تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۵
۰
plusresetminus
با وجود و گسترش شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی در قالب نرم افزار های متفاوت این رسانه است که می تواند در اضمحلال بنیان خانواده و یا تحکم و صیانت از خانواده نقش آفرین باشد.
نقش سواد رسانه ای در صیانت از خانواده
به گزارش "راه آرمان" اگر بگوئیم رسانه ها به اشکال گوناگون عمری به قدمت عمر بشر داشته اند سخنی به گزاف نگفته ایم! 
این که انسانها در مصافحه از حال و احوال هم خبر می گیرند ، نشان از اهمیت ویژه ی رسانه دارد.  
 
چرا که وسیله ای که بیان کننده ی احوالات بشر در طول تاریخ بوده رسانه است ، که از دیر باز به طرق مختلف خود را نشان داده است.
 
به عنوان مثال سنگ نوشته ها، کتیبه ها بیان کننده ی فرهنگ و آداب و رسوم نسل گذشته به نسل آینده بوده و نقش رسانه ها را ایفا کرده اند! 
 
در کنار آن می توان به مسکوکات و رسانه های دیداری و شنیداری اشاره کرد که در ادوار مختلف به شکل طبل و سنج و دود و کبوتر نامه بر و بعدها کاغذ آخبار و رادیو و تلویزیون و اخیرا هم به شکل شبکه های اجتماعی جایگاه خود را به عنوان رسانه های ترکیبی حفظ کرده است!
 
با وجود و گسترش شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی در قالب نرمافزار های متفاوت این رسانه است که می تواند در اضمحلال بنیان خانواده و یا تحکم و صیانت از خانواده نقش آفرین باشد.
 
 امروزه نقش رسانه خصوصا در قالب فضاهای مجازی آن قدر اهمیت پیدا کرده است که مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی می فرمایند:
《 من اگر رهبر نبودم ، دوست داشتم ، مدیریت همین فضای مجازی را بر عهده بگیرم!》 
 
یا در جایی دیگر مقام معظم رهبری می فرمایند: 
《 امروز ذکر مستحبی بعد از نمازهای واجب حضور در همین فضاهای مجازی است》 
 
بنابراین آنچه که در کلام معظم له در این خصوص از آن به عنوان جنگ نرم یا شبیه خون فرهنگی یاد می شود ، نیاز به ابزاری دارد که این ابزار رسانه است! 
 
 رسانه می تواند هم در تحکم بنیان خانواده موثر واقع شود و هم می تواند عامل فرو پاشی خانوارها به حساب بیاید! 
 
امروزه گر چه از نظر فیزیکی تا حدودی خیال خانواده ها را راحت کرده که فرزندانشان در کنار آنها هستند و در شکل ظاهری به نظر برسد از هر نوع گزندی مصون هستند، لیکن پرسه در فضای بی و در پیکر رسانه های دیجیتال، می تواند آنها را در گردابی از هلاکت غرق کند که نمونه های آن افتادن به دام گروههای معاند و الگو برداری از مدل ها و پوشش های شیطان پرستی است که ممکن است بر اثر جهل دامنگیر جوانان شود. 
 
 روابط نامشروع، التذاد جنسی ناشی از رد و بدل کردن پیامهای غیر متعارف و بعضا عکسهای خصوصی، زمینه ی بروز و ظهور آسیب های فراوانی را فراهم کرده است که منجر به قتل و خود کشی و دیگر کشی شده است! 
 
لیکن یک خانواده ی آگاه به سواد رسانه ای می داند که بیسواد امروز کسی نیست که خواندن و نوشتن را نیاموخته باشد ، بلکه کسی است که نداند ان روی سکه است که در شبکه های اجتماعی نشان داده نمی شود چه خبر است! 
 
امروزه به واسطه ی فتو شاپ ها و سایر نرم افزار ها شناختن سره از ناسره بسیار دشوار شده است به طوری که می توان یک واقعیتی را کاملا وارونه جلوه داد! و یا بر عکس.
 
 تولید محتوا متناسب با خواست دشمن توسط گروه البانی نشین که به زبان و فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی اشراف دارد  تزلزل در بیان خانواده با محوریت برهنگی زنان را نشانه گرفته است که می کوشد تا آنچه باعث تحکم بنیان خانواده ایرانی شده است را از بین ببرد . این نگاه ابزاری به جایگاه زن در فضای مجازی باعث بروز ازدواجهای نامتعارف تحت عنوان ازدواج سفید شده است که همین عامل به بالا رفتن سن ازدواج جوانان منجر شده است! 
 
 
از طرفی وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و قابل دسترس با تولید محتوای سخیف می کوشد تا با عادی سازی روابط نامشروع زن و مرد متاهل ، دختر و پسر مبلغی برای برهنگی زنان و دختران و مانع از تشکیل خانواده گردد که تا حدودی به اهداف بلند مدت خود نیز رسیده و با ترویج چهارشنبه های سفید، به برهنگی زنان و دختران از طریق معرفی مدل لباسهای تنگ و جلو باز و فاقد حجاب دامن زده و معمولا می کوشد تا با کشف حجاب و عفاف زنان و دختران و تبلیغ برای حضور آنها در ورزشگاهها روابط نامشروع آنها را عادی سازی کند! 
 
 گر چه قاطبه ی جوامع سنتی ایران با قبح زدایی فرهنگ برهنگی و سگ گردانی مطابق با آموزه های دینی کنار نمی آید، منتهی نقش الگویی سلبریتی های فرهنگی و ورزشی که کوچکترین تفریحات ناسالم و گشت و گزارهای خود را به جوانان القا می کنند در دستور کار است که امید می رود با نقش آفرینی دستگاههای متولی به تعبیر قرآن کریم مکرشان به خودشان باز گردد.

نویسنده خدامراد میرآبادی




انتهای پیام/ک
https://armanekerman.ir/vdchkvnzq23nxmd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما