تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۰
۰
plusresetminus
رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمان:

مردم و تولید بازوهای توسعه اقتصادی‌ هستند

رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: مشارکت مردم در کنار جهش تولید، یادآوری برای خلق فرصت‌های جدید و هدایت آن‌ها در سمت‌وسوی مشخص، تجمیع افکار و پتانسیل‌های کشور برای حل شاخص‌ترین مشکلات است.
مردم و تولید بازوهای توسعه اقتصادی‌ هستند
هادی زهدی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» در خصوص فعالیت مرکز «تات» در استان کرمان گفت: این سازمان پیشرو در تامین امنیت غذایی است و انجام پروژه‌های تحقیقاتی متناسب با نیاز بخش اجرا، بررسی مسائل آفات نوظهور در سطح استان و آموزش مقابله با آن‌ها را در دستور کار خود دارد.

وی عنوان کرد: امنیت غذایی پایدار به مراتب از امنیت نظامی بالاتر است که برای رسیدن به آن باید به تأمین امنیت در عرصه کشاورزی بپردازیم و آن را در مسیر صحیح دانش‌محور، اقتصادی، تجاری و عملی قرار دهیم و به سه محور تحقیق، آموزش و ترویج که مدنظر وزارت‌خانه است هم توجه ویژه کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان به عملکرد سال ۱۴۰۲ این دستگاه اشاره کرد و گفت: طی یک‌سال گذشته بیش از  ۹۵ طرح تحقیقاتی در مرکز اجرا شده که ۸ طرح ترویجی و ۳۲ طرح خاص براساس نیاز استان بوده است و ۵۵ طرح ملی نیز در دست اجراست.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته بیش از ۷۱ مقاله علمی پژوهشی و ۲۱ مقاله همایشی به چاپ رسانده‌ایم، ضمن اینکه در طرح‌های ICM خرما و گردو کار مشترکی بین مرکز تحقیقات و سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان درحال اجراست.

زهدی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه فرایند تولید غذا مشکلاتی دارد ایجاد تغییر و تحول برای تولید غذا ضروری است که برای رسیدن به این هدف پروژه مدیریت تلفیقی خرما تدوین شد و سپس نخلستان‌هایی از باغداران پیشرو انتخاب شدند که برای آن‌ها شناسنامه اطلاعات مورد نیاز تحقیقات و اجرا تنظیم و توسط محققین مرکز تحقیقات و سازمان جهاد کشاورزی مورد بازدید قرار گرفتند.

رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان افزود: براساس نظر کارشناسی محققان برای هرباغ دستورالعملی تدوین و توسط مدیریت ترویج تحویل باغدار شد و براساس مشکلات باغداران درنهایت نشریه مدیریت تلفیقی محصول خرما تدوین و به موسسه آموزش و ترویج کشاورزی فرستاده شد تا در اختیار تمام باغداران قرار گیرد که این امر در شد تولید و کاهش آفات موثر بوده است.

زهدی با اشاره به نام‌گذاری برخی از روزهای تقویم ۱۴۰۳ به محصولات کشاورزی، ادامه داد: بر اساس اعلام شورای انقلاب فرهنگی ۳۱ فروردین روز گندم و نان، ۲۰ اردیبهشت روز گل محمدی و گلاب، ۳۱ مرداد روز عسل، ۲۵ شهریور روز خرما، ۵ آبان روز زعفران، ۷ آبان روز انار و ۴ آذر روز زیتون در ضمیمه تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود. 

 خرما، گردو و گل محمدی سه محصول جهانی استان کرمان

وی ادامه داد: استان کرمان محصولات شاخصی همچون خرما، گردو و گل مجمدی درسطح جهانی دارد که باید به‌نحو صحیح بازاریابی شوند بنابراین با وجود نام‌گذاری تقویم کشور به این محصولات فرصت مناسبی برای معرفی استان کرمان در این عرصه خواهد بود.

هادی زهدی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: شعار سال که مزین به نام مردم است را هم می‌توان یک راهبرد اقتصادی کلان دانست و هم به‌عنوان یک اصل مهم اقتصادی  آن را در نظر گرفت.

رئیس مرکز تات در استان کرمان گفت: تجربه بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی نشان داده است که موفقیت‌های کشورمان در عرصه‌های مختلف مانند بخش کشاورزی همه با حضور و مشارکت مردم تحقق‌یافته است، بنابراین تأکیدات چند ساله اقتصادی مقام معظم رهبری نشان‌دهنده اهمیت بخش تولید است، اما اینکه امسال مشارکت مردم را کنار جهش تولید آوردند، یادآوری برای خلق فرصت‌های جدید و هدایت آن‌ها در سمت‌وسوی مشخص، تجمیع افکار و پتانسیل‌های کشور برای شاخص‌ترین مشکلات است.

وی با اشاره به‌ضرورت عبور از کشاورزی سنتی و حرکت به‌سمت کشاورزی هدفمند و اقتصادی، گفت: باتوجه‌به نقش استان کرمان در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی و باتوجه‌به بیانات مقام معظم رهبری در راستای شعار سال این مرکز با بهره‌گیری از توان بالای علمی خود در این راستا گام‌های اساسی برخواهد داشت.

به‌دنبال اجرای سند امنیت غذایی هستیم

زهدی مدعی شد: اجرای سند راهبردی امنیت غذایی از طریق تشکیل و مدیریت زنجیره‌های ارزش، ارتقای کیفیت و سلامت مواد غذایی، حفاظت و حراست از منابع طبیعی، هوشمندسازی، اجرای الگوی کاشت از جمله مواردی هستند که این مرکز در سال جدید در دستور کار خود دارد که البته جز با مشارکت مردم و پشتوانه تحقیقات میسر نخواهند بود.

رئیس مرکز تات در کرمان تأکید کرد: باتوجه‌به شعار سال، دقت ویژه لازم است تا مشارکت در اقتصاد خارج از شعار باشد و در عمل برای تحقق این اهداف و آرمان‌ها باتکیه‌بر توان داخلی و مشارکت مردمی شاهد پیشرفت اقتصادی کشور باشیم.

وی به شروع زمان سنجش دستگاه‌ها برای جشنواره شهید رجایی اذعان و خاطر نشان کرد: به‌منظور تکریم، خدمت صادقانه، انقلابی و مؤثر به مردم، در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران این جشنواره برگزار می‌شود که شناسایی و تقدیر از دستگاه‌های برتر در عرصه خدمتگزاری به ملّت شریف ایران اسلامی و نهادینه‌سازی فرهنگ ارتقاء و بهبود عملكرد دستگاه‌های اجرایی از اهداف آن است و ما نیز برای ارسال خدمات خود در سامانه تمام توان خود را به‌کار خواهیم بست.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcee78zpjh8ewi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین