تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۸
۰
plusresetminus
در نگاه امام رضا(ع)، احکام و آداب تجارت، از جمله خویشتن‌داری از سود حرام، پایبندی به تعهدات از احکام لازم در فعالیت بازرگانی است.
کسب درآمد به هر قیمتی خارج از سیره رضوی است
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری راه آرمان؛ کار در سیره و آموزه‌های حضرت امام رضا «علیه‌السّلام» جایگاه والایی دارد و آن حضرت در رفتارهاى معیشتی خود اعم از تولید، پس‌انداز، سرمایه‌گذارى، مصرف و مشارکت‌هاى اجتماعى، بیشینه کردن کمک با کمترین هزینه، راه چگونه زیستن انسان و چگونه ساختن جامعه‌اى آباد، مرفه و عادلانه را به بشریت مى‌آموزد.

احکام و آداب تجارت، خویشتن‌داری از سود حرام، پایبندی به تعهدات و شفافیت قرارداد از احکام لازم فعالیت بازرگانی و نیز توکل و استعانت از خداوند، پرهیز از تنبلی و کم‌کاری و در عین حال قناعت و رضایت از آن‌چه برای انسان مؤمن رخ می‌دهد، داشتن اخلاق نیک، صداقت و استحکام در انجام کار، حس تعاون، تدبیر در انجام کار و کار آفرینی به عنوان آداب فعالیت بازرگانی مطرح است.

هم‌چنین الگوهای رفتارى آن حضرت در زمینه کار و روایات متعدد نقل شده از وی، نشان می‌دهد که هدف نهایى و بنیادى‌ترین اصل زندگى «جلب خشنودى خدا و خوف از عذاب او» است و رعایت این آداب ضمن تأمین نیاز مادی انسان و جامعه و تامین بهداشت روان آن، در وصول انسان به هدف عالی از خلقت وی موثر است.

درک اهمیت فرهنگ اشتغال و کار در اسلام بسیار حائز اهمیت است، اسلام به ما یادآوری می‌کند که کار و تلاش برای تأمین نیازهای خود و خانواده، وظیفه‌ای است که باید به آن پرداخت کنیم.

این به معنای ایجاد ارزش و سودآوری برای خود و دیگران است و این امر در کلام پیامبر اسلام مشهود است و در کتاب بحارالانوار به نقل از پیامبرآمده که؛«هر کسی که شب را با بدنی خسته از کار بخوابد، گناهانش آمرزیده می شود.»

اسلام نیز همه‌جانبه بودن روابط کارگر و کارفرما را تأکید می‌کند، حقوق کارگران باید با عدالت رعایت شود و شرایط کاری مطابق با استانداردهای اسلامی فراهم شود.

 نیازمندی‌ها و پیشرفت شخصی کارمندان باید مورد حمایت قرار گیرد، به علاوه، اسلام ترغیب می‌کند که کار را به عنوان یک وظیفه اجتماعی ببینیم و با خدمت به جامعه ترکیب کنیم.

اسلام تأکید می‌کند که جامعه باید فرصت‌های شغلی متنوعی ایجاد کند تا همه اعضا بتوانند به نیازهای اقتصادی خود برسند، «کار» افزایش احترام و عزت به همراه خواهد داشت و به افراد این امکان را می‌دهد تا به شکوفایی شغلی در زندگی خود دست پیدا کنند.

اهمیت فرهنگ اشتغال و کار در اسلام نشانگر توجه این دین به پیشرفت اجتماعی و اقتصادی است، با عمل به اصول و توصیه‌های اسلامی در زمینه کار و اشتغال، جامعه می‌تواند بهترین زندگی اجتماعی و اقتصادی را برای همه اعضا فراهم کند.

در اسلام، فرهنگ اشتغال و کار از بزرگترین اهمیت‌ها است و به دلیل تأکید اسلام بر ارزش کار و تلاش برای تأمین نیازهای خود و خانواده  جایگاه ویژه‌ای به عنوان مسلمانان، ما موظفیم که کار و تلاش کنیم و منابع خود را به درستی استفاده کنیم تا برای خود و دیگران سودآور باشیم.

اسلام همچنین روش‌هایی برای رعایت حقوق کارگران در نظر گرفته است و به ما تأکید می‌کند که کار را به عنوان یک راه برای خدمت به جامعه ببینیم، این شامل پرداخت حقوق عادلانه، رعایت شرایط کار، حمایت از کارمندان و تسهیل برای آنها در مسیر پیشرفت، توسعه شخصی و اجتماعی است.

همچنین در اسلام، مفهوم ایجاد اشتغال به عنوان یک وظیفه اجتماعی نیز وجود دارد، به عنوان یک جامعه، ما باید به اندازه کافی فرصت‌های شغلی را ایجاد کنیم تا همه اعضاء بتوانند به نیازهای اقتصادی خود برسند و با احترام و عزت شغلی زندگی کنند.

نویسنده: غالب قدیری

انتهای خبر/طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcjaaevyuqetxz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین