تاریخ انتشار :جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۲
۰
plusresetminus
فایل ویدیو
 به گزارش سرویس چند رسانه‌ای «راه آرمان» از شهرستان کوهبنان؛ با فرا‌رسیدن عاشورای حسینی و همراه با هیأت‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی؛ آئین جوش‌زنی و سینه‌زنی سنتی نیز توسط هیات عزاداری تکیه شهید روح‌الامینی برگزار شد.

کوهبنان مهد عزاداری‌های سنتی استان کرمان است، به گونه‌ای که مراسم جوش‌زنی تکیه شهید روح‌الامینی و مسجد جامع واقع در محله انصار‌ کوهبنان، سنگ‌زنی روستای کهن‌، جوش‌زنی دهستان‌های خرمدشت‌ و جور ، عزاداری سنتی بخش طغرالجرد‌، پرده‌‌خوانی گذشته کوهبنان و هیات یا عباسی این شهرستان در نوع خود در کشور بی‌نظیر است که با تلاش‌های صورت گرفته چند مراسم سنتی کوهبنان جزو آثار ملی معنوی به ثبت رسیده است.

جوش‌زنی سنت و روش چند صد ساله مردم ولایت‌مدار محله انصار کوهبنان همراه با ابراز همدردی مردم با اسرای اهل‌بیت (ع) است که تقریبا قدمت هزار  ساله دارد.

در جوش‌زنی کوهبنان معمولا ساداتی که سبک خواندن نوحه را تعلیم دیده‌اند؛ نوحه‌سرایی می‌کنند و عزاداران هم با سبک خاصی حرکت می‌کنند و عموما سادات با شال گردن و کلاه سبز در این مراسم شرکت می‌کنند و در ابتدای دسته‌جات قرار می‌گیرند.

عزاداری سنتی تکیه شهید روح‌الامینی و مسجد جامع کوهبنان که قدمتی هزار ساله دارد طرفداران فراوانی دارد به گونه‌ای که جوانان با شور و اشتیاق خاصی وارد این هیات می‌شوند و بسیاری از مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا خود را به بقاع متبرکه شهرستان می‌رسانند تا شاهد عزاداری سنتی این هیات باشند.

از پیرغلامان مراسم جوش‌زنی در کوهبنان می‌توان از مرحوم سید مرتضی روح‌الامینی، مرحوم سید محمد روح الامینی ، مرحوم سید موسی روح‌الامینی، مرحوم‌ میر عبدالحسین روح‌الامینی، مرحوم کربلایی درویش آبجر، مرحوم حسن خالداری و... یاد کرد.

انتهای پیام/ نامجو کوهبنانی https://armanekerman.ir/vdcfjvdyjw6dmxa.igiw.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما