تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۵
۰
plusresetminus
نماز جماعت مساجد و سفره‌های افطاری که توسط مردم بر پا می‌شود، موجب صفا و صمیمیت و باهم بودن بر محور معنویت و کسب آرامش درونی است.
معنویت سبب آرامش درونی است
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان»؛ ماه رمضان ماه مهربانی و نور است.
 
 مزایا و فواید مادی و معنوی ماه مبارک رمضان آن‌قدر زیاد و فراوان است که هر روزه‌داری بنابه روحیات و خلقیات خود متوجه و متمرکز بر تعدادی از آ‌ن‌ها است و لذت مادی و معنوی را حس می‌کند.


سحرخیزی و نماز شب خواندن، لحظات معنوی سفره سحری و افطار، لمس تشنگی و گرسنگی و به‌یاد آوردن سختی فقرا، محفل‌های انس با قرآن، شور و حال نماز جماعت در مساجد، راهپیمایی روز قدس، نماز عید فطر موارد کلی از ماه مبارک رمضان است.

 
وقتی هر کدام از این موارد کلی را باز و تشریح کنیم برای خودشان جزئیاتی دارند که زیبایی خاص خود را دارند.


نماز جماعت مساجد و سفره‌های افطاری که توسط مردم برپا می‌شوند موجبات صفا، صمیمت و یک‌دلی است، کنار یکدیگر نشستن و باهم بودن بر محور معنویت سبب آرامش درونی است، هر انسانی طالب و خواستار آرامش در زندگی می‌باشد لیکن بعضی از انسان‌ها راه صحیح کسب آرامش را نمی‌شناسند و به بی‌راهه کشیده می‌شوند،اما روزه و نماز جماعت سرچشمه آرامش واقعی می‌شود.
 
هم‌زمانی ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۳ با ایام نوروز نور علی نور گردید، سنت حسنه دید و بازدید خانواده‌ها و اقوام در ایام نوروز منطبق با سنت حسنه صله‌رحم در دین مبین اسلام می‌باشد.
 
خداوند متعال برای انجام امور خیری که در ماه رمضان انجام می‌شود ثواب مضاعفی
قرار داده است که انگیزه انجام مستحبات و واجبات افزایش پیدا کند، وقتی حضرت حق می‌فرمایند خواندن هر آیه ثواب خواندن کل قرآن در ماه‌های دیگر است و اینکه حتی خواب شخص روزه دار ثواب دارد، امتیازهای ویژه‌ای است که سبب شور و حال معنوی زیبایی می‌شود.


قدر لحظه‌لحظه‌های ماه رمضان را بدانیم و باور کنیم که این ماه به سرعت به پایان می‌رسد. تلاش کنیم که بازنده نباشیم.
غصه‌ از دست دادن فرصت‌ها، فایده‌ای به حالمان ندارد. فرصت‌ها را دریابیم که فردا دیر است.به پاس این همه نعمتی که خدا در ماه مبارک رمضان به ما داده است، پیشانی بر آستان ربوبی بساییم و شاکر این نعمت‌های بزرگ باشیم.
 
برترین شکر، بهره برداری کامل از روزها، شب‌ها و ساعت‌های این ماه شریف است.
 
 
 رمضان ماه، نزول برکت و خیرات است و سفره‌ رحمت الهی برای بندگان همواره پهن‌ است؛ ولی این مهمانی با مهمانی‌های دیگر کمی متفاوت است.
 
در مهمانی‌های عادی، وسایل پذیرایی صرفا از جنس مادیات است، تا افراد با خوردن و آشامیدن آن‌ها، به لذت‌های مادی برسند؛ اما جنس مهمانی خدا، معنوی و روحانی است.
 
خداوند بندگان خود را دعوت کرده تا بر سر خوان لطف و کرمش بنشینند و روح خود را پرورش دهند. در این مهمانی، انسان با ترک خوردن و آشامیدن از لذت‌های مادی فاصله می‌گیرد تا روح خود را تعالی بخشد و لذت‌های معنوی را تجربه کند.

ماه رمضان، ماه بسته‌شدن درهای جهنم و گشوده‌شدن درهای بهشت و ماه به زنجیرکشیده شدن شیاطین است.
رمضان ماهی است که روزی بندگان مؤمن افزون می‌شود. ماه رمضان بهار قرآن معرفی شده است.
 
 
 همچنین ثواب قرائت یک آیه از قرآن در این ماه، معادل ثواب ختم قرآن در ماه‌های دیگر است.
 
ماه رمضان، ماه خدا، ماه بندگی خدا، ماه میهمانی خدا، ماه هدایت، ماه عبادت، ماه رشد معنوی، ماه تعالی، ماه تقوی و پرهیزگاری است
 
ماه رمضان ماه شب زنده‌داری، ماه نزول قرآن مجید، ماه تلاوت قرآن، ماه دعا و مناجات، ماه استجابت دعا، ماه آشتی با خداوند است.
 
رمضان ماه تقویت اراده، ماه مهار هوای نفس، ماه دربند کشیدن هوای نفس، ماه پرهیز از گناه، ماه آمرزش گناهان و غفلت‌ها، ماه استغفار و توبه، ماه رفع کدورت‌ها، ماه رحمت واسعه‌الهی، ماه کمال و تکامل، ماه خیر و برکت، ماه انفاق، ماه توجه به فقرا و نیازمندان، ماه ضیافت الهی، ماه شکر و سپاسگزاری است.
 
رمضان ماه روزه داری، ماه زیادشدن روزی، ماه افزایش پاداش اعمال نیک و عبادت‌ها، ماه به زنجیر کشیده شدن شیطان، ماه بسته شدن درهای جهنم، ماه باز شدن درهای بهشت فردوس و ماهی برتر از تمامی ماه ها از نظر عظمت و کرامت و شرافت و فضیلت است.
 
به فرموده پیامبر(ص)، این ماه، ماهی است که اگر ارزش آن شناخته شود، انسان آرزو می‌کند تمام سال رمضان باشد.
 
عبادت و روزه‌داری در ماه رمضان بخشی از هویت مسلمانان است. قدر لحظه لحظه‌های ماه رمضان را بدانیم و باور کنیم که این ماه به سرعت به پایان می‌رسد. تلاش کنیم که بازنده نباشیم. 
 
غصه از دست دادن فرصت‌ها، فایده‌ای به حالمان ندارد. فرصت‌ها را دریابیم که فردا دیر است در ماه رمضان از یاد شهدا غافل نشویم. 
 
 همواره به یاد امام بزرگوارمان و شهدا باشیم و هر روز به یاد آنان و همه از دنیا رفتگان قرآن بخوانیم و صلوات بفرستیم.

نویسنده: ابوذر امیری

انتهای خبر/م
https://armanekerman.ir/vdcex78zfjh8ewi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما