تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۳۰
۰
plusresetminus
از نارضایتی مردم تا اعضای شورای شهر کرمان؛

کانال‌های فیبر نوری در معابر کرمان همچنان بر روال گذشته‌اند

درحالی‌که از اتمام پروژه فیبر نوری در شهر کرمان حداقل دو ماه می‌گذرد اما کانال‌هایی که در معابر شهر کرمان به‌واسطه این پروژه کَنده شده‌اند، رها شده و موجب نارضایتی مردم شده است.
کانال‌های فیبر نوری در معابر کرمان همچنان بر روال گذشته‌اند
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان»، ۲۷ آذرماه بود که حسین ساجدی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان در جمع اصحاب رسانه خبر از اتمام پروژه فیبر نوری در کرمان داد.

ساجدی پروژه فیبر نوری را در کرمان جزء بزرگ‌ترین پروژه‌های ارتباطی کشور توصیف کرد و بیان کرد:  فیبرنوری در کرمان با ۵۰۰ کیلومتر در مدت زمان سه هفته در سه شیفت کاری به پایان رسید.

اگرچه اجرای این پروژه نویدبخش روزهای خوبی برای مردم کرمان است اما فارغ از چالش برای کرمانی‌ها نبوده است و نه‌تنها صدای نارضایتی مردم شهر بلکه صدای اعتراض مسئولان را نیز بلند کرده است.
کوچه و خیابان‌هایی که قریب سه ماه در اطراف آن کنده‌کاری شده و همچنان بر همین منوال رها شده‌اند.
 
نارضایتی کرمانی‌ها از وجود کانال‌های کَنده شده در شهر

علی مرادی یکی از شهروندان کرمانی که در شهرک خواجو زندگی می‌کند در این رابطه به خبرنگار ما گفت: قریب یک ماه است که مسیرهای اصلی این شهرک برای اجرای پروژه فیبرنوری کنده شد به سرعت اجرا شد اما رهاسازی آن نه‌تنها چهره این شهرک را زشت کرده است بلکه به افراد و خودروها نیز آسیب رسانده است.

سمیرا بنی‌اسدی شهروند دیگری بود که در گفتگو با ما اعتراض خود را بیان کرد و گفت: همسرم هنگام عبور از چهارراه با موتورسیکلت به‌دلیل وجود کانال‌های فیبرنوری رها شده، به زمین می‌خورد و یکی از پاهای او می‌شکند، چه کسی پاسخ‌گوست؟


رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر کرمان: شاهد وضعیت فاجعه‌بار در سطح شهر هستیم

البته اعضای شورای شهر کرمان نیز نسبت‌به این اتفاق بارها در جلسات علنی شورای شهر اعتراض خود را بیان کرده‌اند، برای نمونه در یکصدوسی‌وششمین جلسه علنی شورای شهر سید محمد موسوی رئیس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری به یکی از موضوعاتی که اشاره کرد مربوط به شرکت های‌وب و پروژه فیبرنوری بود، موسوی در این زمینه گفت: به‌نظر می‌رسد که باید به مصوبات قرارداد شرکت های‌وب با شورای شهر و تعهدات در این رابطه مجددا نگاهی انداخته شود چرا که آن‌چه در شورای شهر مصوب شده با آن‌چه از سوی این شرکت انجام شده تناقض دارد و اکنون شاهد وضعیت فاجعه‌بار در سطح شهر هستیم.

سخنگوی شورای شهر کرمان: از مردم عذرخواهی می‌کنیم؛ البته پیمان‌کار تعلل کرده است
محمدرضا کمساری سخنگوی شورای شهر در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی «راه آرمان» بااشاره‌به این‌که اجرای پروژه فیبرنوری یکی از کارهای بسیار خوب برای شهر است، بیان کرد: البته این پروژه خوب است اگر باسرعت و براساس آن‌چه قول داده‌اند اجرا شود.

وی ادامه داد: این پروژه سرعت اینترنت خانگی را تا ۸۰ برابر بیشتر می‌کند و خدمت خوبی برای مردم است اما گاهی در اجرای چنین پروژه‌هایی بی‌تدبیری صورت می‌گیرد برای مثال عدم پایبندی به تعهدات سبب می‌شود کارهای خوب را به کام مردم تلخ شود و برای مردم نگران‌کننده می‌شود.


عضو شورای شهر کرمان بیان کرد: بنای اجرای پروژه فیبرنوری بر این بود که شرکت های‌وب به‌عنوان پیمان‌کار در بازه زمانی کوتاه و سریع و با مشارکت شهرداری آن‌رااجرا کند، البته مشارکت شهرداری نه معنای مشارکت ۵۰ درصد بلکه تنها پنج درصد از درآمد این پروژه متعلق به شهرداری است و یک‌سری خدمات که در قبال این پروژه به شهرداری داده می‌شود.

کمساری ادامه داد: این پروژه باسرعت بسیار خوبی اجرا شد اما در جمع‌ کردن آن به‌خوبی عمل نشد، در زمان اجرا یکی از نگرانی‌های من و همکارانم این بود که نباید این‌گونه شهر به‌هم ریخته شود از سمت مدیران قولی داده شد که شورای شهر مجوز را صادر کند سعی می‌کنیم به سریع‌ترین حالت ممکن این پروژه جمع شود.

 سخنگوی شورای شهر کرمان توضیح داد: در توافق‌نامه درج شده بود که شرکت های‌وب با همان سرعتی که کانال‌ها را حفر کرده است با همان سرعت کانال‌ها را بتن کند و پنج سانتی‌متر مانده به آسفالت تحویل شهرداری دهد و بعد از آن شهرداری کار را تمام کند اما متاسفانه یا خوشبختانه قرار تغییر کرد و شهرداری کار را از پیمان‌کار تحویل گرفت.

وی اظهار کرد: برنامه‌ای که به شورای شهر داده شده بود این بود که تا پایان اسفندماه معابر اصلی و تا پایان فروردین یا اردیبهشت معابر فرعی آسفالت شوند اما این برای ما قابل قبول نبود، زمان اتمام این پروژه با آن حجم سوانح، تصادفات و مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرده است از جمله شکستگی دست و پا و ...قابل قبول نبود از این رو به شهرداری یک تذکر جدی داده‌ایم.

کمساری بااشاره‌به این‌که شهردار کرمان محسن تویسرکانی به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشتند بنابراین قول داده‌اند که این داستان را تا پایان خوبی به اتمام برسانند، تشریح کرد: نمی‌دانم چه تعداد پیمان‌کار اما می‌دانم تعداد زیادی پیمان‌کار را جدای از کارکنان و نیروهای شهرداری به این پروژه اضافه کرده‌اند تا ان‌شاءااله به‌زودی شهر کرمان به‌حالت عادی خود برمی‌گردد.


عضو شورای شهر کرمان تاکید کرد: جا دارد برای خاطر این زحمت و مشکلاتی که برای مردم شهر به‌وجود آورده‌ایم عذرخواهی کنیم و امیدواریم که مردم ما را ببخشند اما متاسفانه تمام این داستان برعهده شهرداری نبوده و جایی پیمان‌کار تعلل کرده است و امیدورایم کل معابر قبل از سال آسفالت شوند و به وضعیت مناسب برگردند.

معاون امور زیربنایی شهرداری کرمان: تا پانزدهم بهمن‌ماه معابر اصلی شهر آسفالت می‌شوند
پیش‌از‌این نیز محمدرضا یحیی‌زاده معاون امور زیربنایی شهرداری کرمان در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با کندی آسفالت کانال‌های فیبرنوری گفت: متاسفانه مسئولان شرکت های‌وب کانال را به ما دیر تحول دادند و تقریبا کانال‌ها هشتم دی‌ماه صورت‌جلسه و به ما جهت اقدام تحویل داده شد.

وی ادامه داد: ۵۱۱ کیلومتر در شهر حفاری انجام شده، کندی سرعت به دو دلیل است اول آن‌که عرض کانال کم است و نمی‌توان هم‌چون پیاده‌روسازی و کارهای عمده سریع اجرا کرد و از طرفی هوا نیز سرد است و سریع آسفالت‌ها سرد و مشکلات فنی پیدا می‌کنند.


یحیی‌زاده عنوان کرد: یکی از دلایل تاخیر در روند اجرای کار این است که کانال را به مجموعه شهرداری دیر تحویل دادند اما درنهایت مجموعه شهرداری سعی دارد که دهم تا پانزدهم بهمن‌ماه معابر اصلی را آسفالت کند و معابر فرعی، درجه دو و سه را به اسفندماه موکول نماید.

یحیی‌زاده بااشاره‌به این‌که معتقدم شرکت های‌وب در رابطه با منافع مردم کرمان کوتاهی کرد، تشریح کرد: این شرکت در ابتدا گفت که کل شهر را دست نزنید تا تست صحت‌سنجی را انجام دهیم اما اگر منطقه‌ای و خیابان به خیابان انجام می‌دادند ما نیز کم‌کم و منطقه‌ای آسفالت کانال‌ها را انجام می‌دادیم و اکنون با این مشکل روبرو نبودیم که یک‌دفعه ۵۱۱ کیلومتر کانال روی دست شهرداری بیفتد.

وی ادامه داد: اکنون این ۵۱۱ کیلومتر نیاز به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جهت آسفالت دارد البته هزینه‌های دیگر بماند، این موضوع بار مالی زیادی را به شهر اعمال کرده است اما خدمت‌رسانی به مردم وظیفه ما است، نکته این‌جاست که اگر این پروژه به‌صورت منطقه‌ای و یا خیابان به خیابان تحویل شهرداری داده می‌شد این‌گونه به مردم و مجموعه شهرداری فشار نمی‌آمد.

انتهای خبر/ پسند https://armanekerman.ir/vdcdxn0ffyt0sz6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین