تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۰
۰
plusresetminus
طی سلسله‌ مراحلی اخلاق و ویژگی‌های یک فرد اصلح را برای انتخاب برخواهیم شمرد تا نسبت به اخلاق انتخاباتی نامزدها بیشتر آشنا شویم.
مسابقه انتخاباتی یک رقابت سالم باشد نه میدانی برای کُشت و کُشتار
به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛ همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات قرار است در یادداشتی چند مرحله‌ای به توصیف انتخابات و شرایط انتخاب از افراد شرکت‌کننده بپردازیم؛ برای مشاهده قسمت پنجم اینجا را لمس کنید!

امام خمینی(ره): «میزان رأی مردم است» در انتخابات آزاد، میزان رأی مردم است تا با دقت در انتخابات، نامزد اصلح را برگزینند.

قسمت ششم؛
در این مجال، به بررسی اخلاق انتخاباتی از اخلاق انتخاباتی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) در چند مرحله می‌پردازیم؛

۱_کرامت در رفتار

در انتخابات با کرامت رفتار کنند همه، چه آنهایی که نامزد می‌شوند، چه آنهایی که طرفدار آنهایند، چه آنهایی که مخالف با بعضی از نامزدها هستند.
جناح‌های مختلف کشور، بداخلاقی، بدگویی، اهانت و تهمت و از این حرف‌ها را مطلقاً راه ندهند، این از آن چیزهایی است که اگر پیش بیاید، دشمن از او خوشحال می‌شود (گزیده بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم ۱۹ دی‌ماه ۱۳۸۶)

۲_ مردم و احترام به‌ رأی مردم 

 اجتماع مردم، توجه مردم، احساس مسئولیت مردم در هر انتخاباتی از انتخابات‌ گذشته بهتر و بیشتر بوده است، این را تقریباً در همه انتخابات‌های ما می‌شود، نمونه و نشانش را یافت، امیدواریم در همین انتخابات آینده هم همین‌جور باشد.

همه مردم از همه قشرها در این مسئولیت بزرگ شرکت کنند و در این میدان رقابت که یک عرصه رقابت مثبت است رقابت انتخاباتی، جزو رقابت‌های مثبت و دارای فایده و نفع برای مردم است.

از بداخلاقی‌های انتخاباتی باید به شدت پرهیز کنند، بدگویی کردن، اهانت‌کردن ، تهمت‌زدن برای عزیز کردن خود یا نامزد موردنظر خود، دیگران‌را و رقبارا در چشم مردم خوارکردن، این‌ها راه‌ها و روش‌های صحیح و اسلامی نیست، رقابت باید باشد، رقابت مثبت و پرشور ، اما با رعایت موازین اخلاقی ( گزیده بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم شهرستان ابرکوه استان یزد ۱۵دی‌ماه ۱۳۸۶)
 
 وقتی امام راحل برروی عنصر «مردم» تکیه می‌کرد، لفاظی نمی‌کرد، به معنای حقیقی کلمه به اصالت عنصر« مردم» در نظام اسلامی معتقد بود و مردم را در چند عرصه مورد توجه دقیق و حقیقی خود قرار داد.
 
عرصه اول عرصه تکیه نظام به آرای مردم است، تکیه نظام به آرای مردم‌ یکی از میدان‌هایی است که مردم در آن نقش دارند.

حضور مردم و اعتقاد به آنها باید در اینجا خود را نشان دهد، در قانون اساسی ما و در تعالیم و راهنمایی‌های امام راحل همیشه بر این‌ نکته تأکید شده است که نظام بدون حمایت و رأی و خواست مردم در حقیقت هیچ است.

باید با اتکاء به رأی مردم کسی برسرکار بیاید اما با  اراده مردم، در نظام حرکت کند، انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات خبرگان، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات دیگر، مظاهر حضور رأی، اراده و خواست مردم است، این یکی از عرصه‌هاست.

 امام بزرگوار، هم در دوران حیات خود به شدت به این عنصر در این عرصه پایبند باقی ماند و هم در وصیت‌نامه خود آن را منعکس و به‌ مردم و مسئولان توصیه کرد، در حقیقت انتخابات و حضور مردم در صحنه‌های انتخابات، هم حق مردم است، هم تکلیفی بر دوش آنهاست، در نظام اسلامی مردم تعیین‌کننده‌اند، این هم از اسلام سرچشمه می‌گیرد.( بیانات مقام معظم رهبری در مرقد امام ره ۱۴ خرداد ۱۳۸۰ )
 

۳_ عقیده شخصی و صلاح شخصی برای مسئول نباید باشد

در دمکراسی غربی، صلاحیت‌های خاصی مورد نظر است که عمدتاً در این صلاحیت‌ها، وابستگی‌های حزبی رعایت می‌شود، هم کسانی که نامزد می‌شوند، هم آنهایی که نامزد می‌کنند و هم آنهایی که به نامزدها رأی می‌دهند، در واقع به این حزب یا آن حزب رأی می‌دهند.

حالا در کشورهایی که دوحزبی است، مثل آمریکا و انگلیس و یا از کشورهایی که چندحزبی است، به یکی از این دو یا چند حزب رأی می‌دهند، در نظام جمهوری اسلامی غیر از دانایی و کفایت سیاسی، کفایت اخلاقی و اعتقادی هم لازم است.

افرادی نگویند اخلاق و عقیده مسأله شخصی انسان‌هاست. بله اخلاق و عقیده مسأله شخصی انسان‌هاست، اما نه برای مسئول، من اگر در جایگاه مسئولیت قرار گرفتم و اخلاق زشتی داشتم، فهم بدی از مسائل جامعه داشتم و معتقد بودم که باید جیب خودم را پرکنم، نمی‌توانم به مردم بگویم این عقیده و اخلاق شخصی من است و اخلاق و عقیده ربطی به کسی ندارد!
 
برای یک مسئول عقیده و اخلاق‌شخصی نیست، مسأله اجتماعی و عمومی حاکم‌شدن برسرنوشت مردم است، آن کسی که به مجلس می‌رود یا به هر مسئولیت دیگری در نظام جمهوری اسلامی می‌رسد، اگر فاسد، بیگانه‌پرست و در منافع طبقات برخوردار جامعه بود، دیگر نمی‌تواند نقشی را که ملت و طبقات محروم می‌خواهند، ایفا کند.

اگر آن شخص انسان معامله‌گر، رشوه و توصیه‌پذیر و مرعوبی بود، در مقابل تشر و تبلیغات‌خارجی جا زد، دیگر نمی‌تواند، مورداستفاده مردم قرار گیرد و برود آن‌جا بنشیند تکلیف ملک و ملت را معین کند، این شخص غیر از کفایت ذاتی و دانایی‌ذات، به شجاعت اخلاقی، تقوای دینی، سیاسی و عقیده درست هم احتیاج دارد (گزیده سخنان مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم قزوین ۲۵ آذر ۱۳۸۲)

۴_مسابقه انتخاباتی یک رقابت سالم باشد نه میدانی برای کُشت و کُشتار

سعی کنید این حرکت زیبا و این حرکت عظیم مردمی را که حقیقتاً یک آزمایش بزرگ مردمی، ملی و اسلامی است، با همان نزاهت، طهارت و پاکیزگی، که مطلوب اسلام است، پیش ببرید. البته متن و موم مردم عزیز کشور ما همین طورند، سعی کنید کدورت ایجاد نشود.

مسابقه انتخاباتی‌، ضمن اینکه یکی از جدیدترین کارهای یک ملت است و به‌هیچ وجه جنبه شوخی و بازی در  آن نیست و بسیار جدی است، اما شبیه مسابقات ورزشی است، در مسابقات ورزشی همه تلاش می‌کنند، اما کسانی که اهل اخلاق و اهل فهمند، این تلاش را با کارهای زشت و نامناسب همراه نمی‌کنند،  البته من مردم خودمان را عرض می‌کنم.

والا بعضی از ملت‌های دیگر مثل انگلیسی‌ها هستند که مسابقات فوتبال را هم به کُشت‌وکُشتار تبدیل می‌کنند! ما به آنها کاری نداریم، ملت ما اهل اخلاق، معنویت و عاطفه است، نگذارید که فضای انتخاباتی‌، فضای کدورت شود، هر کدام از نامزدها و طرفدارانشان، برای خودشان تبلیغ کنند، اما دوستان و هم‌میهنان و برادرانشان را که احیاناً از نامزد دیگری حمایت می‌کنند، زخم‌خورده و رنج‌دیده، از خودشان مکدر نکنند، به این نکته توجه کنید، این خیلی مهم است ( گزیده سخنان مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگران ۳۱ اردیبهشت ۱۳۷۶)
 
 

۵_امروز سنگر اصلی در سطح عالم، جمهوری اسلامی است

این سنگر را باید محکم نگه دارید، با چه چیز؟ با اتحاد و اتفاق، با همدلی میان آحاد مردم، میان مردم و مسئولان کشور، با همدلی میان مردم و دولت، میان مردم و مجلس، میان دولت و مجلس، میان کارگزاران کشور و آحاد مردم و غیره... اختلاف‌سیاسی مانعی ندارد، اختلاف‌نظر مانعی ندارد، مبارزات انتخاباتی به‌ شکل سالم، مانعی ندارد، اما آب‌کردن یکدیگر، خراب‌کردن چهره کشور، خراب‌کردن ذهن مردم و چهره مسئولان دلسوز، اشکال دارد.

ایجاد سئوال و ابهام در ذهن مردم اشکال دارد، با وحدت و یکپارچگی، «کانهم بنیان مرصوص» مثل یک دژ پولادین، در مقابل دشمن بایستید، مثل چند برادر در یک خانه، ممکن است دو برادر از یکدیگر کدورت و گله هم داشته باشند، اما درمقابل کسی که به خانه آنها حمله کند، دوش‌به‌دوش، باید درکنارهم بایستند، آحاد ملت باید اینگونه باشند، این یکی ازویژگی‌هایی است که در این سنگر می‌توانید حفظ کنید( برگزیده بیانات مقام معظم رهبری در حرم امام رضا (ع)، روز عیدسعیدفطر۱۵فروردین۱۳۷۱)

نویسنده: محمدمهدی پورغلامعلی

این یادداشت ادامه دارد....


انتهای خبر/ طهماسبی
https://armanekerman.ir/vdcbwwb8srhbf9p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما