تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۹
۰
plusresetminus
تاریخ‌شناس کرمانی در گفتگویی به تشریح دلیل استفاده از پته کرمان در چیدمان پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب پرداخت.
دلیل استفاده از پته کرمانی در چیدمان پیام نوروزی رهبری چه بود؟
سید محمدعلی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ با اشاره به استفاده از پته، صنایع دستی استان کرمان در چیدمان پیام نوروزی مقام معظم رهبری گفت: بر این باور هستم که باتوجه‌به اطلاعات و اشراف کاملی که رهبر معظم انقلاب بر مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و هنری کرمان دارند، استفاده از هنر پته‌دوزی قطعا از سوی شخص ایشان صورت گرفته است.

این تاریخ‌شناس کرمانی ادامه داد: دلیل این امر، این است که معظم‌له مدت‌ها در کرمان و رفسنجان بوده‌اند و با افرادی مانند آقای حجتی‌کرمانی در تبعید با هم بوده‌اند و به‌خوبی کرمان و رفسنجان را می‌شناسند؛ حتی مرحوم دعایی می‌گفتند، مقام معظم رهبری به لهجه کرمانی مسلط هستند؛ بنابراین اولین مسئله‌ای که مطرح است، آگاهی رهبر فرزانه انقلاب بر این مسئله و توجه اهمیت صنایع دستی کرمان است.

وی تصریح کرد: استان کرمان پیشینه صنایع‌ دستی بسیار ارزشمندی در طول تاریخ داشته است؛ مجسمه عقاب کشف شده در کُنارصندل جیرفت که اثر ۵ هزار ساله است، نشان از قدمت کرمان دارد و هنوز هم نگاه کردن به‌این مجسمه به انسان قدرت پرواز می‌دهد.

گلاب‌زاده با تأکید بر اینکه پیشینیان و نیکان ما در کار هنر، بسیار هنرنمایی کرده‌اند، عنوان کرد: در زمینه ساخت جواهر، زمانی که به باغ‌موزه هرندی می‌رویم، می‌بینیم مردم شهداد ۵ هزار سال پیش، سنگ‌هایی را از بدخشان وارد می‌کردند، آن‌ها را تراش می‌دادند، جواهرات می‌ساختند و به بین‌النهرین می‌فرستادند.

این تاریخ‌شناس کرمانی با اشاره به هنر کرمانی‌ها در عرصه بافت شال، فرش و غیره افزود: شال کرمان از قدمت قابل توجهی برخوردار بوده است و قبایی که امیرکبیر بر تن کرده، با آن عکس یادگاری گرفته و سمبل ایران‌خواهی است، سال کرمان است.

وی اظهار کرد: پته استان کرمان نیز از شهرت ویژه‌ای برخوردار است؛ زنان کرمانی در فرصت‌هایی که داشتند و بیشتر در زمستان که کار کشاورزی را در کنار مردان خود تعطیل می‌کردند، نخ، سوزن و پارچه‌ای را به‌دست می‌گرفتند و آثاری را بر پارچه نقش می‌زدند تا کمبودهای گل، سبزه و سبزستان کرمان به‌فراموشی سپرده شود.

گلاب‌زاده خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی ما از ارزش جهانی برخوردار است و باید اظهار‌تأسف کرد که در سال‌های اخیر با کمال تأسف کسانی که اطلاع و آگاهی در این عرصه ندارند، در این زمینه ورود کرده‌اند و این صنایع دستی را دست مایه درآمد خود قرار داده‌اند که امیدواریم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اجازه ندهد این صنعت دستی زمینه بهره‌گیری برخی سودجویان شود و آن را از ارزش و اعتبار بیاندازد.

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcgyy9q7ak9wy4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین