تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۰
۰
plusresetminus
کارشناس مسائل جمعیت و خانواده تاکید کرد:

فرزندآوری زیر تیغ نگاه مصرف‌گرایی خانواده‌ها

کارشناس مسائل جمعیت و خانواده گفت: خانواده‌ها به‌‌دلیل فرهنگ مصرف‌گرایی موافق داشتن فرزند بیشتر نیستند، فرزندآوری زیر تیغ این نگاه قرار دارد.
فرزندآوری زیر تیغ نگاه مصرف‌گرایی خانواده‌ها
محبوبه اسماعیل‌زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» با اشاره به تاکید بسیار زیاد آموزه‌های دینی نسبت‌به فرزندآوری گفت: حتی اگر از فواید فرزندآوری برای والدین، خانواده و اجتماع چشم‌پوشی کنیم و تنها به تاکیدات آموزه‌های دینی بسنده کنیم کافی است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد جامعه امروز خانواده‌هایی که سه یا چند فرزند بیشتر دارند را مورد تمسخر قرار می‌دهند و نسبت‌به فرزندآوری نگرش منفی دارند اما باید گفت که نه تنها فرزند داشتن باعث حقارت والدین نیست بلکه باعث مباهات پدر و مادر است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: حضرت یعقوب(ع) در توصیه‌های خود به فرزندان‌شان تاکید کردند که ازدواج کنید و اگر می‌توانید زمین خدا را با یک «لااله‌الاالله» سنگین‌تر کنید یعنی اگر انسان فرزندی را به‌دنیا آورد که حتی در تمام طول عمرش یک «لااله‌الاالله» بگوید برای والدین ارزشمند است و برای سعادت دنیا و آخرت فرزند و والدینش مؤثر است. 

اسماعیل‌زاده با اشاره به این‌که مسائل مادی و اقتصادی در بحث فرزندآوری کاملاً مؤثر هستند اما نه به این شدت که جامعه کنونی درگیر آن شده‌اند، اظهار کرد: اکنون شاهد هستیم که جوامع و خانواده‌های مرفه‌تر بی‌میلی‌شان به فرزندآوری بیشتر است در حالی‌که اگر قضیه اقتصادی و پول علت اصلی والدین به فرزندآوری بود بنابراین باید بیشترین فرزندآوری را بین خانواده و اقشار مرفه جامعه داشتیم اما متاسفانه در واقعیت چنین نیست.

وی عنوان کرد: اگر از هر زوجی که بپرسیم که کدام‌یک از شما با آوردن فرزند اول، دوم، سوم و یا ...فقیرتر شدید و مشکلات مادی‌تان بیشتر شده است؟ پاسخ متفاوتی خواهیم شنید در واقع در اطراف خود شاهدیم که بسیاری اعتراف می‌کنند با آمدن هر فرزند پیشرفت‌های شایانی در زندگی مادی و معنوی خود داشتیم.

کارشناس مسائل جمعیت و خانواده گفت: تورم، اقتصاد و معیشت نباید دلیل اصلی ممانعت از فرزندآوری قرار بگیرد، همگی به رزاقیت خداوند اذعان داریم اما متاسفانه وقتی که پای عمل پیش می‌آید ضعف نشان می‌دهیم در حالی‌که فرزندان بر طبق آموزه‌های دینی ما نان‌آور هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت فرزندآوری در سال‌های ابتدایی تشکیل خانواده، ابراز کرد: آمارها نشان می‌دهد که از هر پنج زوج در کشور ایران یک زوج مبتلا به ناباروری است و اصلی‌ترین دلیل این قضیه بالا رفتن سن ازدواج است اما متاسفانه بعد از ازدواج نیز زوجین با این عنوان که ما خوشی و راحتی در ابتدای زندگی می‌خواهیم با فرزندآوری مخالفت می‌کنند ولی باید گفت که اگر این نگرش اصلاح نشود می‌تواند مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ ایجاد کند.

اسماعیل‌زاده  تاکید کرد: برخی از افکار زوجین در ابتدای سال‌های اول زندگی سبب می‌شود که تا پایان عمر طعم شیرین پدر و مادر بودن را نچشند در حالی‌که به گفته استاد حجت‌الاسلام محسن قرائتی چه خوشی بالاتر از این‌که بوسه به فرزند بزنیم و او را در آغوش بگیریم و هیچ خوشی در دنیا با این طعم شیرین قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به نقش مادران در اقتصاد خانواده بیان کرد: اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم خواهیم دید که توجه مادران و بانوان به مسائل تولیدی در بستر خانواده بود و بسیاری از نیازهای خانواده را زنان تهیه می‌کردند.

کارشناس مسائل خانواده و جمعیت ادامه داد: در گذشته تهیه رب گوجه‌فرنگی، رب انار، خیاطی و دوخت لباس فرزندان و حتی تهیه اسباب‌بازی توسط مادران در خانه ایجاد می‌شد که این موضوعات به معیشت و اقتصاد خانواده بسیار کمک می‌کرد اما امروزه خانواده‌ها اگرچه دارای فقر نیستند اما به‌‌دلیل فرهنگ مصرف‌گرایی موافق داشتن فرزند بیشتر نیستند بنابراین جمعیت و فرزندآوری زیر تیغ این نگاه قرار می‌گیرد.
 
انتهای خبر/ پسند
  https://armanekerman.ir/vdcev78zxjh8ezi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین