تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۴۵
۰
plusresetminus
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان خبر داد:

آب و پهنه‌های سیلابی اولین مشکل تأمین زمین در کرمان

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: یکی از چالش‌های استان آب است که هرجا دست می‌گذاریم، استعلام پهنه سیلابی و سفره‌های آب دست ما را برای اجرای طرح‌های مسکن‌سازی می‌بندد.
آب و پهنه‌های سیلابی اولین مشکل تأمین زمین در کرمان
رضا حافظی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» در خصوص وضعیت مسکن استان عنوان کرد: برای آرام‌سازی وضعیت مسکن نیاز است که عرضه و تقاضا را باهم همراه کنیم زیرا هرجا عرضه زیاد باشد و تقاضا کم رکود شکل می‌گیرد و هر زمان عرضه کم اما تقاضا بالا باشد، تورم شکل می‌گیرد.

وی افزود: اگر میزان عرضه و تقاضا در مبحث مسکن متعادل‌سازی شده باشد، هم قیمت‌گذاری متناسب خواهد شد، هم رکودی رخ نخواهد داد، به‌طور مثال کسی که در بخش تأمین مصالح ساختمانی است، می‌داند که کارش تعطیل نخواهد شد و کسی هم که قصد خرید دارد، می‌داند که قیمتی در بازار است، متغییر نخواهد بود زیرا تعداد فروشندگان زیاد هستند و سودجویان نیز برای فروش متاع خود از وضعیت انحصاری و زورگویی خارج می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی اذعان کرد: برای متعادل شدن وضعیت بازار مسکن راه‌هایی وجود دارد، اولین قدم این است که بخش خصوص وارد شود و تولید و عرضه را متعادل کند و  در گام بعدی دولت ورود کند، بنابراین برنامه‌ریزی دولت یعنی همین ارائه طرح‌های نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت است.

حافظی تأکید کرد: برنامه‌ریزی دولتی برای دهک‌های پایین جامعه است که توان ورود به بازار مسکن بخش خصوصی را ندارند، و زمانی این امر رقم می‌خورد که تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان در کنار هم قرار گیرند و برای ساخت مسکن کمکی جهادی کنند و تنها حرفشان «نه و نمی‌شود» نباشد.

وی اذعان کرد: یکی از چالش‌های استان آب است که هرجادست می‌گذاریم، استعلام پهنه‌سیلابی، زون آب و یا آب‌های زیرزمینی و سفره‌های آب دست ما را برای اجرای طرح‌های مسکن‌سازی می‌بندد، راه پیشنهادی ما ایجادشبکه فاضلاب شهری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: میزان بسیار زیادی از آب استان از طریق شبکه فرسوده فاضلاب، آب هدر رفت دارد که برای تعمیر این شبکه باید هزینه شود زیرا لوله‌های زیر زمینی بیشتر از مردم در سطح، آب استفاده می‌کنند و سبب پرتی آب می‌شود.

حافظی تأکید کرد: با رفع‌نقص بسیاری از موانع زیرساختی می‌توان بسیاری از مشکلاتی همچون تأمین آب را حل کرد و این مقوله در مباحث انرژی توسط شهروندان هم صدق می‌کند زیرا هنوز مدیریت انرژی را نمی‌دانند و در ساخت منازل خود از درب و پنجره‌هایی که سبب هدر رفت انرژی می‌شود استفاده می‌کنند و این یک مثال از کل مدیریت مصرف انرژی است.

وی ادامه داد: گرچه درمباحث تأمین زیر ساخت‌ها همکاری‌ها از قبل با دستگاه‌ها بهتر شده است اما هنوز می‌تواند بهتر و سریعتر از این هم باشد، زیرا ما هنوز در خصوص شهر کرمان مشکل آب سفره‌های زیرزمینی و پهنه‌های سیلابی را داریم و  این موضوع در ۸۰ درصد استان رخ می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی افزود: کرمان یک استان خشک است و ما این امر را نیز قبول داریم و عملاً شهرها و آبادی‌ها در کنار سفره‌های آب شکل گرفته‌اند، بنابراین اراضی توسعه‌شهری ما ناگزیر روی بستر سفره‌های آب قرار می‌گیرند، و از سوی دیگر پهنه‌های ما نیز شرایط قرارگرفتن در وضعیت بارش‌های سریع و سیل‌آسا قرار دارند و این خطر روان آب‌هاکاملاً مشهود است.

حافظی اذعان کرد: این دو موضوع پهنه‌های سیلابی و سفره‌های زیرزمینی دو موضوعی است که باید با روش‌های علمی آنها را حل کرد تا مدیریت آن نیز راحت‌تر باشد، و ناگزیریم که در این مناطق ساخت‌وساز انجام دهیم زیرا عملاً زندگی در دل کویر را هیچ‌کس نمی‌پذیرد و حتی تأمین زیر ساخت‌های لازم در مناطق خشک و خالی از سکنه بسیار پرهزینه و سخت‌تر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازی حتی برای رفع مشکلات به‌صورت نوین حتی تقبل کرده است که یک سوم هزینه‌های تحقیقاتی بر پایه علمی در اراضی طرح‌های نهضت ملی مسکن را بپردازد و مابقی نیز از منابع داخلی استان‌ها اختصاص می‌یابد بنابراین دراین زمینه با تمام توان همراه دستگاه‌های خدمات‌رسان استان هستیم.


انتهای خبر/ طهماسبی

  https://armanekerman.ir/vdcgy79qxak9w34.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین