تاریخ انتشار :شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۲
۰
plusresetminus
ناظمی گفت: در سال جاری در استان ۱۳ هزار هکتار از باغات میوه شامل مرکبات، میوه های سردسیری و دانه ریز، انار، خرمالو آلوده به این افت هستند.
آلودگی ۱۳ هزار هکتار باغات استان به آفت مگس مدیترانه ای/ تشکیل اکیپ های دیده بانی برای مقابله با آفت ملخ صحرایی
اعظم ناظمی در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص شرایط باغ های استان کرمان از لحاظ آفات مگس مدیترانه ای، سوسک خرطومی، ملخ صحرایی و دیگر آفات گفت: برای مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما همه ساله پایش و ردیابی آفت در استان انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: متاسفانه آلودگی به این آفت اولین بار در مرداد ماه سال 1400 در تعداد 120 نخل در شهرستان کرمان در سطح 111.5 هکتار در منطقه اندوهجرد از توابع شهداد و یک نخل در روستای دولت آباد شهرستان نرماشیر مشاهده شد که درختان آلوده تیمار و کماکان ردیابی ادامه داشت که در مرداد امسال تعداد 6 نفر درخت در اندوهجرد و 45 درخت در نرماشیر در سطح 31 هکتار در روستا های دولت آباد و خیر آباد و قلعه عزیز آباد مشاهده شده است.

وی ضمن اشاره به مطلب فوق افزود: تمامی درختان آلوده تاکنون تیمار شده است و گفتنی است از ابتدای آلودگی تعداد درختان آلوده که تیمار شده اند، حدود 170 اصله است و  لازم به توضیح است پنهان بودن آفت داخل تنه درخت و تغذیه از بافت تنه و عدم تشخیص آلودگی در مراحل اولیه ورود آفت تا ایجاد آسیب جدی به درخت، کار ردیابی آفت و شناسایی درختان آلوده را بسیار دشوار می کند و تیمار درختان آلوده نیز بسیار پر مشقت و پر هزینه است.

ناظمی در خصوص اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان برای مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما عنوان کرد: از اقدامات این سازمان می توان به خرید و توزیع  فرمون جهت تله گذاری، توزیع  قرص سم تدخینی فستوکسین و نایلون و اره موتوری به مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستا ن جهت تیمار درختان آلوده اشاره داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: برگزاری بیش از 40 مورد کارگاه و کلاس آموزشی با دعوت از متخصیصن موسسه تحقیقات کشاورزی کشور و کارشناسان استان و شهرستان ها و ناظرین گیاهپزشکی و جلسات متعدد استان و شهرستانی و کشوری، برگزاری 3 مانور پدافند غیر عامل، چاپ و توزیع بیش از  1000 بروشور ترویجی و اطلاعیه و بنر و پوستر بین باغدارن، استفاده از تریبون نماز جمعه و جماعت و مراسم عزاداری دهه محرم و فضای مجازی و...جهت آگاه سازی کشاورزان و ابلاغ مسئول ستاد مقابله با سرخرطومی حنایی خرما به مدیران شهرستان خرماخیز با امضای ریاست سازمان از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی ضمن اشاره به آفت مگس میوه مدیترانه ابراز کرد: درسال جاری در استان 13000 هکتار از باغات میوه شامل مرکبات، میوه های سردسیری و دانه ریز، انار، خرمالو آلوده به این افت هستند و برای مبارزه و جلو گیری از خسارت از ابتدای فصل کلاس آموزشی و توزیع بروشور جهت اطلاع کشاورزان از روشهای مبارزه و کنترل آفت در تمام شهرستان های آلوده به دفعات انجام شده است.

ناظمی تصریح کرد: همچنین جهت کنترل آفت تله های جلب کننده از قبیل مایع سراتراپ، پروتئین هیدرو لیزات و قرص سراتینکس جهت استفاده در باغات آلوده به کشاورزان متقاضی توزیع شده است و در هفته پدافند غیر عامل و قبل از آن مانور مبارزه با مگس میوه مدیترانه با آموزش و توصیه روش های مبارزه مثل تصب تله های جلب کننده در باغ و جمع آوری و امحاء میوه های آلوده از سطح باغات در اکثر شهرستان ها شامل: زرند، ارزوئیه، سیرجان، کرمان، راور، رابر، بافت و شهربابک جهت ترغیب و آموزش باغداران به مبارزه انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تأکید کرد: لازم به توضیح است بهترین و موثرترین روش مبارزه جمع آوری و امحاء میوه های آلوده بلافاصله بعد از آلودگی ظرف 2 تا 3 روز است که در کاهش جمعیت آفت بسیار موثر است.

وی در خصوص آفت ملخ صحرایی اظهار کرد: هجوم این آفت در استان و حتی کشور تابع شرایط آب و هوایی و پوشش سبزگیاهی است که خوشبختانه طی 3 سال اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی و نبود سطح سبز مراتع این آفت در استان مشاهده نشده است.

ناظمی ضمن اشاره به مطلب فوق خاطر نشان کرد: ولی این سازمان به دلیل همجوار بودن استان با نوار جنوبی کشور با تشکیل اکیپ های دیدبانی در سطح شهرستان ها کلیه مراتع را تحت پوشش قرار داده است و با تجهیز نمودن ناوگان سمپاشی آمادگی کامل جهت مبارزه با این آفت را دارد.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcbggb88rhbf9p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین