تاریخ انتشار :جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۷
۰
plusresetminus
براساس گزارش ساواک در تاسوعای 57، جمعیت حدود 20هزار نفری در مسجد امام خمینی کرمان جمع شدند و فریاد سر دادند: سرباز خميني پسر فاطمه هستيم، به فرمان تو هستيم.
روایتی از محرم خونین 57 در کرمان / سرباز خمینی پسر فاطمه هستیم
به گزارش راه آرمان، قیام امام حسین (ع) الهام بخش انقلاب اسلامی مردم ایران است. لذا محرم 1357 هجری شمسی نقطه عطفی در مبارزات با رژیم پهلوی بود. در کرمان نیز مردم سیاه پوش از عزای سالار شهیدان با مشت های گره کرده فریاد خود را بر سر یزید زمانه می زدند و در خیابان ها به دست لشکریان شمر صفت به خاک و خون کشیده می شدند.
درگیریهای خونین ماه محرم 57 موجب صدور پیامی از جانب امام خمینی(ره) گردید. در بخشی از پیام آمده است: «...این ملت، شیعۀ بزرگترین مرد تاریخ است که با تنی چند، نهضت عظیم عاشورا را برپا نمود، و سلسلۀ اموی را برای ابد در گورستان تاریخ دفن نمود، و به خواست خدای تعالی، ملت عزیز و پیرو بحق امام ـ علیه السلام ـ با خون خود، سلسلۀ ابلیسی پهلوی را در قبرستان تاریخ دفن می نماید...اکنون در این موقع حساس مسئولیت مراجع عظام و علمای اعلام بلاد ـ دامت برکاتهم ـ و خطبای محترم ـ دامت افاضاتهم ـ بسیار بزرگ است و در پیشگاه خداوند تعالی همه و همه مسئولیم...»
در همان ایام رادیو آمریکا از قول جرالدفورد رئیس جمهور سابق آمریکا، می گوید: به نفع آمریکاست که شاه در قدرت باقی بماند!
شنبه 11 آذر 57 مصادف با اولین روز محرم بود. مردم در مساجد و تکایا در شهرها و روستاها تجمع می کردند. در این مجالس عزاداران با فلسفه و علت قیام امام حسین (ع) آشنا می شدند و نهضت امام خمینی (ره) برای آنها تشریح می شد.
13 آذرماه عده ای از کولی ها که پیش از این در 24مهرماه در مسجد جامع مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند و حمایت نیروهای رژیم شاه دهها نفر را به شهادت رسانده بودند وارد روستای(شهر) جوپار شدند. پس از توهین یکی از این افراد به امام خمینی (ره) شهید محمدحسن فدایی به دفاع از امام می پردازد که مهاجمان با ضربات چاقو
وی را به شهادت می رسانند.
روز بعد مردم برای تشییع محمدحسن فدایی ‌قطبی جمع می شوند و پس از سوگواری و به خاک سپاری او، شعارهایی علیه رژیم و مخالفان انقلاب سر می دهند. 15 آذر ماه عده ای از جوانان کرمانی کفن پوش به خیابان می آیند و علیه رژیم پهلوی دست به تظاهارات می زنند.
19 آذرماه مصادف با تاسوعای حسینی، هيئت‌هاي عزادار از سراسر کرمان به‌سوي مسجد امام (ملک) حرکت كردند تا از آن مکان راهپيمايي خود را آغاز کنند.
مرحوم عبدالحسين ساوه در مورد چگونگي برگزاري راهپيمايي و همچنين اقدامات مردم کرمان در روز 19 آذرماه مي‌گويد: «طبق برنامه‌ريزي صبح تاسوعا مردم در مسجد امام‌خميني اجتماع کردند و بعد از سردادن شعارهايي که تقريباً نيمي از آنها در سوگ امام‌حسين(ع) و نيمي ديگر دعوت مردم به مبارزه با يزيد زمان بود، راهپيمايي شروع شد.
اين راهپيمايي چند نکته‌ قابل ذکر داشت؛ از جمله مرحوم آيت‌الله صالحي و چند تن ديگر از علما به‌دليل کهولت و کسالت نمي‌توانستند مسير را پياده طي کنند داخل يک اتومبيل پيکان در جلوي جمعيت، حرکت مردمي را همراهي مي‌کردند.
جوانان انقلابي بيکار نمانده بلکه با همراه داشتنِ سطل‌هاي رنگ و قلم مو و قوطي‌هاي اسپري در حين حرکت مردم چهره‌ خيابان‌ها را دگرگون مي‌کردند. يعني هنگامي که انبوه جمعيت از يک خيابان عبور مي‌کرد و خيابان خالي مي‌شد، عابرين متوجه مي‌شدند که در و ديوار و حتي آسفالت خيابان پوشيده از شعارهاي ضد طاغوت شده و تابلوي نام بعضي خيابان‌ها تعويض گرديده است.
در محوطه پرورشگاه صنعتی سابق و مقابل درب ورودی آن ساختمان مجسمه نیم‌تنه محمدرضا پهلوی نصب شده بود که در جریان این راهپیمایی عده‌ای از برادران آن مجسمه را از جای کندند و در پناه موج مردم درون صندوق عقب اتومبیل حامل مرحوم آیت‌الله صالحی قرار دادند. »
ساواک هم گزارش نسبتاً مفصلي از تظاهرات مردم کرمان در روز 19 آذر ماه ارائه کرد. در یک گزارش آمده بود: «از ساعت 8:30 روز 19/9/1357جمعيت کثيري از طبقاتِ مختلف مردم کرمان و کارمندان بعضي از ادارات دولتي که بالغ بر بيست هزار نفر مي‌شدند در مسجد ملک که اخيراً به‌نام [امام] خميني نام‌گذاري شده شرکت کردند...»
براساس این گزارش ساواک، راهپیمایان کرمانی در ساعت 10 و 30 دقیقه جمعیت مذکور با دادن شعارهای الله الله
ـ روح‌الله، از خون خلق یکسر رنگین شده است کشورـ از جور شاه ایران، ایران شده است ویران و افراد دیگر پاسخ می‌دادند الله الله ـ روح‌الله ـ ملت همه به ذلت ـ ثروت همه به غارت ـ نه صنعت، نه زراعت ـ نه دین، نه عدالت ـ از جور شاه ایران و شعارهای دیگر سرباز خمینی پسر فاطمه هستیم ـ به فرمان تو هستیم در این نهضت جاوید ـ شویم کشته توحید ـ برو شاه ایران ـ کنون کاخ تو ویران ـ بیدار شو توی ملت ایران جهالت، بزن داد عدالت ـ در این نهضت جاوید ـ شویم کشته توحید ـ برو شاه ایران کنون کاخ تو ویران از مسجد خارج و در مسیر خیابان‌های امام، شهید قرنی، تهران تا چهارراه سمیه و خیابان منتظری، عطار و شهید رجایی تظاهرات کردند و در چهارراه مولوی که آن ایام محل پمپ بنزین خورشید بودو اطراف آن زمین خالی بود، توقف کردند.
اما در تاسوعای حسینی در شهر راور حادثه تلخی رخ می دهد. مردم راور در مسجد جامع این شهر برای دیدن نمایشنامه حجر بن عدی تجمع کرده بودند که پس از پایان قصد خروج از مسجد را داشتند که در محاصره ماموران ژاندارمری قرار می گیرند. بر اثر این تیراندازی طلبه جوانی به نام حسن توکلی فرزند حجت‌الاسلام شیخ احمد توکلی مجروح شد و سپس بر اثر جراحات وارده در بیمارستان کرمان به شهادت رسید.
یکی از دوستان شهید در یادداشتی که در پرونده شهید در بنیاد شهید شهرستان کرمان موجود است، چگونگی ماجرای شب 16 آذر ماه راور را چنین بیان کرده است: بچه‌ها نمایشنامه‌ای با عنوان «حجربن عدی» اجرا کرده و قرار بود، خیابان و میدان اول را دور بزنند و به مسجد جامع برگردند و ولی توکلی وقتی فهمید جلوی مردم را گرفت و گفت امروز داخل مسجد باشید و راهپیمایی نکنید تا فردا با نظم بهتری راهپیمایی کنیم و راهپیمایان هم گوش کردند.
همین که وارد مسجد شدیم، صدای تیر شنیده شد. صدای مردم و الله‌اکبر بلند شد. توکلی که کنار من بود یک تیر خورد و با تیر دوم به زمین افتاد.
انتشار خبر شهادت این طلبه موجب تاثر مردم شد. پیکر او در روز عاشورای حسینی در کرمان تشییع شد. حدود 50هزار نفر در مراسم تشییع او شرکت کردند. محمدصادق فردوسی از فضای شهر در آن روز اینگونه یاد می‌کند: نخستین شهیدی که در شهر کرمان تشییع کردیم پسر آقای توکلی بود که از مسجد جامع این مراسم آغاز شد، عجیب جمعیتی بود که به طرف مسجد صاحب‌الزمان می‌رفت.
آیت
الله صالحی بر جنازه این شهید نماز خواند. سپس حجت الاسلام احمد توکلی پدر شهید سخنرانی کرد. شهید توکلی در کنار قبر آیت الله کرمانی (از مبارزان زمان مشروطه) به خاک سپرده شد.
روز 22 آذر مصادف با 12 محرم ساواک و شهربانی با پرداخت پول تظاهرات نمایشی در طرفداری از شاه به راه انداختند. این افراد با قصد ایجاد رعب و وحشت با چوب و چماق به خیابان آمدند. در چهارراه کاظمی درگیری سختی بین آنها و جوانان انقلابی رخ داد که با فرار اجیرشدگان به پایان رسید.
24 آذر 57 مصادف با 14 محرم مردم در مسجد امام خمینی (ملک) به مناسبت هفتم شهید توکلی جمع شده بودند. آنها قصد داشتند به سمت مزار شهید تظاهرات کنند اما ماموران رژیم با داشتن حکم تیر به آنها حمله می کنند. در این درگیری "فرامرز دادبین" ، "غلامحسین مهدوی" و سید "حسین حسینی" به شهادت رسیدند و شماری هم زخمی شدند.
منصور دادبین برادرشهید دادبین می گوید: بعدازظهر روز شنبه25 آذر 57 اجساد مطهر شهدای 24 آذر (شهیددادبین، مهدوی و حسینی) از بیمارستان تحویل گرفته شد تا برای تشییع آماده گردند، همان شب جلسه ای با حضور حجت‌الاسلام حجتی کرمانی و حجت الاسلام ایرانمنش و چند نفر دیگر از برادران انقلابی تشکیل شد تا برنامه تشییع جنازه فردا تنظیم شود، از تصمیمات جلسه فوق این بود که محل اختفای جنازه‌های شهیدان ‌تغییر یابد، چرا که شاید ساواک بخواهد ‌برای جلوگیری از مراسم تشییع جنازه، اجساد شهیدان را برباید.
وی ادامه می دهد: از این رو شب هنگام، پیکر شهدا را به مکانی دیگر انتقال داده شد و بعدها ثابت شد که واقعاً ماموران در آن شب در پی اقدام چنین کاری(ربودن اجساد شهدا) بودند‌. ساواک قبل از روشن شدن هوا 4 تن از مبارزین فعال انقلاب در کرمان را دستگیر می کند و در منازل آنان بدنبال جنازه‌های شهدا می‌گشتند.
آیت‌الله صالحی کرمانی به مناسبت وقایع ۲۴ آذر کرمان اعلامیه‌ای صادر فرمود و‌۲۷ آذر ۱۳۵۷‌( ۱۷ محرم ۱۳۹۹‌)‌ به مناسبت اعلام عزای عمومی از سوی امام راحل، کشور تعطیل شد.
 انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcivuazpt1ary2.cbct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما