تاریخ انتشار :جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
۰
plusresetminus
مدیرعامل شرکت سبزینه پارس گفت: برای اولین بار توانسته‌ایم کودی را بر پایه زیستی و دانش‌بنیان تولید کنیم که از طریق برگ، آهن مورد نیاز را جذب می‌کند.
اولین نوع کودآهن برگ‌پاش را در کرمان تولید کرده‌ایم
حسین علایی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» در خصوص انواع کودهای زیستی بر پایه دانش‌بنیان عنوان کرد: شرکت سبزینه پارس بر اساس علم و تخصص دانش‌بنیان تولید انواع فرآورده‌های زیستی مختلف برای جایگزینی کودها و سموم شیمیایی در کشاورزی و محصولات گلخانه‌ای را بر‌عهده گرفته است.

وی عنوان کرد: کودهای زیستی حاوی میکروارگانیسم‌هایی مانند قارچ‌ها، باکتری‌ها و جلبک‌های سبز آبی هستند که با افزایش عرضه موادغذایی و دسترسی آن‌ها، به رشد گیاهان کمک می‌کنند.

مدیرعامل سبزینه پارس اذعان کرد: کودهای زیستی در تولیدات کشاورزی بسیار مهم هستند،زیرا هزینه کالاهای کشاورزی  درحال‌حاضر روبه افزایش بوده و کودهای زیستی از طریق فرآیند تثبیت بیولوژیکی نیتروژن عملکرد محصول و سلامت خاک را هنگامی که روی بذرها، نهال‌ها، گیاهان یا خاک اعمال می‌شوند، افزایش می‌دهند.

علائی با بیان اینکه کودهای زیستی برای جلوگیری از فرسایش خاک، پلی ساکاریدهای کپسولی تولید می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه افزایش استفاده از کودهای شیمیایی منجر به آسیب به بافت خاک و سایر مشکلات زیست محیطی می‌شود بنابراین وجود کودهای زیستی سبب می‌شود که خاک نیز حاصلخیزتر شود.

وی تولید یکی از محصولات این شرکت را کودآهن برگ‌پاش عنوان کرد و گفت: برای اولین بار توانسته‌ایم کودی را بر پایه زیستی و دانش‌بنیان تولید کنیم که از طریق برگ، آهن مورد نیاز خود را جذب می‌کند، زیرا خاک ایران توان جذب آهن از طریق ریشه را ندارد.

علائی اذعان کرد: عنصر آهن (Fe) یکی از کلیدی‌ترین عناصر ریزمغذی درعملکردهای مهم گیاه از جمله متابولیسم و سنتز کلروفیل و عمل فتوسنتز گیاهی است و کمبود آن یکی از شایع‌ترین کمبودهای عناصر غذایی درگیاهان زراعی و باغی اکثر مناطق کشاورزی ایران است.

مدیرعامل سبزینه پارس عنوان کرد: رفع مشکل زردی برگ‌های گیاهان، رافع کمبود آهن و در نتیجه بهبود تغذیه گیاه، افزایش فتوسنتز و کلروفیل در گیاه، افزایش کیفیت و رشد محصولات زراعی از عواملی است که کود آهن برگ‌پاش تولید شده است.

علائی عنوان کرد: به‌طور کلی، آهن جذب ضعیفی توسط گیاه دارد و ریشه‌ها آهن را فقط به فرم‌ها و اشکال خاص و در شرایط اسیدیته مناسب می‌توانند به میزان کافی جذب کند، میزان جذب آهن به شدت به pH خاک وابسته است که اثر قابل توجهی در حلالیت آهن دارد.

وی ادامه داد: در خاک‌های اسیدی آهن کافی به شکل قابل جذب وجود دارد ولی در خاک‌های آهکی و قلیایی با pH بالا آهن خاک برای گیاهان در دسترس نیست، زیرا آهن در خاک‌های قلیایی تثبیت و از دسترس گیاه خارج می شود.

مدیرعامل سبزینه پارس خاطر نشان کرد: به دلیل آهکی بودن و بالا بودن pH در اغلب خاک‌های ایران، بسیاری از محصولات از کمبود این عنصر رنج می‌برند که با استفاده تنها یک‌بار از این کود زیستی به وضوح می‌توان افزایش کیفیت و کمیت محصول را مشاهده کرد.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcevv8zwjh8xni.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین