تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۰
۰
plusresetminus
محسن تهرانی مقدم گفت: کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه الگو و استراتژی شکست خورده مسبب پیروزی نخواهد بود، گفت: الگوی یمن انقلاب اسلامی و اندیشه اثر گذار و موفق امام خمینی با یک سیر صعودی  است که سبب مقاومت یمن شده است.
عامل محبوبیت امام مرجعیت و تسلط وی به مکتب اسلام است/ مقاومت یمن برگرفته از استراتژی پیروز انقلاب اسلامی است
محسن تهرانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با "راه آرمان" در خصوص شخصیت امام راحل و تاثیر آن بر منطقه گفت: امام خمینی به عنوان یک طلبه و مرجع تقلید در دنیای اسلام مطرح است که از سال ۴۲ در پهنه های مختلف عصر خودش آثار خاصی را به جا گذاشته است.

امام راحل تنها مرجع اعلم به قطع یقین در ادبیات شیعه هستند 

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اولین مبحث در خصوص امام راحل به شآن مرجعیتشان در جمع شیعیان و در محدوده تاریخی فعالیت ایشان است زیرا  تنها مرجع اعلم به قطع یقین در عصر خودشان و حاضر در ادبیات شیعه بوده اند.

تهرانی مقدم  با بیان اینکه مرجعیت امام در جمع شیعه می تواند بسیاری از مولفه ها را مشخص کند، گفت: دومین مبحث در خصوص امام راحل تبعید و اثرات آن بر وجهه سیاسی آن زمان کشور بوده است.

وی با بیان اینکه در زمان شاه بسیار راحت می توانستند امام را به صورت فیزکی از تاریخ حذف کنند، افزود: به واسطه ابعاد شخصیتی امام و تسلطشان بر مسائل فقهی و بحث طرفداران این مرجع عالی قدر  سبب شد تا امکان حذف فیزیکی امام از شاه و عمال کثیف آن دور افتاد زیرا  طرفداری در حوزه علمیه خود یک مولفه خاصی در خصوص مرجعیت داشت.

تهرانی مقدم اذعان کرد: در حوزه علمیه و در ساختار مرجعیت این گونه نیست که یک مقام بالاتری، مقام مرجعیت را خلع کند زیرا  یک مرجع معمولا شاگردانی را تربیت می کند که از رساله این بزرگوار استفاده کنند، بنابر این در سیستم حوزه اگر مرجعی راه نادرست را برود و از حدود خودش عدول کند و از اعلمیت بیافتد توسط شاگردان خودش حذف می شود.

ایجاد حواشی برای امام توسط دشمنان سبب شناخته شدن وی در عامه شد

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: خلع مرجعیت توسط کسانی که به وی رجوع می کنند رقم می خورد زیرا به واسطه عدم رجوع به وی، اعلمیت از او صلب می شود و عملا حذف می شود این اتفاق در مورد امام خمینی رخ نداد و هر چه دشمنان تلاش کردند نه تنها از چشم نیافتاد بلکه به ابعاد شخصیتی امام نیز افزود و سبب شناحته تر شدن ایشان در عامه شد.

وی ادامه داد: سومین موئلفه خود انقلاب اسلامی و ساختار جمهوری اسلامی است که از سه مرحله شروع، مبارزه و به پیروزی رسیدن آن در عمق این رخ داد نهادینه شده است.

تهرانی گفت: زمانی که امام انقلاب اسلامی را از سال ۴۲ تا ۵۷ رقم زد و بعد تا ۶۸ رهبری امام ادامه پیدا کرد، فعلی بود که عملا در آن زمان غیر ممکن و ناشدنی بود و حرف همه این بود که امکان ندارد ما بتوانیم شاه را به عنوان صاحب خانه با پشتیبانی کشورهای قوی چون انگلیس و آمریکا و.... خلع کنیم.

وی ادامه داد : امام راحل مرتب در پاسخ به نا امید کنندگان انقلابی ها تاکید می کرد اگر امام زمان هم گفته باشد، نمی شود ؟!شاه را خلع کرد ؟!که انقلاب شد و تایید امام زمان از این رخداد در مباحث دوستان نزدیک امام و کسانی که وی را درک کرده اند بارها تکرار شده است.

تهرانی  تا کید کرد :الان ما در سال ۱۴۰۱ هستیم و می توانیم به راحتی در مورد قضایای سال ۴۲ صحبت کنیم و هیچ نیازی به پیش بینی و تجزیه و تحلیل نداریم زیرا می بینیم که مبارزه  از ۴۲ شروع شد و به ۵۷ ختم شد و شاه نیز خلع شده است و حکومتش برچیده شده است همانگونه که امام پیش بینی کرده بود.

نقش اثر گذار امام حتی در اوایل قرن جدید همچنان پر رنگ است

وی با بیان اینکه ۴۲ سال با تمام دشمنی هایی که از کشورهای بزرگی که به عنوان امپریالیست هستند و فشار بر مواضع جمهوری اسلامی ایران می آورند، هنوز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران پا برجاست که این تاثیر گذاری خود امام رحمت الله علیه است.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: امام یک شخصیت کاریزما و تاثیر گذار بوده است که نمی توانیم بگوییم که معادل گاندی و دیگر اشخاص در جهان بوده اند، است، زیرا تفکری که امام دارد با عنوان تقید به ولایت فقیه و تفکر شیعی است که مربوط به جهان اسلام است اما گاندی فقط به مرزهای هند و نه خارج از آن تفکرش معطوف است.

تهرانی مقدم  تاکید کرد :  تا کنون کسی با الگو گیری از گاندی راهی را ادامه نداده است و در تاریخ هم نداریم، ضمن اینکه  شخص گاندی بارها و بارها اعلام کرده است  که الگوی من امام حسین(ع) است.

الگوی گاندی امام حسین است اما شیعه از مکتب حسینی است

وی با بیان اینکه  «مکتب شیعی خودش وامدار کسی نیست»  گفت : آنقدر شیعه  اسوه حسنه دارد که بتوان به آن التجاع کنند و به آن ها اشاره کند و در مکتب امام خمینی، مکتب امام حسین است که نشات گرفته از مکتب اسلام است و به یک مرز و سرزمین محدود نمی شوند زیرا  یک اندیشه است که از یک نظام  آغاز شده و در سطح کره زمین و به تمام افراد بر می گردد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برخی افراد  از اندیشه ناب شیعی در مکتب اسلامی کپی برداری کرده اند، گفت: برخی این کوپی ها را بومی سازی کرده و مورد استفاده قرار می دهند و نمونه آن در لبنان، سوریه و عراق کاملا مشهود است  و حتی در افغانستان، هند و پاکستان هم مورد استفاده است.

تهرانی مقدم تاکید کرد : این ازادگی و این اندیشه اسلامی  با عنوان مبارزه با استعمار و در نهایت پیروزی بر آن و مستقل شدن و روی پای خود ایستادن را کاملا می توان در جوامع و دیگر کشورها دید .

وی تاثیر گذاری اندیشه امام خمینی (رح) است بر مردم دنیا که ما آن را به صورت محدود در مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران به آن نگاه می کنیم .

استقامت یمن برگرفته از الگوی موفق مقاومت انقلاب اسلامی است

تهرانی مقدم به اتفاقات رخ داده در یمن اشاره کرد و گفت: اگر به جغرافیای یمن نگاه کنیم خواهیم دید که آنچه باعث شده یمن در مقابل ثروت و رفاه عربستان بتواند به راحتی بایستد و مقابله کند، اندیشه اسلامی است که  این مقاومت برگرفته از یک نمونه و الگوی پیروز است زیرا با یک الگوی شکست خورده نمی توانید به پیروزی برسید.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه الگو و استراتژی شکست خورده مسبب پیروزی نخواهد بود، گفت: الگوی یمن انقلاب اسلامی و اندیشه اثر گذار و موفق امام خمینی با یک سیر صعودی  است که سبب مقاومت یمن شده است.

وی به شاگردان امام خمینی اشاره کرد و گفت: در مکتب ساختاری شیعه و به خصوص حوزه های علمیه شاگرد پروری، همتا پروری و همتا داری و همتا گزینی خیلی متفاوت با ساختار علمی و دانشگاهی  است.

سید علی خامنه ایی شاگرد امام شبیه ترین فرد به  شخصیت خمینی کبیر است

تهرانی مقدم  به یکی از شبیه ترین شاگردانی که به شخصیت امام نزدیک بود، اشاره کرد و گفت: سید علی خامنه ایی، رهبر انقلاب است و بعد از آن فاضل لنکرانی ،علی مشکینی، شهید مصطفی خمینی ،عبدالله جوادی آملی، شهید مرتضی مطهری، شهید بهشتی و ... شاگردانی هستند که در تمامی حوزه های علمی دنیا صاحب سبک بوده اند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: شهید بهشتی در حوزه اقتصاد حرف اول را می زد، که اگر تمام طول این سال ها بعد از انقلاب کسی این الگوی اقتصادی شهید بهشتی، که مغفول مانده است را احیا کند، به یک اقتصاد سالم و پایدار خواهد رسید.

وی تاکید کرد: اتفاقی که در جمهوری اسلامی ایران از سال ۶۸ تا کنون رخ داده است باید پرسید چرا ذره ایی انقلاب از مسیر خودش منحرف نشده است و پاسخ وجود شاگرد برحق امام خمینی است که سکان دار این انقلاب و سیستم جمهوریت شیعی است.
تمامی اجانبو اذانب می خواستند ماری کنند که بعد از امام رح این لنقلاب را به انحرتف ببرند تا در انتها آن نتیجه خاصی که مد نظر خودشان بود را به دست اورند که به هیچ عنوان برایشان محقق نشد. 

انتهای پیام/ ظهماسبی https://armanekerman.ir/vdcjiaevxuqe8tz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین