تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۴
۰
plusresetminus
بهورز، کسی است که علم را با عمل همراه ساخته و با تعالیم خویش چراغ راه سالم زیستن را به دست روستاییان داده تا با آگاهی و بینش بیشتر قدم در راه خوشبختی نهند.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی راه آرمان، در تقویم ملی دوازدهم شهریور ماه به نام روز «بهورز» نامگذاری شده است؛ بهورزان کارمندان بهداشتی در روستاها هستند که فعالیت آنان در دهه‌های اخیر نقش چشم‌‌گیری در بهبود وضعیت سلامت و افزایش امید به زندگی جمعیت روستاهای کشور داشته است.

بهورزان نیروهایی از جنس مردم، ناجی سلامت روستا و پیشگامان حوزه بهداشت هستند که با سکونت در کنار محل کارشان به صورت شبانه روزی برای حل مشکلات بهداشتی و درمانی روستا و منطقه خود تلاش می‌نمایند.

 بهورزان انسان هایی صدیقی هستند که در همه ساعات روز و شب مردم می‌توانند به آنان مراجعه کنند و علاوه بر بررسی وضعیت سلامتی خود با ارزیابی فشارخون، قندخون و... با آنان درد و دل کنند و حوادث تلخ و شیرین کار بهورزی تلاش‌ها و بردباری‌ها در مقابل سختی‌هاست.

 اگر کتابچه روستا و روستایی را ورق بزنیم با اندکی ملاحظه و قدری مقایسه متوجه می‌شویم که روستا چگونه بوده و روستایی چگونه زندگی می‌کرده است.

سلامتی را در چه چیزی می‌دیده و در حفظ آن چگونه عمل نموده است و اینک بعد از گذشت سال‌ها که بهداشت به دورترین نقاط کشور قدم نهاده، می‌توان با مقایسه‌ای ساده بین وضعیت شاخص‌های سلامت در گذشته با حال دریابیم که رعایت دستورات بهداشتی و انجام مراقبت‌های لازم تاثیر به سزایی داشته است.

کسی که توانسته مهم‌ترین مفاهیم را به ساده‌ترین شکل، با شیواترین لهجه و زیباترین الفاظ با زبان روستایی بازگو نماید بهورزاست.

بهورز نوید دهنده سلامتی است. او مانوس با روستا، آشنا به درد و شیوه زندگی روستاییان است. بهورز زندگی و وجودش را وقف سلامتی، بهبودی و سالم زندگی کردن مردم نموده است.

بهورز کسی است که علم را با عمل همراه ساخته و با تعالیم خویش چراغ راه سالم زیستن را به دست روستاییان داده تا با آگاهی و بینش بیشتر قدم در راه خوشبختی نهند.

بهورزان را به نام مدافعان سلامت در روستاها هم می‌شناسند و نامشان با نام سلامتی گره خورده است، آنها تنها وظیفه پیشگیری از بیماری‌ها را ندارند و در بسیاری از مواقع، سنگ صبور روستانشینان هم هستند.

در واقع بهورز، بهترین دوست یک روستایی است که او را به وادی سلامتی راهنمایی و هدایت می‌کند بهورز محرم مردم و ناجی کودکان روستایی و در یک کلام راهنمای مردم روستاست که در جهت پیشبرد هدف خویش در گرمای سوزان تابستان و سرمای سخت زمستان با مردم گام بر می‌دارد.

بهورزان از جمله پرسنل پر تلاش شاغل در شبکه بهداشت و درمان شهرستان هستند که در خط مقدم ارتقاء و حفظ سلامتی، صادقانه مشغول به فعالیت هستند. محل خدمت این قشر زحمتکش که از خود روستا‌ها انتخاب می‌شود خانه‌های بهداشت است.

بهورزان به عنوان بخشی از کادر بهداشت و سلامت، بهترین همراه روستاییان هستند و از آنجا که با فرهنگ و زبان مردم روستا آشنایی دارند، برای همین هر آنچه که می‌گویند به دل مردم می‌نشیند و شاید این یکی از رازهای مهم موفقیت آن‌ها در دوران همه‌ گیری کرونا باشد که شهری‌ها بیشتر درگیر این بیماری شدند ولی روستاییان زیاد نه.

چه زیباست نگارش قلم در ستایش آنان که زندگی خود را وقف آسایش دیگران می‌کنند؛ روز بهورز یادآور خاطرات به یادماندنی است که در خود، حدیث ایثار و از خودگذشتگی را جای داده است.

انتهای خبر/پورحیدر https://armanekerman.ir/vdcenp8zpjh8xpi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما