تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۷
۰
plusresetminus
کارشناس مسائل سیاسی گفت: امام(ره) بر اساس باور حقیقی شیعه انقلاب کرد، همه مشکلات را به جان خرید تا به مقصودش که ایجاد نظام دینی بود، برسد.
امام خمینی(ره) بر اساس باور حقیقی شیعه، انقلاب کرد
منصور الهی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ گفت: امام خمینی (ره) بی‌تردید از بزرگ‌ترین اندیشمندان جهان اسلام و تشیع در چند سده اخیر است؛ ایشان در ساحت اندیشه اسلامی از صاحب‌نظران تراز اول است و باید نوآوری نظری امام خمینی(ره) در اصل ولایت فقیه را در فرق دیدگاه ایشان با فقیهانی چون مرحومان محقق کرکی، نراقی، صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری  که همگی قائل به این اصل مترقی بودند، مطالعه کرد و نه با فقیهانی که در عصر غیبت قائل به آن نبودند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که ویژگی برجسته امام خمینی(ره) در التفات ایشان به ساحت عمل است، ادامه داد: به همین خاطر، بخشی از درس خارج ولایت فقیه ایشان در نجف مربوط به فقه انقلاب است؛ مبحثی که پیش از این در میان فقهای امامیه سابقه نداشته است.

وی افزود: امام راحل از سال‌های دور التفات به عمل داشتند؛ چنان‌که از یادداشت‌های اولیه امام خمینی(ره) اشاره‌ای است به آیه شریفه " قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا "؛ بی‌جهت نبود که ایشان برای شنیدن سخنرانی‌های شهید مدرس مجلس شورای ملی آن زمان حضور می‌یافت؛ ایشان همانند شهید مدرس سیاست را عین دیانت می‌دانست . در جایی می‌فرمایند والله اسلام همه‌اش سیاست است.

الهی عنوان کرد: نباید در فهم مکتب امام خمینی(ره) فقط به آرا و اندیشه‌های فقهی، فلسفی و سیاسی ایشان بسنده کرد، بلکه باید هنر حکمرانی امام راحل  را نیز مطالعه کرد؛ چون ایشان عینیت‌یابی نظریه‌های خود را به شاگردان و پیروانش واگذار نکرد، بلکه خود وارد عمل شد و انقلاب مردمی به راه انداخت و نظام اسلامی مبتنی بر اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه برپا کرد و تخیل سیاست دینی را تجربه کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: اکنون بیش از گذشته فهم هنر حکمرانی امام خمینی(ره) در دنیای سراسر سکولار شده امروز اهمیت دو صد چندانی پیدا کرده است؛ ایشان بر اساس باور حقیقی شیعه انقلاب کرد و همه مشکلات را به جان خرید تا به مقصودش که ایجاد یک نظام دینی بود و همانا زمینه‌سازی عملی برای نظام مهدوی است برسد او به هدف اولش رسید اما هدف نهایی را به ما سپرد تا مقصد آخر را با زمینه‌سازی و بستر تمدن اسلامی به آخر برسانیم.

وی ضمن اشاره به مطلب فوق تصریح کرد: امام آن‌چنان یقین داشتند که در جایی فرمودند با قلبی مطمئن و ضمیری امیدوار به پیشگاه خداوند سفر می‌کنم. در همه مسائل و وچالش‌های انقلاب آشار به اینکه این نظام با پشتیبانی امام عصر علیه‌السلام پیش می‌رود را گوشزد می‌کردند.

الهی خاطرنشان کرد: مکتب سیاسی که امام خمینی(ره) آن را مطرح و برایش مجاهدت کرد حاوی حرف‌هایی تازه برای بشریت است که هیچگاه کهنه نمی‌شود و تا این مکتب سیاسی زنده است، حضور و وجود امام در میان امت اسلامی و جهانیان زنده است.


انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcexe8zfjh8xoi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین