تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۹
۰
plusresetminus
امام جمعه شهرستان قلعه گنج گفت: امام موسی کاظم (ع) با ایجاد شبکه ارزشمند وکالتی فرهنگ زیبا علوی را به‌نمایش می‌گذاشتند و این مسئله یکی از نمونه‌های بارز زنده نگه‌داشتن اسلام ناب و خدایی بود که قابل تقدیر و ستایش است.
زنده نگه‌داشتن اسلام با ایجاد شبکه وکالتی توسط امام کاظم(ع)
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ امروز ۲۵ رجب، مصادف با سالروز شهادت امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم علیه‌السلام است. بنا به اطلاعات منتشر شده در کتب و رسانه‌ها دوران امامت امام موسی کاظم علیه‌السلام به این شرح بوده است.

امام موسی‌بن‌جعفر، بعد از شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در سال ۱۴۸ قمری در ۲۰ سالگی به امامت رسید. دوران امامت امام موسی کاظم علیه‌السلام با پادشاهی چهار تن از خلفای عباسی همزمان بود. حدود ۱۰ سال از امامت او در حکومت منصور(۱۳۶- ۱۵۸ق)، ۱۱ سال در حکومت مهدی عباسی (۱۵۸- ۱۶۹ق)، یک سال در خلافت هادی عباسی (۱۶۹- ۱۷۰ق) و ۱۳ سال در حکومت هارون (۱۷۰- ۱۹۳ق) سپری شد. مدت امامت امام موسی‌بن‌جعفر ۳۵ سال بود و با شهادت ایشان در سال ۱۸۳ق، امام رضا علیه‌السلام به امامت رسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیمرادی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان» گفت: در زندگى امام موسى‌بن‌جعفر علیه‌السلام روشن بود که براى چه تلاش مى‌کند آن حضرت در اظهارات و اشارات خود و کارهاى روزمره‌ای که انجام مى‌داد، این را به دیگران نشان مى‌داد.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در میان همه حوادث زندگی امام کاظم علیه‌السلام یک رشته‌ مستمر از آغاز امامت آن بزرگوار تا لحظه‌ شهادت ایشان ادامه داشته و آن خط جهاد و مبارزه‌ ائمه علیه‌السلام که در تمام دوران دویست‌وپنجاه ساله امامت و در شکل‌های گوناگون استمرار داشته است.


توجه امام کاظم علیه‌السلام به معنوی فردی


وی در خصوص اهداف آن جهاد مستمر خاطر نشان کرد: تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و ارایه‌ تصویری روشن از معرفت اسلامی، تبیین مسأله‌ امامت و حاکمیت سیاسی در جامعه‌ اسلامی و جهاد و تلاش و کوشش برای تشکیل جامعه اسلامی از جمله اهداف جهاد مستمر بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیمرادی خاطر نشان کرد: تحقق بخشیدن به هدف پیامبر اکرم(ص) و همه‌ پیامبران، یعنی اقامه‌ قسط و عدل و زدودن انداداللَّه از صحنه‌ حکومت و سپردن زمام اداره‌ زندگی به خلفاءاللَّه و بندگان صالح خداوند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صادقی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ ضمن عرض تسلیت شهادت امام هفتم شیعیان امام موسی کاظم علیه‌السلام گفت: زندگی این امام بزرگوار از ویژگی‌های خاص و ممتازی برخوردار بوده است.

امام جمعه شهرستان جازموریان ادامه داد: اولین ویژگی زندگی امام موسی کاظم علیه‌السلام این است که در بحث مبارزه، در کنار آن به امورات و مسائل معنوی فردی توجه و رسیدگی می‌کردند.


تلاش امام هفتم شیعیان برای نهادینه کردن تفکر شیعی


وی بیان کرد: امام هفتم شیعیان از زمانی که در زندان بودند همواره در حال مبارزه بودند و در این شرایط حتی زندان‌بان خود را تحت تأثیر قرار دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی ابراز کرد: نکته حائز اهمیت در خصوص امام موسی کاظم علیه‌السلام، محبوبیت ایشان در بین مردم وقت است؛ زمانی که ایشان به بصره منتقل شدند، به‌دلیل نوع رفتار امام با مردم، ایشان در بین مردم بسیار محبوب بودند و زمانی که هارون این مسئله را متوجه شد، دستور داد استاندار بصره امام را به‌شهادت برساند.

امام جمعه شهرستان جازموریان ضمن اشاره به مطلب فوق خاطرنشان کرد: اما استاندار بصره جرأت انجام این کار را نداشت به این دلیل که محبت امام هفتم شیعیان و وجه ساده‌زیستی ایشان در بین مردم جا پیدا کرده بود و امام توانسته بودند تفکر شیعی را نهادینه‌سازی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رضوانی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ ضمن عرض تسلیت شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام گفت: زندگی امام هفتم شیعیان در مهجوریت و زندانی‌های متعدد همراه با فشارهای سنگین بود.


زنده نگه‌داشتن اسلام با ایجاد شبکه وکالتی توسط امام کاظم علیه‌السلام


امام جمعه شهرستان قلعه گنج افزود: آنچه که از امام هفتم شیعیان امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌توان درس گرفت و آن مهمی که بزرگان دین در ترویج فرهنگ اسلامی از این امام همام تأسی می‌کنند، سیره عملی امام است.

وی با اشاره به آزار و اذیت روحی امام موسی کاظم علیه‌السلام توسط افراد متعدد عنوان کرد: زندگی امام هفتم شیعیان اگرچه در محاصره بود؛ اما امام با رصد کردن جامعه آن روز و داشتن وکلای بسیار و ایجاد شبکه ارزشمند وکالتی در اقصی نقاط و بلاد که با محوریت امام موسی کاظم علیه‌السلام در حال فعالیت بودند، فرهنگ زیبا علوی را به‌نمایش می‌گذاشتند و این مسئله یکی از نمونه‌های بارز زنده نگه‌داشتن اسلام ناب و خدایی بود که قابل تقدیر و ستایش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رضوانی‌نژاد با بیان اینکه مسئله‌ای که هرگز از اذهان پاک نمی‌شود و ماندگار است و همواره در ذهن مخاطب ما قرار می‌گیرد، توجه به سیره عملی بزرگان دین مبین اسلام است، اظهار کرد: این درس را باید از امام موسی کاظم علیه‌السلام بگیریم که ناامیدی را از ذهن خودمان دور کنیم، چرا که انسان بسیار راحت می‌تواند در سخت‌ترین شرایط همانند امام هفتم شیعیان هرگز ناامید نشود و به خداوند متعال اتکا کند، چرا که خداوند یار و یاور انسان است.

امام جمعه شهرستان قلعه‌گنج خاطرنشان کرد: امام موسی کاظم علیه‌السلام در راه اعتلای دین مجاهدت داشتند و در سخت‌ترین شرایط فرصت‌ها را از دست ندادند و ایشان پیروز میدان بودند و این مهم درسی است برای کسانی که می‌خواهند در این مسیر بمانند و به دین کمک کنند، هرگز نباید در مسیر دین عقب‌نشینی کنند و کوتاه بیایند.


انتهای خبر/م
  https://armanekerman.ir/vdcdfn0fxyt0sz6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین