تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۸
۰
plusresetminus
گلایه نماینده دولت از وزارتخانه؛

شرکت ذغال‌سنگ چرا واگذار نمی‌شود

معاون امور اقتصادی و هماهنگی استاندار کرمان گفت: فرآیند واگذاری شرکت معادن زغال سنگ کرمان به صدر تامین مصوبه مجمع و دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دارد اما اجرایی نشده است
شرکت ذغال‌سنگ چرا واگذار نمی‌شود
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی کارگران کرمان؛به نقل از روابط عمومی استانداری امیر حسن‌زاده عنوان کرد: باوجود ظرفیت‌های موجود، نباید خرید ذغال‌سنگ از خارج از کشور ادامه یابد، قیمت این محصول به‌ازای هر تن در داخل کشور ۵۰ میلیون ریال و قیمت وارداتی آن ۱۷۰ میلیون ریال است و درصورت سرمایه‌گذاری در تولید این محصول، برای بهره‌برداران صرفه اقتصادی دارد.

وی در پاسخ به برخی کارشناسان که می‌گویند؛ ذغال‌سنگ ایران کیفیت لازم را ندارد و بایستی ذغال خارجی نیز وارد شود گفت: صدر تامین به‌عنوان متولی ذغال کشور می‌تواند تولید خود را افزایش دهد و محصول داخلی را برای استفاده با ذغال‌سنگ خارجی باتوجه‌به نیاز خود ترکیب کند.

حسن‌زاده ادامه داد: ضمن آنکه بایستی شرایطی فراهم شود که شرکت ذغال‌سنگ استان کرمان در آینده به سمت صادرات ذغال‌سنگ برود و در نقطه فعلی متوقف نشود؛ استان کرمان در این زمینه طرح جامعی را مصوب کرده و استاندار کرمان در تدوین این طرح، دنبال توسعه ذغال‌سنگ کرمان به‌صورت کارشناسی است.

وی تاکید کرد: واگذاری معادن ذغال‌سنگ کرمان درواقع با هدف توسعه این معادن پیگیری می‌شود و در این زمینه بایستی به‌صورت گام‌به‌گام بحث قیمت‌گذاری، واگذاری، اکتشاف، بازار مصرف، واردات تخصصی خود شرکت و تصاحب بازارهای صادراتی را اجرا کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه ما باید صادرات ذغال‌سنگ داشته باشیم نه اینکه واردکننده بمانیم تحلیل کرد: ۱۴ میلیارد تن ذخیره زمین‌شناسی ذغال‌سنگ در کشور داریم و حدود ۱/۵ میلیارد تن از این میزان، قابل بهره‌برداری با عملیات معدن‌کاری است؛ همچنین باید به سمت اکتشاف برویم.

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۴ میلیون تن ذغال‌سنگ خام در کشور تولید داریم که پس از تبدیل آن به کنسانتره وارد چرخه مصرف می‌شود، افزود: مصرف داخلی کشور حداقل ۴ میلیون تن کنسانتره است که ۱/۸ میلیون تن از آن تولید داخل و مابقی را واردات می‌کنیم.

حسن‌زاده گفت: استاندار کرمان به‌شدت پیگیر اجرای دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای واگذاری ذغال‌سنگ است و این کار در حوزه استان نیست بلکه در حوزه وزارتخانه اتفاق می‌افتد و در این زمینه بایستی هر دو شرکت فروشنده و خریدار زیرمجموعه وزارت کار باید پای کار بیایند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فرآیند واگذاری شرکت معادن ذغال‌سنگ کرمان به صدرتامین مصوبه مجمع و دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دارد اما اجرایی نشده است و گلایه استان از وزارت تعاون نیز به خاطر تاخیر در واگذاری آن است، زیرا واگذاری شرکت می‌تواند دغدغه‌ها و مشکلات این معادن ازجمله تولید، بیمه و سایر موارد را رفع کند.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdci5uazqt1a5q2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما