران کاری‌ام بوده است.

وی به نقش مادری خودش در کنار کار تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: شاید مثل یک مادر خانه‌دار فرصت برای رسیدگی به خانه نداشته باشم و فرصت نکنم وقت زیادی به فرزندم اختصاص دهم اما یاد گرفته‌ام بین این دو وظیفه تعادل ایجاد کنم.

این پژوهشگر برتر جهان افزود: به این نتیجه رسیده‌ام که کیفیت کار نسبت به کمیت از اهمیت بیشتری برخوردار است یعنی ممکن است زمان زیادی نداشته باشم که با فرزندم سپری کنم اما به دنبال این هستم در زمان حضور بتوانم جبران ساعت‌هایی را بکنم که در کنار او نیستم.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تحصیلات تکمیلی هایتک در پایان گفت: سخنم با جوان‌ترهایی است که تا زمانی‌که نیرو و انرژی جوانی وجود دارد حداکثر استفاده از این فرصت را داشته باشند و سعی کنند بهترین خودش را ارائه دهد.

انتهای خبر/پسند



  https://armanekerman.ir/vdcjvoeviuqetxz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین