تاریخ انتشار :جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۴
۰
plusresetminus
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان خبر داد:

نمایش اشیا باستانی استان کرمان در باغ‌موزه هرندی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: مجموعه ارزشمندی از اشیا باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد.
نمایش اشیا باستانی استان کرمان در باغ‌موزه هرندی
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان؛سعید شاهرخی گفت: این اشیا که از موزه ملی ایران (موزه مادر) انتخاب شده، امروز به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ‌موزه هرندی به‌نمایش در خواهد آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار کرد: بخشی از اشیا این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به‌دست آمده است. 

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیا مجموعه انتقالی، اشیا حاصل از حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در اوایل دهه ۸۰ از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور باز گشته است.

شاهرخی خاطرنشان کرد: بخشی از اشیا مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده که این اشیا به دوره نوسنگی و حدود ۸ هزار و ۸۰۰ سال پیش‌از این تعلق دارند.


انتهای خبر/م
  https://armanekerman.ir/vdcee78z7jh8evi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما