تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۰
۰
plusresetminus
سخن از مردي بزرگ و مصمم و فداكار و دانشمند است كه در جهت به ثمر رساندن اهداف و نيات خيرخواهانه خود هيچگاه از پا ننشست.
پدر علم مردم‌شناسي ايران زاده کوهبنان
به گزارش" راه آرمان" سخن از مردي بزرگ و مصمم و فداكار و دانشمند است كه در جهت به ثمر رساندن اهداف و نيات خيرخواهانه خود هيچگاه از پا ننشست، پدر علم مردم‌شناسي ايران زنده‌ياد دكتر محمود روح‌الاميني يادش گرامي باد.

در كوهبنان متولد شد(1307 شمسي) و بعداز گذراندن دوره ابتدايي براي ادامه تحصيل به كرمان آمد و در دبيرستان ايرانشهر دپيلم گرفت و دوره تحصيلات دانشگاهي را تا اخذ مدرك فوق‌ليسانس در دانشگاه تهران سپري كرد و پس از آن در دانشگاه سوربن فرانسه به تحصيل ادامه داد و به درجه دكتراي مردم‌شناسي نائل آمد و در سال‌هاي پایاني دهه چهل استاد دانشگاه تهران شد.
به زادگاهش كوهبنان عشق مي‌ورزيد به‌ طوري‌كه در دوران دانشجويي در فرانسه اقدام به ايجاد غرفه كوه‌بنان در موزه لوور فرانسه نمود.
من نگارنده كه آن زمان نوجوان بودم شاهد تلاش ايشان براي جمع‌آوري ابزار و صنايع‌دستي مورد استفاده آن زمان و پيش از آن از قبيل ظروف و دستگاه نخ‌ريسي و كاربافي (بافتن انواع پارچه مانند كرباس) و لوازم حلاجي و كشاورزي و غيره بودم و ديدم كه چگونه اين وسايل را در داخل كاميون گذارده و كمان حلاجي را بردوش گرفته و از نردبان كاميون بالا رفته تا به يزد و از آنجا به تهران بيايند. ايشان خاطره‌اي تعريف كردند كه لازم مي‌دانم عيناً بازگو شود.

«وقتي در فرودگاه مهرآباد داخل سالن انتظار پرواز براي رفتن به فرانسه بودم و كمان حلاجي برروي دوشم بود يكي از مسافرين درحالي‌كه مرا نشان گرفته بود به همراهانش گفت: ببينيد چه دوره‌اي شده حتي حلاج‌ها هم به اروپا مي‌روند و زماني‌كه براي تحويل اين وسايل قديمي و سنتي به موزه لوور رفتم يكي جلويم را گرفت و پرسيد اين وسايل عتيقه را چقدر فروخته‌اي؟ گفتم براي ولايتم كوه‌بنان غرفه‌اي ايجاد كرده و اين وسايل را به موزه لوور اهدا كرده‌ام. آقا با اعتراض به من گفت چرا؟‌مگر در منزلت چاه نفت داري؟»

با بيان اين خاطره مي‌خواهم اثبات كنم كه استاد به تنها چيزي كه نمي‌انديشيد منافع مادي و شخصي بود.

به فرهنگ، هنر و ميراث باقي‌مانده از گذشتگان علاقه خاصي داشت به همت ايشان حمام گنجعليخان كرمان كه درحال نابودي بود و انبار كالاي دست‌فروشان شده بود به موزه مردم‌شناسي تبديل و هم‌اكنون يكي از جاذبه‌هاي گردشگري كرمان مي‌باشد.
استاد از بنيانگذاران كرمان‌شناسي است كه به اتفاق زنده‌ياد استاد باستاني‌پاريزي با مسئولين وقت استان كرمان به ويژه جناب مرعشي استاندار سابق و استاد گلاب‌زاده همكاري كرده و در همه جلسات كرمان‌شناسي نقش فعالي داشتند.

آن‌قدر به كوه‌بنان علاقه داشت كه در مراسم شهرستان شدن و معرفي اولين فرماندار كوه‌بنان طي بياناتي فرمود عنوان شهرستان براي كوه‌بنان كم است كوه‌بنان يك اقليم است علاوه‌بر فعاليت ايشان در زمينه‌ احياي فرهنگ و آثار تاريخي استان كرمان در راه‌اندازي موزه‌ي باز گيلان و جلوگيري از تخريب باغ نگارستان نقش مهم و بسزائي داشتند.

در مراسم بزرگداشت استاد روح‌الاميني به عنوان چهره ماندگار، استاد باستاني‌پاريزي ويژگي‌هاي اخلاقي و علمي ايشان را مطرح نمود و آقاي دكتر احسان نراقي با شناخت جامع و كاملي كه از خصوصيات علمي و عرفاني ايشان داشت دكتر روح‌الاميني را ناصرخسرو زمان ما معرفي كرد.


بيشتر تاليفات ايشان جنبه جامعه‌شناسي و تخصصي در زمينه مردم‌شناسي مي‌باشد كه به عنوان دروس دانشگاهي تدريس مي‌شود(همچون گرد شهر با چراغ)

به مناسبت دومين سال درگذشت استاد در تاريخ هفدهم اسفندماه نود و يك مراسم باشكوهي برگزار شد كه باحضور همسر فداكار و مهربان استاد و دختر عزيز ايشان خانم شيوا روح‌الاميني و چهره‌هاي علمي دانشگاه‌هاي تهران و كرمان برشكوه و عظمت مراسم افزوده شد. يكي از سخنرانان استاد علي‌ دهباشي مديرمسئول فصل‌نامه بخارا بود كه با سخنان ايشان گرمي خاصي به مراسم داده شد.

«روحش شاد و يادش زنده باد»

انتهای پیام/ک https://armanekerman.ir/vdciywaz5t1arr2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما