تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۲
۰
plusresetminus
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان عنوان کرد:

کم‌آبی و آفات، عامل خشکیدگی بزرگ‌ترین جنگل کهور ایران

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان عوامل خشکیدگی جنگل‌های کهور شرق استان کرمان که بزرگ‌ترین جنگل کهور ایران هستند را تشریح کرد.
کم‌آبی و آفات، عامل خشکیدگی بزرگ‌ترین جنگل کهور ایران
علیرضا ابوالحسنی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ گفت: مصاحبه‌ای اخیرا مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در خصوص کاهش سطح ایستابی آب‌های زیر زمینی کشور داشته که در این مصاحبه میزان کاهش سطح ایستابی آب را حداقل ۱۰ متر عنوان و با توجه به مباحث کارشناسی، دلیل اصلی خشک شدن جنگل‌های کهور را کاهش سطح آب سفره‌های آب زیر زمینی قلمداد کرده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ادامه داد: پیش از مصاحبه مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با توجه به رصد جنگل‌های منطقه شرق استان، به این نتیجه رسیده بود که تعدادی از درختان کهور در این بخش در حال خشک شدن است.

وی اظهار کرد: اواخر سال گذشته قرارداد مطالعاتی با دانشگاه شهید باهنر کرمان مبنی بر شناسایی دلایل خشکیدگی کهورهای این منطقه منعقد شده است که بر اساس تحقیقات انجام شده
تاکنون دو نوع آفت چوب سوسک‌خوار شاخه کهور و سوسک سرخرطومی شناسایی شده است.

ابوالحسنی افزود: صحبتی که با همکاران در دانشگاه شهید باهنر داشتیم به این مسئله منتج شد که هر چه سریع‌تر بحث مطالعاتی این عرصه را تمام کنند که وارد فاز اجرایی شویم تا از خشک شدن بیشتر کهورهای این منطقه جلوگیری کنیم؛ چرا که کهورهای منطقه شرق استان از باقدمت‌ترین کهورهای استان و کشور هستند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: متأسفانه فشار اکولوژیکی به واسطه خشکسالی‌های چند سال اخیر، کمبود آب در منطقه و برداشت بی‌رویه آبی که از چاه‌های کشاورزی در این مناطق انجام شده است، آب را از دسترس ریشه کهورها خارج کرده و کهورها ضعیف شده‌اند که در این وضعیت شرایط برای تهاجم آفت‌ها مساعد شده است.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع آفت‌ها و استفاده از سم ملاحظات زیست محیطی را با همکاران اداره کل حفاظت محیط زیست داریم، بنابراین منتظر هستیم همکاران دانشگاه شهید باهنر کرمان روش مبارزه با این آفت را به ما عنوان کنند.

ابوالحسنی ابراز کرد: در منطقه شرق در ده شهدوست و ده‌رضا ملک‌آباد ریگان جنگل‌هایی را داریم
و همچنین بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جنگل به مساحت دو هزار و ۳۰۰ هکتار در شهرستان فهرج قرار دارد که با اعلام نظر همکاران دانشگاه شهید باهنر برای روش مبارزه با آفت‌ها، کار را آغاز خواهیم کرد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با تأکید بر این‌که در زمینه مبارزه با آفات درختان کهور و احیا این درختان تنها به طرح مطالعاتی بسنده نکرده‌ایم، عنوان کرد: توجه به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از دیگر اقدامات مد نظر ماست که در نهاستان بم در حال تکثیر کهور هستیم تا در فصل مناسب این گونه درختی را به مناطقی که درختان کهور در حال خشک شدن هستند، منتقل کنیم.

وی با بیان این‌که از سوی دیگر هر کاری بخواهیم انجام دهیم به اعتبار نیاز داریم که اعتبارات ما در عرصه گیاه‌ پزشکی محدود است، خاطرنشان کرد: هفته گذشته با فرماندار ریگان دیداری داشتیم که وی مسئله خشک شدن کهورهای منطقه را مطرح کرد و ما نیز درخواست کردیم که در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعتباری در عرصه گیاه پزشکی در نظر گرفته شود تا معادل مبلغ را از سازمان مرکزی در تهران از اعتبارات ملی دریافت و بتوانیم از بحران خشکیدگی گذر کنیم.


انتهای خبر/م
  https://armanekerman.ir/vdcfejdyjw6dm1a.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین