تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۵
۰
plusresetminus
دبیر ستاد جمعیت کشور مطرح کرد:

سال‌خوردگی ابربحران دو دهه آینده کشور

دبیر ستاد جمعیت کشور گفت: هم‌اکنون جمعیت سالمندی ایران ۱۲/۵ درصد است و تا سال ۱۴۲۹ به ۳۲ درصد می‌رسد و به عنوان یک ابربحران خواهد بود.
سال‌خوردگی ابربحران دو دهه آینده کشور
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه «راه آرمان» صبح امروز نشست تخصصی «تحولات جمعیت ایران» در سالن اجتماعات استانداری با حضور فرهیخته‌گان، پزشکان و افراد مؤثر این شهر برگزار شد.

در این نشست صالح قاسمی دبیر ستاد جمعیت کشور گفت: هم‌اکنون نرخ باروری کل کشور ۱/۶ دهم فرزند به ازای هر زن و در شهرهای بزرگ ایران ۱/۴ دهم و البته این نرخ در شهرهای گیلان و مازنداران ۱/۱ و در شهرهای  البرز، مرکزی و سمنان ۱/۲ دهم فرزند به ازی هر زن است.

وی نرخ باروری را سقوط آزاد و زیر سطح جانشینی دانست و ادامه داد: این نرخ باروری نشان می‌دهد که به‌ازای هر ۱۰ خانم ۱۲ فرزند به دنیا می‌آید، این نرخ باروری کم‌ترین نرخ دنیای اسلام و طول تاریخ ایران است.

قاسمی با اشاره به این‌که از سال ۱۳۹۳ سیاست‌های جمعیتی در کشور ابلاغ شد، بیان کرد: در تاریخ ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ سیاست‌های جمعیتی در ایران ابلاغ و به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم ثبت شد اما متاسفانه در بازه زمانی هفت سال، ایران نیم میلیون کاهش جمعیت داشته است.

دبیر ستاد جمعیت کشور با اشاره به این‌که دولت قبل از سیاسیت‌های ابلاغی جمعیتی حمایت نکرد، توضیح داد: مسئولان دولت گذشته به صراحت می‌گفتند این سیاست‌ها را قبول نداریم و در صورت تصویب قانون یک ریال هم هزینه نخواهیم کرد، حتی آمار غلط دادند و در همایشی رئیس‌جمهور وقت این مورد را به تمسخر گرفت.
 
وی در ادامه به جمعیت سالمندی اشاره کرد و گفت: در دنیا به جمعیت بالای ۶۰ سال سالمندی می‌گویند هم‌اکنون جمعیت سالمندی ایران ۱۲/۵ درصد است اما باید دانست که تا دو دهه آینده این میزان به بیش از ۲۵ درصد و تا سال ۱۴۲۹ به ۳۲ درصد می‌رسد و و به عنوان یک ابربحران خواهد بود،  به عبارتی به زودی کشوری خواهیم شد از هر سه نفر یک نفر سنش بالای ۶۰ است از این رو نیروی کار، نهاد خانواده، قدرت دفاعی و ... کم می‌شود و حتی در خصوص امنیت، صنایع دفاعی و ... نیز ضربه خواهیم خورد.

قاسمی با تاکید بر این‌که سالمندی یکی از شاخص‌های مهم جمعیتی است، توضیح داد: باید نگران جمعیت روبه سالمندی در ایران بود چرا که در تمام دنیا روند سال‌خوردگی جمعیت بین بازه زمانی ۱۳۰ تا ۱۵۰ رخ می‌دهد، یعنی آرام و به‌دنبال آن  ساختارهای کشور خودشان را با این موضوع تطبیق می‌دهند اما در کشور ما ۲۵ سال دیگر ایران به فوق سالمند تبدیل می‌شود یعنی سرعت سال‌خوردگی جمعیت در ایران بسیار بالا است.

دبیر ستاد جمعیت کشور ادامه داد: سرعت بالای سال‌خوردگی در ایران یکی از نگرانی‌ها است، همچنین در بسیاری از کشورها پدیده سال‌خوردگی جمعیت پس از توسعه و رشد اقتصادی است اما در ایران پیش از توسعه‌یافتگی است، همچنین باید دانست که  کشور ایران سال ۲۰۵۰ با بیش از ۳۰ درصد سالمندی همراه است در حالی‌که در محاصره کشورهای بسیار جوان منطقه است.

وی با تاکید بر این‌که ناباروری حتما یکی از متغیرهای جمعیت است، اما سهم آن در حل مشکل جمعیت بسیار نیست، توضیح داد: اگر بخشی از سقط جنین در ایران مربوط به بیماری، بچه‌مردگی ،روابط نامشروع و ... باشد اما ۹۰ درصد سقط‌ها در کشور ایران دو ویژگی دارد یعنی سالم و حلال‌زاده است اما توسط والدین با بهانه‌هایی از جمله ناخواسته، برنامه‌ریزی نشده و... سقط می‌شوند.

قاسمی با بیان این‌که تعداد فرزندانی که از طریق درمان ناباروری به دنیا می‌آیند، کم و با هزینه بالا هستند، توضیح داد: حدود ۳۵ درصد زوج‌های نابارور برای درمان مراجعه می‌کنند از این میزان در بالاترین فرض ۳۰ درصد موفق می‌شوند، از این تعداد کم‌تر از ۱۵ درصد حاضرند این پروسه را دوباره تکرار کنند.

دبیر ستاد جمعیت کشور به قانون غربال‌گری اشاره کرد و گفت: برخی با این اندیشه هستند که ما به دنبال حذف غربال‌گری و به دنیا آمدن بچه با هر کیفیتی هستیم اما باید دانست که  قانون و وزارت بهداشت دنبال حذف غربال‌گری نیست در حالی‌که متن قانون به علمی‌سازی غربال‌گری اشاره کرده است.

وی ادامه داد: اگر کسی فکر می‌کند که با حل مسئله ازدواج، مسئله جمعیت حل خواهد شد، درست نیست چرا که موضوع جمعیت موضوع مهمی است که متغیرهای زیادی از جمله ۴۷ متغیر است که در خصوص جمعیت ایفای نقش می‌کنند.
 
انتهای خبر/ پسند
  https://armanekerman.ir/vdcc04qs12bq1e8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین