تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۹
۰
plusresetminus
در حالیکه بسیاری از مشاغل سنتی در راسته بازار کرمان تا قبل از کرونا بسیار توانمند عمل می کردند اما با آمدن کرونا از رونق این کسب و کارها بیش از پیش کاسته شد از این رو به گفته ی کارشناسان اکنون فصل دگردیسی مشاغل سنتی است تا بتوانند از طریق فضای مجازی کسب و کار خود را نجات دهند.
گرانی، تورم و ورشکستگی/ ارمغان کرونا برای بزرگترین بازار سرپوشیده کرمان
به گزارش راه آرمان؛ بازار بزرگ کرمان از میدان ارگ (چهارراه کاظمی) شروع می‌شود و تا میدان مشتاقیه ادامه دارد، مغازه ها در این راسته بازار که قدمتی 600 ساله دارد عموما از سبک و سیاق سنتی پیروی می کنند. رنگ و لعاب این مغازه ها همچنان بر پایه ی ساختار قدیمی خود استوار است و از دکوری ها و سردرهای جدید امروزی که دقیقا همسوی همین بازار آن هم در خیابان شریعتی وجود دارد خبری نیست.
اگر چه دیگر خبری از برخی مشاغل که مختص به یک قسمت این راسته بازار بود، نیست اما نبض کار و تلاش همچنان در این بازار می زند.
شاید بتوان گفت مشاغلی چون فروش نقره، مس، پته و سوغاتی فروشی هایی از جمله قوتو، کلمپه جزو مشاغل سنتی این بازار محسوب می شوند.مشاغلی که از بیماری کرونا به دور نبوده و امروزه حال آن ها نیز نیز در نتیجه ی شیوع این بیماری بد است.
سه طرف حیاط حوض‌دار گنجعلی‌خان، مغازه‌هایی است که ظروف مسی و پته به فروش می رسد.
سر در یکی از همین مغازه های مس فروشی بود که نوشته شده بود با لبخند وارد شوید، با لبخند وارد شدم، پیرمردی پشت دخل مغازه نشسته بود و جوانی آن طرف تر مشغول رسیدگی به اجناس مغازه بود.
پیرمرد تمایل به حرف زدن نداشت اگر چه که لبخندش هدیه ای برایمان بود اما از پسر جوانش خواست تا پاسخگوی ما باشد.
گرانی و کرونا عامل کسادی بازار مس فروشان
وقتی از اوضاع فروش مس در این دوران کرونایی از او پرسیدیم، سرش را تکان داد و گفت: اوضاع فروش خراب است، خراب...
او ادامه داد: آنقدر اجناس ضروری و مورد نیاز مردم گران شده است که دیگر خانواده ها کمتر به فکر دکور و زیبایی خانه شان هستند از طرفی جشن ها و مراسمات نیز تعطیل است بنابراین فروش ما نیز کساد است.

همین که اجاره ی مغازه مان را می دهیم خدا را شاکریم
در ادامه به سراغ یکی از مغازه های پته فروشی رفتیم، بانویی پته ای در دست داشت و در حالی که به صندلی پشت ویترین تکیه داده بود، سوزن به جان پارچه می زد و جانی دیگر به او می بخشید.
همکلاممان که شد او نیز از اوضاع بد این روزها گلایه کرد.
او گفت: نخ گران و فروش هم کمتر شده است؛ از طرفی افغان ها هم بازار این شغل را به دست گرفته اند، کرونا هم که به آن اضافه کنی همین که اجاره ی مغازه مان را می دهیم خدا را شاکریم.
به گزارش راه آرمان؛ در روزگاری که با شیوع و فراگیری ویروس کرونا، بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی آسیب دیده‌اند، بسیاری از تحلیل‌گران به‌صورت ویژه‌ای بر آنلاینی کردن مشاغل تمرکز کرده‌اند. آمار دقیقی درباره میزان خسارت کرونا به مشاغل سنتی و حتی اینترنتی وجود ندارد اما بر اساس برآورد دست‌اندرکاران اقتصادی، در بحران کرونا بیشتر مشاغل سنتی آسیب دیده‌اند. در چنین شرایطی حتی تحلیل‌گران خارجی نیز بهترین سرمایه‌گذاری در سال جاری را به صورت آنلاین توصیه می‌کنند.
لزوم دگردیسی مشاغل سنتی به سمت کسب و کارهای آنلاین
علی زینلی یکی از مشاوران کسب و کارهای اینترنتی است، او در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در آغاز بحران کرونا شاهد ورشکستگی بسیاری از مشاغلی بودیم که بر پایه ی بازاریابی سنتی کار می کردند در حالی که برخی مشاغل خانگی که بر پایه ی آنلاین کار می کنند روز به روز موفق تر از گذشته هستند.
وی ادامه داد:آنچه که به بسیاری از مشاغل سنتی توصیه کرده ایم راه اندازی کسب وکار از طریق اینترنت است چرا که در چنین شرایطی مشتری شما محدود به مکان نیست بلکه نامحدود افراد در سراسر جهان می تواند به عنوان مشتری شما باشد.
این مشاور کسب و کارهای اینترنتی تاکید کرد: متاسفانه برخی از مشاغل سنتی همچنان در برابر کسب و کار آنلاین مقاومت نشان می دهند و این موضوع خود عامل کاهش درآمد روز به روز آن ها است در حالیکه این روزها بیش از پیش لزوم دگردیسی مشاغل سنتی به سمت کسب و کارهای آنلاین احساس می شود.
انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcbsgb88rhb5sp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما