تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۵
۰
plusresetminus
معاون صنایع دستی استان کرمان عنوان کرد:

اجرای ۲۸ برنامه در هفته صنایع دستی در سطح استان کرمان

معاون صنایع دستی استان کرمان از اجرای ۲۸ برنامه مختلف در هفته صنایع دستی در استان کرمان خبر داد.
اجرای ۲۸ برنامه در هفته صنایع دستی در سطح استان کرمان
کاظم حسین‌زاده در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ با اشاره به ۲۰ خرداد ماه برابر با ۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع دستی گفت: این روز را به تمامی اهالی فرهنگ و هنر استان کرمان، اعم از تولیدکنندگان، مؤلفین، پژوهشگران و تمامی افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تبریک می‌گوییم.

معاون صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: صنایع دستی به عنوان بخشی از فرهنگ و هنر استان کرمان است، استانی که در این حوزه صاحب عنوان و برند است و شأن و منزلت دارد؛ صنایع دستی یک فعالیت فرابخشی است و تنها یک سدتگاه متولی نیست، همه ما در این عرصه مسئولیت داریم و باید این حوزه را تقویت کنیم تا روز به روز فرهنگ چند هزار ساله خود را به نسل بعد منتقل کنیم.

وی ابراز کرد: در حال حاضر ۱۰۱ رشته صنایع دستی در استان کرمان شناسایی کردیم که هم اکنون فعال هستند و هنرمندان، صنعتگران و کارگاهان صنایع دستی در این رشته‌ها کار می‌کنند و همچنین در همین زمینه کتاب معرفی رشته‌های شاخص صنایع دستی استان کرمان را به دو زبان در دو سال گذشته کار کردیم و اطلاعات کامل در این زمینه وجود دارد.

حسین‌زاده اظهار کرد: بیشترین تعداد هنرمند در عرصه صنایع دستی در استان کرمان در زمینه رشته‌های شاخص و بومی صنایع استان کرمان است که از جمله آن‌ها می‌توان به پته‌دوزی، گلیم‌بافی، حصیربافی، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، چاقوسازی اشاره داشت که البته در سایر رشته‌ها نیز افراد و هنرمندان مشغول به فعالیت هستند.

معاون صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: بر اساس برآورد و جامعه آماری تعداد هنرمند و صنعتگر فعال در سطح استان حدود ۷۰ هزار نفر هستند که از این تعداد، بر اساس گزارشی که از سایت دریافت کرده‌ایم افرادی که پروانه تولید کارگاهی و انفرادی دریافت کرده‌اند، ۱۹ هزار و ۵۸۳ نفرصنعتگر است.

وی درخصوص خدمات معاونت صنایع دستی استان به صنعتگران و هنرمندان با تأکید بر این‌که ما همواره حمایت زنجیره‌ای را مد نظر قرار می‌دهیم، عنوان کرد: برخی از افراد از گذشته در رشته‌ای فعالیت می‌کنند که کار خود را از طریق خانواده و یا شاگردی یاد گرفته‌اند؛ کاری که ما انجام می‌دهیم توانمندسازی این افراد است.

حسین‌زاده افزود: ارائه آموزش‌های پیشرفته ویژه شاغلین صنایع دستی یکی دیگر از اقدامات حمایتی ماست که برای هنرمندان در نظر گرفته‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به فروش آنلاین صنایع دستی، بسته‌بندی، اصالت‌شناسی، غرفه‌آرایی و غیره اشاره داشت.

معاون صنایع دستی استان کرمان با اشاره به مطلب فوق ابراز کرد: در کنار اقدامات عنوان شده، آموزش مهارتی در سطوح متوسطه و پیشرفته را برای هنرمندان و صنعت‌گران صنایع دستی در نظر گرفته‌ایم.

وی بیان کرد: حمایت از تولید صنعتگران از دیگر فعالیت‌های معاونت صنایع دستی استان است؛ افراد با توجه به مهارتی که فرا می‌گیرند حمایت تسهیلاتی می‌شوند؛ تسهیلاتی از مشاغل خانگی دز نظر گرفته شده است که این تسهیلات، قرض‌الحسنه هستند و یا تسهیلات در قالب تبصره ۱۸ و ۱۶ به هنرمندان داده می‌شود؛ این تسهیلات را به سمت کارگاه سوق می‌دهیم تا افراد توانمند در این عرصه حمایت شوند.

حسین‌زاده افزود: در کنار حمایت تسهیلاتی، حمایت بیمه‌ای از صنعتگران انجام می‌شود که هنرمند با بیمه تأمین اجتماعی می‌شود که این بیمه سهمیه‌ای است که از سوی وزارت‌خانه اعمال و ابلاغ می‌شود و بیمه دیگر تفاهم‌نامه‌ای است که با صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر داریم که بر اساس این تفاهم‌نامه همه افرادی که در عرصه صنایع دستی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از ظرفیت این بیمه استفاده کنند.

معاون صنایع دستی استان کرمان با بیان این‌که بخش دیگر حمایت، حضور صنعتگران و هنرمندان در بخش نمایشگاه است، اظهار کرد: معمولا تقویم نمایشگاهی صنایع دستی کشور از طرف وزارت‌خانه ابلاغ می‌شود و ما بر اساس سهمیه اعلامی، غرفه‌‌هایی داریم و هنرمندانی که شرایط و کارشان به لحاظ کمی و کیفی بهتر است و تولیدکننده هستند را معرفی می‌کنیم تا مشارکت داشته باشند.

وی در رابطه با برنامه‌های هفته صنایع دستی در استان با اشاره به این‌که ۲۸ برنامه را در این هفته در نظرگرفته‌ایم، گفت: برگزاری نمایشگاه در هتل پارس با همکاری اتاق بازرگانی، شهرداری کرمان و انجمن صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمان، برگزاری نمایشگاه تخصصی سفال و سرامیک، افتتاح چندین کارگاه صنایع دستی، افتتاح خانه صنایع دستی شهرستان بم، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی ویژه شاغلین صنایع دستی از جمله برنامه‌های مد نظر است که در هفته صنایع دستی برگزار می‌شود.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: استان کرمان، از استان‌هایی است که جلسات شورای راهبردی صنایع دستی را تشکیل می‌دهد؛ چرا که ما یک شهر جهانی صنایع دستی، پنج شهر ملی صنایع دستی و یک روستا ملی صنایع دستی داریم و لازم است که در این عرصه وحدت رویه ایجاد کنیم؛ بنابراین مدیریت صنایع دستی استان و شورای راهبردی در این زمینه تشکیل شده است و هر شهر یک دبیر دارد که جلسات فصلی برگزار می‌کنیم.

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcfmtdyvw6dmxa.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین