تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۶
۰
plusresetminus
بازار رودبار جنوب در روزهای آخر ماه رمضان مملو از جمعیت شده به‌طوری‌که مردم در آستانه عید فطر وقت خود را صرف خرید می‌کنند.
دست‌‌های حنا‌زده‌ برای شکر روزه‌داری بالا می‌رود
به گزارش گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«راه آرمان»؛ عید فطر یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که همچون دیگر مناسک و اعیاد اسلامی با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان گره خورده است و ایرانیان مسلمان نیز همگام با مسلمانان دیگر نقاط جهان این روز را گرامی می‌دارند.
 
در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر مردم مؤمن و خداجوی شهرستان رودبار جنوب خود را برای برگزاری آئین‌های این روز فرخنده آماده می‌کنند. خرید لباس‌های نو، دید و بازدید و صله رحم، برگزاری جشن‌هایی چون جشن ازدواج در این عید فرخنده، از جمله آداب و رسوم دیرینه مردم این شهرستان در عید سعید فطر است.
 
مردم برخی مناطق شهرستان رودبار جنوب به مناسبت عید فطر سه روز را به جشن و شادمانی می‌پردازند. بازار این شهرستان در روزهای آخر ماه رمضان مملو از جمعیت می‌شود، به طوری که مردان در آستانه عید فطر بیشتر وقت خود را به خرید شیرینی و تنقلات اختصاص می‌دهند و بانوان بلوچ بیشتر برای خرید پوشاک و زیورآلات به بازار می‌روند.
 
رودباری‌ها از آغاز صبح عید فطر خود را برای شرکت در نماز عید فطر آماده می‌کنند و به محل برگزاری نماز عید می‌روند. آن‌ها  پس از اقامه نماز به خانه بزرگان، اقوام و آشنایان خود می‌روند.
 
اما در این شهرستان که هرگوشه‌اش نماد تمدنی بزرگ است نیز در اعیاد به ویژه عید بندگی و عید رمضان یعنی فطر بعضا رسوم وآداب خاصی دارند.
 
زهرا امیری یکی از شهروندان رودباری در رابطه با آداب مردم این شهرستان به خبرنگار رودبار ما گفت: اهل سنت جنوب استان نیز به ویژه در منطقه رودبار جنوب در روز عیدفطر با پوشیدن لباس‌های نو بلوچی به رنگ‌های روشن که نمادی از شادی است در صف‌های نماز حاضر می‌شوند.
 
وی ادامه داد: به مدت سه روز سفره‌ای پارچه‌ای پهن می‌کنند و از میهمانان با چای و آجیل وشکلات وشیرینی پذیرایی می‌کنند، در نزد آنان عید فطر از اعیاد بزرگ و شبیه به نوروز برای ایرانیان است.
 
این شهروند رودباری خاطر نشان کرد: پارچه و لباس نیز در این روز توسط بزرگترهای طایفه به میهمانان به ویژه کسانی که از راه دور می‌آیند، هدیه داده می‌شود و مصافحه عیدانه از سنت‌های این روز است.
 
وی بیان کرد: در جنوب کرمان زنان به مناسبت عید فطر دست‌های خود را با رسم خط‌های زیبا حنا زده و بهترین لباس های خود را که گران قیمت و سنتی همراه با دوخت رنگارنگ است به تن می‌کنند.
 
منبع: رودبار ما
 
انتهای خبر/پورحیدر
 
 
https://armanekerman.ir/vdcgqz9qzak9tw4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما