تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۳
۰
plusresetminus
در ماه رمضان می‌توانیم قلبمان را از سیاهی زدوده و خود را به خدایمان نزدیک کنیم، همین امر امید را در دل‌ها زنده می‌کند.
رمضان، ماهی که نوید امید می‌دهد

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان»؛ امسال بهار طبیعت هم‌زمان شده است با بهار قرآن و اگر بخواهیم وجه اشتراک این دو بهار را در یک کلمه خلاصه کنیم، شاید بتوانیم کلمه «امید» را انتخاب کنیم.

 
در بهار طبیعت پس از یک زمستان سرد و بی‌جان، همه چیز به یک‌باره جان تازه‌ای می‌گیرد و نو می‌شود؛ در بهار قرآن هم اگر فرصت را غنیمت شماریم، می‌توانیم قلبمان را از سیاهی پاک کنیم و خود را به خدای خویش نزدیک کنیم.
 
ما نیز این فرصت را غنیمت شمردیم و برای روشن‌شدن اهمیت توکل و امید به سراغ چند کارشناس در این زمینه رفتیم تا از اهمیت امید و قبح ناامیدی برایمان بگویند.

ماه رمضان مایه امید و امیدبخشی است



حجت‌الاسلام علی جعفری مسئول بسیج طلاب کرمان در این‌ رابطه گفت: هم ماه رمضان همه‌اش امید است و هم بهار طبیعت نوید امید را در منابع دینی ما معرفی کرده است.
 
وی بیان کرد: ماه رمضان برای همه مایه امید و امیدبخشی است اما باید دانست که امید در قرآن و روایات حالت نفسانی است که به انسان حالتی برای تلاش جدی وارد می‌کند.
 
حجت‌الاسلام جعفری عنوان کرد: امید در زندگی دنیوی و اخروی نقش شگرفی دارد؛ باید بدانیم که در دیدگاه اسلامی امید جایگاه مهمی در زندگی دارد، تا جایی که در روایات از امید به عنوان رحمت پروردگار یاد شده است.
 
مسئول بسیج طلاب کرمان مطرح کرد: پیامبر اسلام در حدیث معروفی می‌فرمایند که امید و آرزو برای امت من رحمت است؛ اگر این امید و آرزو نباشد هیچ مادری حتی فرزندش را شیر نمی‌دهد و هیچ باغبانی نهالی را غرس نمی‌کند.
 
وی تصریح کرد: امید در تربیت هم باعث می‌شود که انسان فعالیت‌های روزمره‌اش را هدفمند کند؛ دنبال الگو می‌گردد که به آرامش در آینده‌نگری برسد.
 
حجت‌الاسلام جعفری ذکر کرد: نقطه مقابل این امر بحث ناامیدی است؛ ناامیدی به معنای مأیوس از رحمت خداوند و بخشایش او است؛ در احادیث دینی و در کتاب مبین قرآن این ناامیدی را یکی از گناهان کبیره معرفی می‌کنند.
 
وی افزود: از دیدگاه قرآن ناامیدی از رحمت خدا نهی شده و باعث شده که اگر کسی در دل ناامید از رحمت خدا شود، حتی از او به نام فرد گمراه یعنی کسی که از راه مستقیم جدا شده یاد کنند.
 
مسئول بسیج طلاب کرمان گفت: در زندگی شکست‌ها و ناامیدی‌های زیادی برای انسان پیش‌ می‌آید ولی باید حواسش باشد که حتی آن زمانی که به شکست‌ها منجر می‌شود نباید ناامید شود و حتی آن‌جایی که به پیروزی و سعادت ظاهری هم می‌رسد در این پیروزی خود هم غره و متکبر نشود.
 
وی ادامه داد: چرا که زندگی مادی سرشار از پیروزی و شکست است و چون ما در محدودیت‌ها زندگی می‌کنیم و در محدودیت‌ها انسان پیروزی را پیروزی کامل نمی‌بیند و شکست ظاهری را نیز شکست کامل نمی‌داند، چون که انسان در خوف و رجا هست؛ از یک طرف امید به رحمت الهی است و از طرف دیگر ترس از این که این به هدف نرسیدن باعث سردرگمی انسان شود‌.
 
حجت‌الاسلام جعفری افزود: انسان باید بین خوف و رجا باشد؛ از یک طرف متکبر نمی‌شود و از یک طرف ناامید نمی‌گردد.

شخص دیگری که با او به گفتگو نشستیم، مجید منصوری مسئول بسیج مداحان کرمان است.


 
ناامیدی از درگاه الهی از وسوسه‌های شیطان است

مجید منصوری در این رابطه گفت: این ماه روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعت‌هاست و حتی خواب شما در این ماه عبادت است.
 
وی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) که ایام ضربت خوردن و شهادتش است، می فرماید که فرصت‌ها مثل ابر زودگذر هست، یکی از فرصت‌هایی که ما در اختیار داریم ماه ضیافت الهی، ماه بندگی، ماه خودسازی و ماه تقرب به درگاه الهی است؛ از این فرصت‌ها و لحظات طلایی باید استفاده کنیم و امیدوار به رحمت خداوند باشیم.
 
منصوری افزود: یکی از موضوع‌هایی که ما باید در این شب‌ها به آن توجه کنیم، توکل به خدا و امیدواری به رحمت خداوند متعال هست.
 
وی تصریح کرد: بر توکل به خدا در آیات قرآن کریم مخصوصا سوره انفال آیه ۶۱، سوره شعرا آیه ۲۱۷، سوره احزاب آیه ۳ و دیگر آیات قرآن تاکید شده و یکی از مواردی که ما در این شب و روزها باید توجه کنیم توکل به خدا و ناامید نشدن از درگاه الهی است.
 
مسئول بسیج مداحان کرمان ادامه داد: چرا که ناامیدی از درگاه الهی جز برنامه‌ها و وسوسه‌های شیطان هست؛ خداوند متعال فرموده که با هر وضعیتی که هستید درهای رحمت من به روی شما باز است؛ لذا باید به خداوند متعال پناه ببریم و به او توکل داشته باشیم.

وی گفت: در این شب‌ها و روزها یادی از مردم مظلوم غزه کنیم مردم مظلوم و مقاومی که با توکل به خداوند متعال بیش از حدود شش ماه هست که در مقابل جبهه کفر و نفاق و ظلم و ستم ایستادگی می‌کند.


حجت‌الاسلام علی‌اصغر کاشفی مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه حضرت رسول(ص) فرد دیگری بود که با او به گفتگو پرداختیم.



 توکل به خدا مقدر شدن امورات به بهترین نحو را به دنبال دارد

حجت‌الاسلام کاشفی گفت: از مواردی که خداوند در آیات قرآن مؤمنین را به آن توجه می‌دهد، مسئله دوری کردن از ناامیدی و در عین حال امیدواری به خدای متعال است.
 
وی تصریح کرد: در آیه شریفه ۸۷ سوره مبارکه یوسف، خدای متعال اشاره می‌فرماید که برادران یوسف وقتی در پی حضرت یوسف بودند، حضرت یعقوب یک توصیه جدی داشت که ذیل این توصیه توجه به این نکته مهم است که خدای متعال ناامیدی را یکی از خطاهای بزرگ مطرح می‌کند و در عین حال امیدواری یک اصل محوری است.
 
حجت‌الاسلام کاشفی افزود: خدای متعال در این آیه شریفه به بیان جناب یعقوب اشاره می‌فرماید که اهل ایمان ناامید از رحمت الهی نمی‌شوند و همیشه امیدوار به رحمت الهی هستند و امید به آینده دارند و نگاهشان به افق‌های روشن آینده است.
 
وی ادامه داد: در عین حال اشاره می‌فرماید، کسانی که ناامید از رحمت الهی می‌شوند و از امید نسبت به آینده دور می‌شوند، جز اهل کفر و کافرین و مشرکین نیستند؛ بنابراین اهل ایمان اهل امیدواری به آینده و دور شدن از ناامیدی از رحمت الهی است.
 
مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه حضرت رسول(ص) خاطرنشان کرد: نکته دیگری را نیز اشاره می‌فرماید و آن مسئله توکل به خدای متعال و واگذار کردن همه امور به حضرت حق و از خدای متعال مدد گرفتن است.
 
وی مطرح کرد: آیه دو و سه سوره طلاق اشاره به همین نکته دارد که می‌فرماید کسانی که ایمان به خدا و ایمان به روز قیامت دارند و کسانی که اهل تقوا هستند، زمینه‌های برون‌رفت از مسائل سخت زندگی دنیایی و حتی اخروی برایشان فراهم است.
 
حجت‌الاسلام کاشفی ادامه داد: خدای متعال مسئله روزی چنین بندگانی را مد نظر دارد و کسی که توکل به خدای متعال داشته باشد، خدای متعال امورات او را به بهترین نحو مقدر می‌کند.
 
پس از مشخص شدن اهمیت امیدواری و قبح ناامیدی به رحمت الهی و فرصت بی‌نظیر شب‌های قدر برای نزدکی به خدا، به اماکن مذهبی در این شب‌ها مراجعه کردیم تا ببینیم مردم کرمان تا چه اندازه این فرصت را غنیمت شمرده‌اند.

تصویر فوق حرم مطهر شهدای گمنام شهر شهداد است که قرائت دعای جوشن کبیر، مرثیه‌سرایی و مراسم قرآن به سر تا سحر ادامه داشت و مردم آمده بودند تا بهترین مقدرات را برای سال آینده خود رقم بزنند.

مصلی امام علی(ع) کرمان هم مملو از جمعیتی بود که با دل‌های لرزان و اشک‌های غلطان و سر دادن ندای «الغوث الغوث»، سعی در زدودن سیاهی‌ها از قلبشان داشتند.
 
در جای جای کرمان این‌چنین بود و مردم با امید به رحمت خدای متعال، ضمن طلب استغفار دست به دعا برداشته و با درخواست از پروردگار سرنوشت خوبی را برای سال پیش‌ روی خود تقاضا می‌کردند.
 
انتهای خبر/ کارگرزاده https://armanekerman.ir/vdci5uazzt1a5z2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما