تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۸
۰
plusresetminus
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:

ازدواج باعث تکامل شخصیت انسان می‌شود

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: ازدواج باعث تکامل شخصیت انسان‌ها شده و جزو نشانه‌های خداوند است.
ازدواج باعث تکامل شخصیت انسان می‌شود
به گزارش «راه آرمان» در روز اول ذی‌الحجه، حضرت علی (ع)، امام اول شیعیان و حضرت فاطمه (س)، دختر رسول اکرم (ص) با یکدیگر ازدواج کردند بنابراین این روز به نام روز ازدواج شناخته می‌شود.
 
خطبه عقد علی (ع) و فاطمه (س) را پیامبر (ص) خواند و بنا برنظر مشهور، مهریه حضرت فاطمه (س)، ۵۰۰ درهم (معادل ۱۵۰۰ گرم نقره خالص) بود که براساس روایات، امام علی (ع) زره خود را فروخت و پیامبر (ص) با پول آن، جهیزیه حضرت فاطمه (س) را تهیه کرد. همچنین در شب ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، مردم مدینه، اطعام شدند.
 
در تقویم جمهوری اسلامی ایران، اول ذی‌الحجه به‌مناسبت سالروز ازدوج حضرت علی (ع) و فاطمه (س)، روز ازدواج نامگذاری شده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر شاهرخی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی «راه آرمان» در پاسخ به سوالی درمورد چرایی و لزوم ازدواج، گفت: انسان و همه موجودات، برای بقای نسل، به ازدواج نیاز دارند و خداوند متعال در قرآن کریم فرمودند که «من زوجیت را در همه موجودات قرار داده‌ام».
 
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: خداوند متعال، غریزه‌هایی را در وجود انسان قرار داده که بایستی به صورت صحیح، که همان ازدواج است، اشباع بشوند.
 
حجت‌الاسلام شاهرخی، ازدواج را باعث تکامل شخصیت انسان‌ها معرفی کرد و گفت: خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره مبارکه روم می‌فرمایند که «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً» که براساس این آیه از قرآن کریم، زوجین باید مایه آرامش همدیگر باشند و مودت از محبت بالاتر است‌.
 
وی درخصوص تفاوت «مودت و محبت» اظهار کرد: محبت، صرفاً دوست‌داشتن هست ولی مودت، محبتِ همراه با اقدام عملی است و زن و مرد به تنهایی، نواقصی دارند که با ازدواج، به تکامل شخصیت می‌رسند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر شاهرخی بیان کرد: انسان‌ها به درجه معصومین نمی‌رسند ولی در همه زمینه‌ها ازجمله ازدواج، بایستی امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) را الگو قرار دهند.
 
وی افزود: مراسم خواستگاری و ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) براساس آداب، حُجب و حیا برگزار شد و پیامبر گرامی اسلام (ص) به نظر حضرت فاطمه زهرا (س) برای پاسخ به خواستگاری امام علی (ع) اهمیت قائل شدند.
 
وی خاطرنشان کرد: پس از ازدواج، زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، سراسر عشق، مودت، محبت و مهر بود که ثمره‌اش، تولد چهار فرزندی بود که شخصیت‌های اثرگذاری در جهان هستند.
 
حجت‌الاسلام شاهرخی درخصوص سیاست‌ها و برنامه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران درمورد ازدواج و خانواده، گفت: تصمیم‌ها و سیاست‌های نظام درخصوص ازدواج و حمایت از خانواده، اثرگذار و کاربردی هستند
 
وی درمورد برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در زمینه ازدواج و خانواده، تاکید کرد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ستاد «ازدواج و خانواده متعالی» وجود دارد که جلسه‌های منظم آن در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، برگزار می‌شوند و در این جلسه‌ها، برنامه‌هایی برای ازدواج و خانواده پیشنهاد می‌شوند که برخی از پیشنهادها، پس از تصویب، برای اجرا ابلاغ می‌شوند.
 
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، اظهار کرد: یکی از مصوبات ستاد «ازدواج و خانواده متعالی» ساخت خوابگاه‌های متاهلی ۳۰ واحدی در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت است.
 
انتهای خبر/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdcgnn9qwak9wx4.rpra.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما