تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۳
۰
plusresetminus
علی رشیدی گفت: به منظور مقابله با پدیده فرو نشست تمامی دستگاه ها به این نتیجه رسیده اند که باید در زمینه برداشت آب زیر زمینی و مسائل کشاورزی اصلاحاتی انجام شود.
آژیر خطر «زلزله خاموش»؛ در کمین استان کرمان/ کاهش برداشت آب های زیر زمینی و اصلاح الگو کشت دو راه مقابله با فرو نشست
علی رشیدی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه مسئله فرو نشست، موضوعی است که در دهه های اخیر در استان کرمان و در سطح کشور به شدت مورد توجه قرار گرفته است، گفت: آثار این پدیده حدود پنجاه سال گذشته در کشور شروع شده است اما در دو دهه اخیر وسعت مناطق فرو نشست به دلیل برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی ایجاد شده است.

مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان ادامه داد: مسئله ای که هم اکنون در سطح کشور و مناطق مختلف استان برجسته است، فرو نشستی است که به دلیل برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی اتفاق افتاده.

وی با بیان اینکه اولین بار فرو نشست در دهه چهل در شهرستان رفسنجان گزارش شده بود که در این منطقه هنوز هم ادامه دارد، عنوان کرد: در کنار سازمان زمین شناسی برخی از دستگاه ها همچون آب منطقه ای و راه و شهرسازی فعالیت هایی را در زمینه مقابله با فرو نشست باید انجام دهند و ما به عنوان سازمان زمین شناسی وظیفه پایش و خطر فرو نشست را در سطح کشور و به تبع آن در استان داریم.

رشیدی ابراز کرد: بحث فرو نشست سال ها است که در مناطق مختلف استان وجود داشته و در خیلی از موارد از حد مجاز و بحرانی فراتر است؛ در مناطق جنوبی استان کرمان از دهه هفتاد به بعد فرو نشست شروع شده و در برخی جاها، بیشترین وسعت درگیری و نرخ فرو نشست گزارش شده است که دشت عنبرآباد و دشت فاریاب از جمله این مناطق است، اما در منوجان میزان فرو نشست کمتر است و البته در سایر مناطق جنوب به فراخور شرایط کم و بیش فرو نشست وجود دارد.

مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان عنوان کرد: در شهرستان های شمالی استان در دشت رفسنجان، زرند و سیرجان مناطقی از قدیم در دهه چهل و پنجاه درگیر فرو نشست بوده اند و کماکان این مسئله ادامه دارد و البته هم اکنون فرو نشست در مناطقی از زرند و رفسنجان، جزو نرخ های بالا در کشور است.

وی اظهار کرد: در چند سال اخیر میزان فرو نشست پیرامون شهر کرمان و بخش های داخلی کرمان اتفاق افتاده است و در مرکز استان به عنوان کلانشهر، میزان فرو نشست، میزان قابل توجهی بوده است و در دو الی سه سال اخیر نیز این میزان افزایش پیدا کرده است.

رشیدی تصریح کرد: در مناطق شرقی استان دشت فهرج و نرماشیر، جزو مناطقی است که درگیر پدیده فرو نشست به میزان قابل توجهی است که وسعت و نرخ فرو نشست در این مناطق، میزان قابل توجهی است و در جنوب غرب استان نیز در محدوده شهرستان ارزوئیه از جمله دشت صوغان و دولت آباد نیز جزو فرونشست های استان هستند.

مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه کاهش فرو نشست در سطح کشور و استان گفت: در برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح مصوبه ای در آذر ماه سال 1400 به تصویب دولت رسیده و وظایفی برای دستگاه های مختلف دیده شده است که بخش زیادی از وظایف به عهده وزارت نیرو قرار می گیرد.

وی ادامه داد: از جمله فعالیت ها می توان به از رده خارج کردن چاه های غیر مجاز و کاهش بهره برداری از این چاه ها اشاره داشت و همچنین توجه به قوانین و مقررات مصوب شده در این عرصه باید توجه کرد؛ وزارت راه و شهرسازی مکلف است آئین نامه های جدید را برای بحث ساخت و ساز در پهنه های فرو نشستی را تدوین کنند تا ساختمان هایی که در این مناطق قرار می گیرند، ایمنی قابل قبولی داشته باشند و سازمان نقشه برداری باید میزان نرخ فرو نشست را اندازه گیری کند؛ به طور کلی مجموعه اقداماتی که در برنامه ملی کاهش خطر برای پایش و جلوگیری از برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی در نظر گرفته شده است، برش های استانی هم دارد.

رشیدی ابراز کرد: برنامه سازگاری با کم آبی از جمله اقداماتی است که در راستای کاهش فرو نشست در استان در نظر گرفته شده است که در این برناکه اصلاح الگو کشت کشاورزی در نظر گرفته شده است؛ چرا که همه ما می دانیم بخش قابل توجهی از آبی که از منابع آب زیر زمینی برداشت می کنیم در بخش کشاورزی مصرف می شود؛ بنابراین باید تعدیل اصلاح الگو کشت و شیوه های آبیاری نوین در نظر گرفته شود.

مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان تصریح کرد: در استان کرمان، سند مدیریت سازگاری با کم آبی تهیه شده است که این برنامه از سال 1399 شروع و تا سال 14085 تدوین شده است که در این مدت حدود یک میلیارد متر مکعب باید از منابع آب زیر زمینی صرفه جویی شود؛ چرا که هم اکنون بیلان آب استان منفی است.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه ها به این نتیجه رسیده اند که باید در زمینه برداشت آب زیر زمینی و مسائل کشاورزی اصلاحاتی انجام شود، خاطر نشان کرد: این مسئله باید به عنوان یک مطالبه از سوی اصحاب رسانه و بخش هایی که به عنوان نظام فکری جامعه هستند، انجام شود و در این عرصه همکاری اقشار مختلف مردم را به ویژه در حوزه آب شیرین مصرفی انجام شود.


انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcizuazzt1apw2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین