تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۶
۰
plusresetminus
روز مباهله از رویداد‌های صدر اسلام است که در این روز خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد.
روز مباهله، حقانیت نبوت و امامت در تاریخ دنیای اسلام است
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی راه آرمان از رودبارجنوب، ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری، روز مباهله،  نقطه عطفی در اسلام و تاریخی ماندگار بر تارک قلب مسلمین و حتی دشمنان اسلام است.
 
روزی که در آن، این مهم که اصحاب کساء محمد(ص) و دخترش فاطمه زهرا(س)، علی مرتضی(ع) و فرزندانش حسن و حسین علیه السلام هستند، برای همگان به اثبات رسید و سند محکم آن در آیه ۶۱ سوره آل‌عمران که به آیه مباهله معروف است، آورده شده است.
 
«مُباهَلَه»درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.
 این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند.
 
 با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند چرا که حقیقت نور را دریافته بودند.
 
اما شهرت آن در اسلام و تاریخ این دین مبین به ماجرایی اطلاق می‌شود که در آن پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند؛ اما با این وجود، مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.
 
بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر)ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت علی،  فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند.
 
اما منزلت علی مرتضی علیه‌السلام در این واقعه جایگاهی است که دل شیعیان را به عدالت علوی‌اش محکم و دل دشمنانش را به لرزه انداخته است.
 
چون شیعیان، معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر اکرم (ص)است. از سوی دیگر این نکته مهم است که زمان خاص مباهله از هنگام طلوع فجر تا طلوع خورشید است.
 
این مهم که رسول خدا در جریان مباهله، حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س) و امام حسن و امام حسین(ع) را فرا خواند تا به همراه آنان، مباهله با مسیحیان نجران را انجام دهد را عالمان و مفسّران شیعه و سنّی در کتاب‌های تفسیر، حدیث و تاریخ خود نقل کرده‌اند. که این امر از سوی شش امام معصوم (امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام صادق(ع)، امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام هادی علیهم‌السلام) و ۹ شخصیت از اصحاب پیامبر خدا‌(ص) و پنج نفر از تابعین نیز تایید و روایت شده است.
 
روز مباهله از رویداد‌های صدر اسلام است که در این روز خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد.

روز مباهله دلیلی آشکار، حقیقتی ماندگار، جلوه‌ای از عزت اسلام در مقابل ذلت کفر و از ارکان ولایت و امتیازات بی‌بدیل اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بشمار می‌رود که از آن می‌توان به ریشه‌ی غدیر و از نگاهی دیگر، روز اعلام ولایت پنج تن آل عبا علیهم‌السلام یاد کرد.
 
واقعه مباهله با نامه پیامبر (ص) به مسیحیان نجران و دعوت آنان به اسلام شروع شد و در نهایت با عقب نشستن نجرانیان و ایمان‌آوردن عده‌ای از آنان پایان یافت.


انتهای خبر/پورحیدر 
https://armanekerman.ir/vdcjxiev8uqetaz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما